Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
  

Auteur Topic: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets  (gelezen 14729 keer)

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 848
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #15 Gepost op: 31 October 2024, 21:35:52 »
Frits,

Ik denk echt dat Meneer Kaffa ze destijds heeft bedoeld als detailering voor de rookkast ik zou niet anders weten waar ze dienen te zitten. Dit inderdaad bij gebrek aan een klinknagelpers.

Rustig digitaal aan het verder bouwen....



Veel delen zijn zo hun weg aan het vinden

De ketel heeft nog wel wat denk werk nodig in het voorbeeld van Frits is duidelijk te zien dat de ketel en asbak echt verschillende breedtes hebben. De Kaffa ets heeft dit niet en hierdoor zijn er dus ook wel wat uitdagingen. Affijn dit is voor mij even een goede reden virtueel door te bouwen om wat van de grote missers er uit te halen en wellicht enkele etsplaten te kunnen laten maken.
IMG_4852 by Nulpunt0, on Flickr


Met vriendelijke groet,

Adriaan

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #16 Gepost op: 01 November 2024, 08:15:40 »
Het blijft een mooie en bijzondere machine, jammer dat ze hem niet meer hebben terugevonden.

Gr. Bert.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11499
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #17 Gepost op: 01 November 2024, 11:46:33 »
Bert,

Recentelijk is er wel een spoor gevonden, in Polen. Daar wordt nu verder onderzoek gedaan in de (moeilijk toegankelijke) archieven. Publicatie daarover gaat volgen als er meer gevonden wordt dan beschreven in dit Poolse tijdschrift.


orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 848
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #18 Gepost op: 01 November 2024, 12:15:44 »
Frits,

Dat is een intressant feitje dat ik nog niet had gehoord. Wie voeren dit onderzoek uit?

Met vriendelijke groet,

Adriaan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11499
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #19 Gepost op: 01 November 2024, 14:23:07 »
In het artikel worden twee namen genoemd, Gerard de Graaf en Sjef Jansen. Beiden prominente leden van de NVBS. Sjef is overigens de aanstichter van mijn bouwproject geweest.
Michiel Roos is ook aan het werk geweest, onafhankelijk van bovengenoemde heren.

« Laatst bewerkt op: 01 November 2024, 14:25:07 door FritsT »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11725
    • Mijn fotoarchief
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #20 Gepost op: 01 November 2024, 14:32:43 »
Bizar, opeens een ontwikkeling in dit verhaal, ruim 80 jaar na dato. Benieuwd waar het toe leidt.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #21 Gepost op: 01 November 2024, 17:00:22 »
Vertaling aub!
Mvrgr

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 848
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #22 Gepost op: 01 November 2024, 17:09:33 »
Hi,

Even terug naar het H0 model. Rene Vink heeft destijds 11mm Alan Gibson wielen afgedraaid. De oorspronkelijke handleiding spreekt van spoor n wielen die gebruikt worden.
Ik heb al wat rond zitten kijken of ik ook H0 drijfwielen kan vinden van 10~10,5mm kan vinden met 10 spaken. Bij markits geen geluk. Kent iemand nog andere leveranciers die wellicht de juiste wielen hebben?

MEt vriendelijke groet,

Adriaan

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3489
    • modulebaan.nl
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #23 Gepost op: 01 November 2024, 17:26:09 »
Kijk eens bij Roco, reserveonderdelen voor de Oostenrijkse smalspoor stoomlocomotief h0e.
Dat ding met losse tender met kap op de tender.
Die wielen zijn ongeveer 10,5 mm, met 5 spaken en een groot gewicht.

De as diameter is 1,5 mm.

Hopelijk kun je daar wat mee.
Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #24 Gepost op: 01 November 2024, 17:42:47 »
Zestig jaar geleden heb ik TT wielen bij mevr. Glasius gekocht. De tandkrans heb ik afgedraaid, het teveel aan spaken laten zitten.
Het ging me meer op de mogelijkheid koppelstangen te hebben.
Mvrgr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11499
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #25 Gepost op: 01 November 2024, 20:14:22 »
Omdat Jos geen Pools kent (wij natuuuuurlijk wel   ;D).
en we Eelco graag de weg naar Polen wijzen... ;D

De tekst hebben we met heel veel inzet en dank aan de instructie op internet en een vertaalcomputer omgezet.
Het gaat in feite om het in dikke letters geschreven stuk tekst.
Foto's en tabellen heb ik achterwege gelaten.

FritsT.

De geschiedenis van de spoorwegen in onze streek zit nog vol onopgehelderde mysteries. De zoektocht naar hun 'opheldering' en de ontdekking van nieuwe 'oude' en tot nu toe volledig onbekende curiositeiten ligt binnen mijn interessegebied. Wanneer analyses in het kader van spoorwegarcheologie succesvol zijn, haal ik veel voldoening uit het doel, omdat het in veel gevallen een absolute noviteit is. Vaak is het een compleet toeval dat de zoektocht in de juiste richting stuurt. Dat was ook deze keer het geval. Opnieuw werd ik verrast door informatie die mijn Nederlandse vriend Gerard de Graaf me stuurde in de vorm van een verzoek en een vraag. Weer een Nederlander! En weer kom ik iets te weten over de geschiedenis van onze spoorwegen dankzij buitenlandse contacten en kennissen met waardevolle spoorweghistorici.

Het is een document van het mijnbouwdistrict Katowice-Zuid en gaat specifiek over de Jaworzno mijn. In het origineel staat er: “Bergrevier Kattowitz-Siid. Akten betr. Dampfkessel, Maschinen, Dampflokomotiven usw. Der Friedrich - Augustgrube.” Het dossier beschrijft de toestand in 1941, vandaar de voormalige Duitse naam van deze mijn en het geheel in die taal. Uit deze bron leren we dat in antwoord op een brief van 16.08.1941 op 21.08.1941 toestemming werd verleend voor de overbrenging van een Garratt-stoomlocomotief naar de bovengenoemde mijn (Jaworznoer Steinkohlengruben A.G., Jaworzno O/S). Ik vraag me af hoe de Duitsers in die tijd de “rz” in de naam Jaworzno konden uitspreken? Bovendien worden enkele details van deze locomotief en het beoogde gebruik ervan gegeven - “voor het rijden van regelmatig pendelverkeer op de Reichsbahn spoorlijn tussen Jaworzno en Kressendorf [Krzeszowice], een afstand van ongeveer 70 km. Deze transporten hadden betrekking op het vervoer van kolen naar het Generalgouvernement en moesten worden uitgevoerd met eigen wagons van het bedrijf. Het hele document is opgenomen in een “vierjarenplan” dat persoonlijk is ondertekend door de gevolmachtigde voor de regulering van de bouw, minister van het Reich: Dr. Ing. Fritz Todt.4

Laten we eens wat leren over deze stoomlocomotief en zijn geschiedenis. Deze machine werd besteld bij het Duitse bedrijf Hanomag in Hannover, Duitsland,

in 1931 door de Limburgsche Tramweg Maatschappij. Haar taak was het rijden van goederentreinen op het hellende en scherp gebogen 28 km lange traject van Maastricht naar Vaals, in het zuiden van Nederland. De tweeassige stoomlocomotieven die daar in gebruik waren, waren te zwak om deze Vmogs aan te kunnen. De firma Hanomag begon met de bouw van deze stoomlocomotief en gaf deze het fabrieksnummer 10758. Het was een van de laatste stoomlocomotieven die daar werden geproduceerd. Het bedrijf viel ten prooi aan de economische crisis van de jaren 1930 en werd overgenomen door de sterkere firma Henschel & Sohn uit Kassel. Henschel voltooide de bouw van deze stoomlocomotief en gaf hem op zijn beurt het fabrieksnummer 22063.


Er werd slechts één exemplaar geproduceerd. Op de LTM-spoorlijn kreeg deze het nummer 51. Dit was een aanvulling nadat eerder een andere stoomlocomotief was verkocht. Een opmerkelijke ontwerper van deze locomotief was de Nederlandse ingenieur D. Verhoop, die een grote inbreng had in het ontwerp van de door Hanomag geproduceerde tramstoomlocomotieven. De locomotief zelf was uniek onder alle Garratts. De locomotief had namelijk de voor Nederlandse tramstoomlocomotieven kenmerkende inwendige krukasaandrijving. Tegelijkertijd waren veel onderdelen, zoals het wielstel, delen van de aandrijving, zuigers enz. identiek aan die van de tweeassige stoomlocomotieven. De ingenieur van Verhoop ontwierp veel details die uniek waren en niet op andere Garratt-stoomlocomotieven te vinden waren. Beide aandrijfelementen hadden twee watertanks die elk in het frame van de aandrijfelementen waren geplaatst, aan de buitenkant van de wielstellen. Dit was de enige oplossing voor Garratt-stoomlocomotieven ter wereld. De kolenvoorraad werd ook vervoerd in twee trechters achter de achterwand van de machinistencabine, waartussen zich een uitgang bevond naar het achterste aandrijfgedeelte. Alles bij elkaar gaf dit een uitstekend zicht op de route in beide richtingen, ongehinderd door de waterbak en de kolenbak aan de andere kant. Dankzij deze voorzieningen had deze stoomlocomotief een “stotterende rustige loop, zelfs met de hogere snelheden. De toegestane maximumsnelheid was 50 km/u. De stoomdistributie gebeurde met een klepsysteem dat ook was ontwikkeld door Eng Verhoop, die ook een stoomoververhitter naar eigen idee ontwikkelde. Een ander idee van hem was een unieke manier om het omkeermechanisme en de vulstand van de cilinders aan te drijven. Hier gaven twee zuigers, door middel van een hydraulische servomotor, de commando's door aan de stoomverdeler van de twee aandrijfeenheden. De stoomlocomotief had ook maar liefst vier remsystemen. Dit waren het Knorr-druksysteem voor het afremmen van de locomotief zelf, met een extra stoomsysteem voor de voorste aandrijving en een handmatig systeem voor de achterste, en het Hardy-vacuümsysteem voor het afremmen van de LTM-wagons. De stoomlocomotief had een zeer zuinig kolenverbruik.

Helaas bleek de moedertrein van de LTM verlieslatend en, geconfronteerd met afnemend verkeer als gevolg van concurrentie van het wegvervoer, werd de locomotief in 1938 gesloten en al snel gesloopt. De vrijwel nieuwe stoomlocomotief nr. 51, die slechts zeven jaar dienst had gedaan, werd verkocht aan de schroothandel H.E. Dotremont in Maastricht. Deze verkocht hem op zijn beurt in 1940 aan Technisch Bureau Groen in Den Haag. (De stoomlocomotief kwam uiteindelijk in handen van de Duitse firma Klôckner & Co. uit Duisburg, die haar in oktober 1941 uitleende aan de Jaworzno mijn. Waarschijnlijk nog voor 1945 werd de stoomlocomotief teruggebracht naar Duitsland, waar hij in de jaren 1950 werd versneden tot schroot in Liblar bij Keulen.


2087
« Laatst bewerkt op: 01 November 2024, 20:34:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11499
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #26 Gepost op: 01 November 2024, 20:46:44 »





Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #27 Gepost op: 01 November 2024, 22:23:20 »
Sjef ken ik goed, laat dat zoeken maar aan hem over Van hem zag ik de eerste Gerrit in 0 van jouw hand Frits.

Hoe dan ook, prachtig ding, ook in H0. Die staat hier ook nog op het lijstje.

Wat betreft de wielen, google op '10 spoke wheel 1:87' of in het Frans, 'roues', etc. Het is een heel zoekwerk, maar dan vindt je wellicht wat moois. Ik had een Franse site met heel veel wielen (ik heb daar de correcte wielen voor de NS 3300 van DJH vandaan gehaald), maar ben helaas de naam van de website kwijt. Ik zal nog eens zoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 01 November 2024, 22:30:14 door Tomasso »
Spoor 0 adept

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11499
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #28 Gepost op: 01 November 2024, 22:34:28 »

Die staat hier ook nog op het lijstje.


Tom, dan moet je Michiel even contacten.
https://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?t=818588

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11499
    • nulpunt