Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:03:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te berekenen met Excel  (gelezen 7733 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #15 Gepost op: 11 October 2024, 12:21:49 »
Als je inderdaad met een R3 en R5 rekent in het Excel ontstaat een element waar ruimte voldoende is voor een 3de spoor er tussen in.

Krijg je wel een forse spiraal.

Ik ga er denk ik toch een ovaal van maken, die kan ik beter kwijt.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #16 Gepost op: 11 October 2024, 12:35:58 »
Dat begrijp ik niet.

Wordt alleen maar langer en niet minder breed.... lijkt me.
Wel wordt de hellingshoek minder.

Of ga je toch splitsen?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #17 Gepost op: 11 October 2024, 15:31:51 »
Het klinkt ook niet logisch als ik het zo teruglees.

R5 heeft bijna 1m als diameter, met marges zal het daar wel overheen gaan. Daardoor wordt een looppad smal en ben ik bang dat er tegen aan gestoten wordt.

Ik ga dus voor een R3 en R4 en een zelf bepaalde straal van 396,2mm.
Maar dan is de hellingshoek mij te hoog.

Door ovaal te gaan ga ik dat tegen, en heb ik dus een diameter van ca. 80cm en een lengte van ca. 128cm. Dat kan ik mooi kwijt, met voldoende loopruimte.


Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #18 Gepost op: 11 October 2024, 17:00:06 »
Mooi resultaat.
Maar een spiraal met 2 sporen dus....

Succes verder.
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #19 Gepost op: 12 October 2024, 10:46:04 »
Nee, nog steeds 3, de R3 en de R4 straal. En de extra zelf bepaalde straal.
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #20 Gepost op: 12 October 2024, 18:08:57 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #21 Gepost op: 06 December 2024, 16:06:32 »
Na wat gereken is dit de opzet:




Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #22 Gepost op: 04 April 2025, 15:41:19 »
Inmiddels staat de basis, zijn de draadeinden gemonteerd en is de eerste laag geplaatst.

Alleen moet ik deze nu afstellen. Ik ben uitgekomen op een hellingspercentage van 2%.

Het eenvoudigst lijkt mij een hellingshoekmeter, maar die lijken allemaal in graden te werken. Hoe kom je van % naar graden?
Of weet iemand een apparaat dat de helling in % aangeeft?

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 642
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #23 Gepost op: 04 April 2025, 15:47:47 »
2% is ongeveer 1,15°
Iets met tangens enzo..

Groeten,
Jos

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #25 Gepost op: 04 April 2025, 22:45:29 »
2%  =  2 procent , betekent 2 op 100

dus 2 cm hoogteverschil over 100 cm (dat is dan ook 1 cm over 50 cm)
dus 2 mm over 100 mm etc.....

Methode.
Leg ergens een lat op deze hellingshoek van 2 procent:
Neem een (korte) waterpas (toolstation heeft bv een stanley lijn waterpas van 80 mm)
Leg de pas op de lat.
Plak op de hoogste zijde een sticker of markeer ergens een pijl die naar de hoogste zijde wijst
De waterbel zal schuin staan ten opzichte van de bestaande (midden) streepjes.
Maar moet nog wel kunnen bewegen.
Teken aan beide zijden van de bel met een watervaste stift op het glas een streepje.
(aan één zijde kan ook, is altijd de laagste zijde)

Met deze (water)pas kan je nu het hele traject controleren op de 2 procent.
De pijl zal altijd naar de hoogste hellingskant moeten wijzen
De getekende streepjes zijn de plek waar de bel steeds moet uitkomen.

Weet wel dat de hele spiraal dit percentage heeft.
Dus waar je de pas ook legt, daar zal het moeten kloppen.

Heb je twee spiralen gelegd:
van de volgende spiralen zal de tussenafstand hetzelfde zijn.
Als je die verder aanhoudt dan hoef je niet meer te meten.

Ronald Visser
(een eigen gemaakte pas ,glazen buisje/transparant pijpje,  met een klein belletje kan ook natuurlijk)
« Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 22:49:04 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #26 Gepost op: 05 April 2025, 03:40:54 »


Weet wel dat de hele spiraal dit percentage heeft.
Dus waar je de pas ook legt, daar zal het moeten kloppen.


Hier maak je een klein denkfoutje. In de buitenbocht is de stijging namelijk kleiner als in de binnenbocht. De stijging zou over de centerlijn overal gelijk moeten zijn.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #27 Gepost op: 05 April 2025, 09:43:06 »
Dank voor het rechtzetten....
Wordt dat allemaal niet te moeilijk?
Ook nog eens een verkanting aan te brengen?

Ik bedoelde meer dat in de lengte richting, maar ook in de dwarsrichting er een omhooglopende* hellingshoek aanwezig is

Ronald Visser
* of neergaande....
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #28 Gepost op: 05 April 2025, 09:58:09 »
Een lat in de hellingshoek gezaagd is niet nodig. Het kan eenvoudiger. Leg een blokje van de juiste hoogte onder de waterpas aan de lage kant van de helling. Dus als je waterpas b.v. 50 cm lang is, een blokje van 10 mm onder het lage eind.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7122
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
« Reactie #29 Gepost op: 05 April 2025, 10:25:08 »
Er staat niet dat je een lat met die hellingshoek moet zagen, maar wel leggen... (y)
Een blokje van 2 cm is genoeg, en dan de 1 meter aanhouden

Nu er toch over zagen wordt gesproken:

Methode 2

Zaag/snij een stukje triplex/dik karton uit:
De scherpe punt is de hellingshoek.
Dan nog een haakse hoek aanbrengen aan één van de twee benen.
Klaar is je meet instrument. ca 8 a 10 cm lang bv.

Plaats dit object met de scherpe punt naar boven, staande, op de baan.
Het bovenvlak moet nu mooi horizontaal zijn als je de helling goed hebt aangelegd.
Te controleren: met een standaard waterpasje (zonder aanpassingen).

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 05 April 2025, 10:27:05 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...