Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
Vandaag om 21:14:30
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 20:40:34
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 20:30:59
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:12:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Rieks
Vandaag om 19:53:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 19:40:05
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
Vandaag om 19:24:20
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:17:03
Kersttrein door 008200
Vandaag om 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
Vandaag om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door niels1093
Vandaag om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 18:37:56
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 18:08:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
  

Auteur Topic: Kalkwagens van NS  (gelezen 28520 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7435
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #60 Gepost op: 25 October 2024, 22:00:50 »
Verder is het vrij stil hier.
Komt goed uit.

Had ik mijn noise cancelling op, die heb ik maar afgedaan.

Morgen de beurs Namac in Houten.
Sta ik met 2 tafels samen met Peter ook hier uit Wijchen.

Voordat ik wegga de print van de Tals opstarten. Bovenbouw, onderbouw en de draaistellen.
De kortkoppeling systemen  (ik had ROCO) zijn op hoogte ingetekend en ondergebracht in de onderbouw.

Morgens eens zien of de draaicirkel voldoende is.

(edit) In een voorgaande post gaf ik aan dat er vrijdag een print zou zijn, die was er donderdag al.
Op basis daarvan de zaken dus al aangepast)

Ronald Visser

o ja, hekje  handwiel en trapje worden messing etswerk (voornemen)



« Laatst bewerkt op: 25 October 2024, 22:11:49 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6545
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #61 Gepost op: 25 October 2024, 22:05:18 »
Mooi  (y) (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #62 Gepost op: 25 October 2024, 22:22:28 »
Waarom neem je trappetje niet mee met bordes? Of moet je dan boel 'steunen' printen omdat chassis dan omhoog komt..?
Je kan bordes met treden ook los printen en op chassis lijmen; met paar paspennen weet je zeker dat ze op goeie plek komen.   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7435
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #63 Gepost op: 26 October 2024, 00:00:11 »
We zitten in een ontwerp proces en inderdaad is dat een mogelijkheid.
Het geheel van de voorbouw zou uit messing kunnen, maar daar denk ik nog niet aan.

Casper heeft het hele frame uitgewerkt in messing.
Loopvlak van de voorbouw als traanplaat, maar ik zie duidelijk hout...

Ook handgrepen zouden geetst kunnen zijn, net als andere details etc.
Daarom worden er steeds printen gemaakt.

Direct onder het bordes zit het kortkoppelingsmechanisme.
Samen met de koppeling is dat de verbinding met de andere wagens.
Hier komt "kracht" op te zitten. Dus moet constructief juist zijn.
Ook de hoogte en plaats zijn van belang.

En zo speel ik nog een tijdje door.
Steeds een stapje verder...

Dank, voor het meedenken...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #64 Gepost op: 26 October 2024, 09:12:09 »
Als je toch nog bezig bent met het bordes... de buffers ogen nog wat dik en uit verhouding. Ook hadden de Tals 'olifantenpootjes'; zie de eerdere foto's.

Over die kracht; de kk arm haakt in een 'holte', waar hij aan de wagon trekt. Zo lang die rand waar aan wordt getrokken onderdeel is van het chassis, kan je met het bordes doen wat  je wil.

PS hieronder een sidebyside; de 'olifantenpootjes' zijn buffers waarbij de buitenmantel van de buffer aan de schotelzijde vast zit, niet aan de wagon. Verder gaat er nog iets mis met de verhouding tussen draaistellen en wielen..?

« Laatst bewerkt op: 26 October 2024, 12:26:46 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7435
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #65 Gepost op: 26 October 2024, 17:15:31 »
Goede raad en mooie foto.
maar dat zijn zaken die ik er ook bij gebruik.

Dit is pas mijn tweede print.
Kan nooit zo zijn dat het in één keer exact goed is.
Gaat ook om mogelijkheden van vervaardigen, kunnen anderen het ook in elkaar zetten, wat worden de kosten, is het niet te zwaar,
welke bocht straal kan eruit geperst worden, loopt het soepel, draait het soepel, is het model aan te passen wie dat wil, kunnen er andere modellen uit samengesteld worden etc...

Wielen zijn in het getoonde figuur niet opgenomen.
Zijn de standaard normwielen van 10 mm rond loopvlak en as lengte 24,75 mm.
Afmetingen komen van Roco...

Ik weet nu al dat er aanpassingen nodig zijn aan wat er vandaag is uitgeprint. Ik heb het nog niet eens gezien...
En dan komt er gewoon een derde print, etc.........Ontwikkelingskosten zullen we dan maar zeggen, evenals de kortkoppelingen, tijdelijk etswerk...

Ronald Visser

Edit:  Wim M toont zijn 5e prototype.....
Ik heb zelfs nog geen 1 prototype.... alleen geprinte losse onderdelen..
« Laatst bewerkt op: 26 October 2024, 17:27:20 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7435
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #66 Gepost op: 26 October 2024, 18:30:24 »
Resultaat van de print:

3 stuks draaistel
2 stuks onderbouw
1 stuks bovenbouw

2 stuks onderbouw om wijzigingen een paar maal te kunnen uitproberen.

Helaas is bij het verwijderen de bovenbouw beschadigd geraakt.
Kwestie van een andere wijze van printen. Is wel te gebruiken voor de draaitesten en het op het chassis plaatsen.

Wordt vervolgd.


Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 27 October 2024, 09:18:44 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7435
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #67 Gepost op: 28 October 2024, 15:24:50 »
Tussendoortje

Het inelkaar schuiven van het onderbouw in de bovenbouw gaat goed.

Ik heb de zijkanten van draaistel versmald (de wandjes waren dik).
Hierdoor neemt de totale breedte af, waardoor de draaicirkel iets toeneemt.

De wielen lopen mooi soepel.
Het draaien van de boogie gaat mij nog niet soepel genoeg.

Ook heb ik de kortkoppeling anders gemaakt.
Andere details komen als laatste aan de beurt.

Buffers wellicht als bestaande te verkijgen onderdeel.
Maar kunnen ook geprint worden zoals op de foto`s.

9 november heb ik een model mee naar de beurs.

« Laatst bewerkt op: 28 October 2024, 16:34:48 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26576
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #68 Gepost op: 28 October 2024, 15:33:39 »
Dan kunnen we het in het echt zien  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
  • Nooit uitgeklust....
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #69 Gepost op: 28 October 2024, 15:40:04 »
Wel gaaf dit. Wil er nu zelf ook wel een paar tzt

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #70 Gepost op: 28 October 2024, 19:23:29 »


Hoe moeten we het bordes interpreteren? Worden dat bij jouw model massief eiken balken van circa 40 x 60 cm?
De foto laat immers iets anders zien, daar lijkt het hooguit enkele centimeters dik.

Bor

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #71 Gepost op: 28 October 2024, 20:06:43 »
Ik denk dat die ‘box’ nog uitgewerkt moet worden
gr. Ed

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #72 Gepost op: 28 October 2024, 20:27:33 »
Kan nooit zo zijn dat het in één keer exact goed is.
.....
Ontwikkelingskosten zullen we dan maar zeggen...

Zie de eerdere reactie.. Zit blijkbaar geen management op om de ontwikkelkosten beetje laag te houden :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7435
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #73 Gepost op: 29 October 2024, 09:49:31 »
Dank voor de reacties.

Management heeft het inderdaad onderschat. :-\
Eikenhout blijkt zeer kostbaar te zijn en moet van ver komen.
Dus daar gaan we vanaf nu op bezuinigen.

:laugh: :laugh:

Ook de ijzeren hekjes worden weggelaten.  (y)(hadden we toch al gedaan)
Er komt een karabijnhaak waar de veligheidsunit van de losser aan vast gemaakt kan worden. ;)

Ik zit nog net niet op de 100.000 ontwikkelingskosten. :angel:
Verdeeld over het aantal verwachtte verkopen komt dat op afgerond € 3333,33
Inculsief de winst van 1 % (gereedmaken, verpakken, labelen, etc..) wordt een ongebouwd model € 3366,66
Kom op! Dat moet toch te doen zijn?  (y)

Er komt ook een "doe het zelf pakket"
Nier zo duur en bestaat uit 250 ml UV hars,.... en een zakje witte kalkpoeder.

 :laugh: :laugh:

We gaan lekker door.
Ik probeer er een zo goed mogelijk model van te maken.
UIteraard conform de info die er is en op basis van de foto`s

Nu eerst het rijden en de draaicirkel.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kalkwagens van NS
« Reactie #74 Gepost op: 29 October 2024, 10:19:30 »
Nier zo duur en bestaat uit 250 ml UV hars,.... en een zakje witte kalkpoeder.

Zakje kalk :D :D gaat inderdaad om de exclusieve details!

PS over dat hout; op de foto's van het Utrechts archief lijken het inderdaad planken te zijn, die rondom zijn opgesloten in een hoekstalen rand.
Lijkt mij ook een logische constructie aangezien je dan niet alleen vertrouwd op bouten om hout vast te houden en zo is kopse kant van de planken ook mooi beschermd.
« Laatst bewerkt op: 29 October 2024, 10:23:49 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn