Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitaliseren Trix V 120 door Bahn-AG
Vandaag om 18:15:42
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 17:56:16
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:36:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Forever Rocofan
Vandaag om 17:24:06
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door saskia
Vandaag om 16:49:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:48:48
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven  (gelezen 2111 keer)

RedKing

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Gepost op: 20 October 2024, 16:32:27 »
Hey allen!

onlangst hebben mijn familie en ik besloten om een nieuwe spoorbaan te gaan bouwen, en dan het allerliefst alles Digitaal. alleen zouden dan onze meest gebruikte analoge locomotieven niet meer gebruikt kunnen worden. dus nu zouden wij deze heel graag laten ombouwen naar Digitaal, mits dit uberhaupt nog mogelijk is vanwege de leeftijd van 2 van deze locomotieven.

de locomotieven in kwestie zijn;
Fleischmann 4225 br 261 199-3
Fleischmann 4174 br 50 008
Fleischmann 4140 br 27 074

ik hoop dat wij hiermee geholpen kunnen worden! ik hoor het graag.

Met Vriendelijke Groet,
Rory.


Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1644
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2024, 16:48:53 »
Iedere locomotief is naar digitaal om te bouwen.

Het motorschild zou daarvoor geïsoleerd moeten worden, of vervangen door een geïsoleerde versie, als er zo'n platte motor in ziet.

Is niet zo heel moeilijk om te doen.

Hoe rijden de locs analoog? Mochten ze minder goed rijden zou een Micromotor uitkomst kunnen bieden.
Daarmee zou dan de hele motor vervangen worden door een moderne die stiller loopt en sterker is.

Mocht je hulp nodig hebben bij de ombouw an sich zijn er altijd wel lieden die kunnen helpen of dit willen doen.
Hebben ze wel je locatie nodig.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2024, 16:54:18 »
Zoals Marcel zegt, ombouw naar digitaal kan altijd. Soms moet je wat ruimte maken om de decoder kwijt te kunnen, maar in Fleischmann locs is meestal ruimte genoeg.

Om inspiratie op te doen kun je in google zoeken naar b.v. fleischmann 4225 digitaliseren. Er zijn meer mensen die dit al eens gedaan hebben en uitleggen hoe dat ging
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RedKing

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2024, 16:57:03 »
er zitten inderdaad van die platte motoren in ( even breed als het chassis van de trein )
de locs rijden goed voor hun leeftijd.
ik had inderdaad even zitten kijken hoe je ze kan digitaliseren maar we hebben zelf geen goede soldeerbout hiervoor.
mochten er mensen zijn die dit willen doen, we zitten in Regio Bergen op Zoom maar staan ervoor open om een stukje te rijden

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2024, 17:02:45 »
Hoi, welkom op het forum (y)

Je kan vragen bij https://hamotec.nl/ als je het zelf niet kan/wilt doen. Zij hebben ruime ervaring met digitaliseren en reparaties.

Ombouwen is altijd mogelijk, maar sommige modellen hebben meer nodig dan alleen een klodder soldeer. Bij oudere Fleischmann idd (metalen)motorschild vervangen of ombouwen om de motor aansluitingen te isoleren van het frame.

Veel plezier met het bouwen en rijden op je verse baan!

Vriendelijke groet,

Robert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #5 Gepost op: 20 October 2024, 17:04:15 »
....maar we hebben zelf geen goede soldeerbout hiervoor.
Wat bedoel je met "geen goede soldeerbout"?
Heb je helemaal geen soldeerbout, of denk je dat jouw soldeerbout niet geschikt is?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RedKing

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #6 Gepost op: 20 October 2024, 17:06:49 »
we hebben wel een soldeerbout, maar alleen met grote kopjes ervoor. en ik las ergens dat je er een moest gebruiken met een bepaalde hoeveelheid Watt.

RedKing

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #7 Gepost op: 20 October 2024, 17:09:17 »
bedankt! ik zal eens kijken wat bij hem mogelijk is

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #8 Gepost op: 20 October 2024, 17:12:50 »
Het aantal watts is alleen aan een minimum gebonden. Ik zou zelf niet minder dan 30 watt nemen, maar meer is geen probleem. Je moet alleen wel overal bij kunnen met de punt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

RedKing

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #10 Gepost op: 20 October 2024, 17:34:37 »
oh wow, dankjewel hier kunnen we mischien wel wat mee!

RedKing

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2024, 15:16:25 »
Nu heb ik wat onderzoek hierin gedaan en willen we het wel proberen om ze zelf om te bouwen.

Maar nu tijdens het zoeken naar decoders liep ik tegen een dingetje aan.
We willen ze ombouwen zonder of zo min mogelijk gewichtjes te verwijderen. Dus dachten we we doen er ESU LokPilot 5 Micros er in. Maar stond er in de beschrijving dat die voor Spoor N zijn.

Zijn die echt alleen aan te raden voor Spoor N of werkt dat ook gewoon voor H0?

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • Steel is king!
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #12 Gepost op: 29 October 2024, 15:46:28 »
Meet even het gebruikte vermogen van de motoren voordat je deze ombouwt. De oude Fleischman motoren gebruiken meestal net iets te veel voor een micro decoder. In dit geval is meten echt verstandig. De gewone LP5 geeft geen problemen, dat gaat zeker goed.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2024, 15:47:10 »
Dan moet je eerst bepalen hoeveel stroom de loc vraagt in analoge situatie. En dat bij slippende loc.
Dan in de handleiding van de decoder kijken of de decoder dat aan kan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2024, 18:32:54 »
Bij oude Fleischmann motoren is het aan te raden een motorfilter te plaatsen tussen motor en decoder, om problemen te voorkomen. Zoals bijvoorbeeld die van Train-O-Matic: https://train-o-matic.com/gadgets.html (onder aan die pagina)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.