Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Peter J K
Vandaag om 23:36:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Schachbrett
Vandaag om 23:30:44
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
Vandaag om 23:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:06:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door Edsko Hekman
Vandaag om 23:02:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 22:56:26
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 22:56:05
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Frank 123
Vandaag om 22:20:19
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 22:10:38
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 22:06:37
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 21:48:12
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
Vandaag om 21:40:50
ratelende 1300 van Electrotren door GMA70
Vandaag om 21:35:10
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
Vandaag om 21:21:14
Rivarossi br 56 HR2891S door Priegelman
Vandaag om 21:00:10
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 20:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:55:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:44:23
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 19:44:05
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 19:33:09
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:15:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:04:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 18:38:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:25:01
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 18:02:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:46:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:17:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 17:04:01
  

Auteur Topic: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven  (gelezen 2227 keer)

RedKing

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Gepost op: 20 October 2024, 16:32:27 »
Hey allen!

onlangst hebben mijn familie en ik besloten om een nieuwe spoorbaan te gaan bouwen, en dan het allerliefst alles Digitaal. alleen zouden dan onze meest gebruikte analoge locomotieven niet meer gebruikt kunnen worden. dus nu zouden wij deze heel graag laten ombouwen naar Digitaal, mits dit uberhaupt nog mogelijk is vanwege de leeftijd van 2 van deze locomotieven.

de locomotieven in kwestie zijn;
Fleischmann 4225 br 261 199-3
Fleischmann 4174 br 50 008
Fleischmann 4140 br 27 074

ik hoop dat wij hiermee geholpen kunnen worden! ik hoor het graag.

Met Vriendelijke Groet,
Rory.


Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1649
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2024, 16:48:53 »
Iedere locomotief is naar digitaal om te bouwen.

Het motorschild zou daarvoor geïsoleerd moeten worden, of vervangen door een geïsoleerde versie, als er zo'n platte motor in ziet.

Is niet zo heel moeilijk om te doen.

Hoe rijden de locs analoog? Mochten ze minder goed rijden zou een Micromotor uitkomst kunnen bieden.
Daarmee zou dan de hele motor vervangen worden door een moderne die stiller loopt en sterker is.

Mocht je hulp nodig hebben bij de ombouw an sich zijn er altijd wel lieden die kunnen helpen of dit willen doen.
Hebben ze wel je locatie nodig.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2024, 16:54:18 »
Zoals Marcel zegt, ombouw naar digitaal kan altijd. Soms moet je wat ruimte maken om de decoder kwijt te kunnen, maar in Fleischmann locs is meestal ruimte genoeg.

Om inspiratie op te doen kun je in google zoeken naar b.v. fleischmann 4225 digitaliseren. Er zijn meer mensen die dit al eens gedaan hebben en uitleggen hoe dat ging
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RedKing

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2024, 16:57:03 »
er zitten inderdaad van die platte motoren in ( even breed als het chassis van de trein )
de locs rijden goed voor hun leeftijd.
ik had inderdaad even zitten kijken hoe je ze kan digitaliseren maar we hebben zelf geen goede soldeerbout hiervoor.
mochten er mensen zijn die dit willen doen, we zitten in Regio Bergen op Zoom maar staan ervoor open om een stukje te rijden

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2024, 17:02:45 »
Hoi, welkom op het forum (y)

Je kan vragen bij https://hamotec.nl/ als je het zelf niet kan/wilt doen. Zij hebben ruime ervaring met digitaliseren en reparaties.

Ombouwen is altijd mogelijk, maar sommige modellen hebben meer nodig dan alleen een klodder soldeer. Bij oudere Fleischmann idd (metalen)motorschild vervangen of ombouwen om de motor aansluitingen te isoleren van het frame.

Veel plezier met het bouwen en rijden op je verse baan!

Vriendelijke groet,

Robert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #5 Gepost op: 20 October 2024, 17:04:15 »
....maar we hebben zelf geen goede soldeerbout hiervoor.
Wat bedoel je met "geen goede soldeerbout"?
Heb je helemaal geen soldeerbout, of denk je dat jouw soldeerbout niet geschikt is?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RedKing

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #6 Gepost op: 20 October 2024, 17:06:49 »
we hebben wel een soldeerbout, maar alleen met grote kopjes ervoor. en ik las ergens dat je er een moest gebruiken met een bepaalde hoeveelheid Watt.

RedKing

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #7 Gepost op: 20 October 2024, 17:09:17 »
bedankt! ik zal eens kijken wat bij hem mogelijk is

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #8 Gepost op: 20 October 2024, 17:12:50 »
Het aantal watts is alleen aan een minimum gebonden. Ik zou zelf niet minder dan 30 watt nemen, maar meer is geen probleem. Je moet alleen wel overal bij kunnen met de punt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6185
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

RedKing

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #10 Gepost op: 20 October 2024, 17:34:37 »
oh wow, dankjewel hier kunnen we mischien wel wat mee!

RedKing

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2024, 15:16:25 »
Nu heb ik wat onderzoek hierin gedaan en willen we het wel proberen om ze zelf om te bouwen.

Maar nu tijdens het zoeken naar decoders liep ik tegen een dingetje aan.
We willen ze ombouwen zonder of zo min mogelijk gewichtjes te verwijderen. Dus dachten we we doen er ESU LokPilot 5 Micros er in. Maar stond er in de beschrijving dat die voor Spoor N zijn.

Zijn die echt alleen aan te raden voor Spoor N of werkt dat ook gewoon voor H0?

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 952
  • Steel is king!
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #12 Gepost op: 29 October 2024, 15:46:28 »
Meet even het gebruikte vermogen van de motoren voordat je deze ombouwt. De oude Fleischman motoren gebruiken meestal net iets te veel voor een micro decoder. In dit geval is meten echt verstandig. De gewone LP5 geeft geen problemen, dat gaat zeker goed.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2024, 15:47:10 »
Dan moet je eerst bepalen hoeveel stroom de loc vraagt in analoge situatie. En dat bij slippende loc.
Dan in de handleiding van de decoder kijken of de decoder dat aan kan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8389
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ombouwen van meerdere Analoge locomotieven
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2024, 18:32:54 »
Bij oude Fleischmann motoren is het aan te raden een motorfilter te plaatsen tussen motor en decoder, om problemen te voorkomen. Zoals bijvoorbeeld die van Train-O-Matic: https://train-o-matic.com/gadgets.html (onder aan die pagina)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.