Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Pauldg
Vandaag om 18:00:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 17:53:50
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 17:17:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
  

Auteur Topic: Lima 'Silberling' Stuurstand  (gelezen 30761 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #15 Gepost op: 21 May 2008, 11:27:10 »
Digitaal wel ja  ;) De Plan U heeft en doet dit idd ook.

Ik verwacht dat Michiel had nagedacht over een analoog systeem  :-|

Grtzz,

Karst

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2942
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #16 Gepost op: 21 May 2008, 11:43:43 »
Zonder treinleiding stopt de trein ook op iedere stopsectie. Stroomafname van de voorste wielen aan beide kanten is daarvoor genoeg.
Als de stuurstand voorop loopt moet de stroom wel door een draadje naar de motor, hoe had je dan zonder treinleiding willen doen dan.

En ja ik heb het over analoog, digitaal snap ik toch nie ;)

Volgensmij( ik heb het niet zo kant en klaar uitgedacht) zou het ook wel mogelijk moeten zijn om dan juist de verlichting van stroom te voorzien vanuit het achter oplopende voertuig zodat het altijd blijft branden. Dan ga je wel die 4polige roco dingen nodig hebben alleen of die nog gemaakt worden weet ik niet.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22677
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #17 Gepost op: 21 May 2008, 11:49:31 »
Ah ja, analoog kan dat anders liggen.

Digitaal kan de motor in ieder geval gewoon stroom trekken uit de stroomafname van de loc/motorrijtuig zelf. De stroomafname in de stuurstand is dan alleen bedoeld voor de kop- en sluitverlichting van die stuurstand. Bij binnenverlichting in de hele trein kan een doorgaande leiding wel zinvol zijn.

Die koppelingen van Roco zijn weer te koop. Ik heb ze zelf op mijn mDDM-stel zitten bij wijze van doorgaande leiding, maar alleen tussen de drie dubbeldeksrijtuigen.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #18 Gepost op: 28 May 2008, 00:11:49 »
Hoi,

De digitaliserings werkzaamheden zijn afgerond.
De stuurstand heeft een Uhlenbrock functie decoder gekregen, wat rode smd-leds, 3mm sunnywhite leds en twee ledstrookjes van Conrad:



... de frontseinen




... de sluitseinen




... de binnenverlichting icm de frontseinen.


De Silberling zal nog verder gepimpt worden, er zitten nog een massa 'Zuruestungs-teile' bij :) Uitgewerkt bericht volg binnenkort op Sleutelspoor.

Grtzz,

Karst

ReesCees

  • Gast
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #19 Gepost op: 28 May 2008, 00:16:36 »
Fraai!

Kees-Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #20 Gepost op: 28 May 2008, 20:34:52 »
Ja Kees-Jan, mooi he die DB TP IIIb dingen  :P

Dan nu nog de link naar het beloofde uitgebreide bericht op Sleutelspoor.nl



Klik op het plaatje om direct naar het verslag te gaan.

Grtzz en veel kijk/lees plezier.

Karst

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9005
  • Hengelooo 1:160
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #21 Gepost op: 28 May 2008, 21:13:13 »
Mooi model, wel een maf gezicht die smalle zijbalgen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #22 Gepost op: 28 May 2008, 22:33:06 »
Dankje ;D ,

Idd, was mij ook al opgevallen die halve balgen. Ik kon ze wel onmiddelijk 'plaatsen': Een volle balg zou een deel van het stuurstandraam afdekken.

Of ze ooit zo in het echt hebben gereden, kan ik niet achterhalen. Heb alleen foto's gevonden waar de complete balg is verdwenen...

Maar... ook de Roco versie heeft zo'n halve balg. Dus neem ik maar aan dat het correct is ;)

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9005
  • Hengelooo 1:160
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #23 Gepost op: 28 May 2008, 22:40:49 »
Die halve balgen kloppen wel, ik kende ze tot vandaag alleen van het grootbedrijf. Goed van Lima om dit na te bootsen. Ik ben benieuwd of Roco dit ook nog gaat doen als ze toe zijn aan de Silberlinge in het vroege tijdperk-4.

Volgens mij hadden de doorlopkoppen in het begin volle rubbers en later halve.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #24 Gepost op: 28 May 2008, 22:43:46 »
Mooi informatief stukje, ik krijg gelijk zin om ook zo'n regiotrein te maken ;D
heb nog een stammetje marklin M2's met stuurstand en een Franse inox-pendel
allebei nog erg duister want zonder verlichting... :o

Dus ik heb weer wat te doen :)

Grtz,

Tis
********

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #25 Gepost op: 28 May 2008, 23:45:31 »
Citaat van: Mispoes
...de Silberlinge in het vroege tijdperk-4.

In laat TP IV zagen ze er zo uit:



Bron: Railfan Europe

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9005
  • Hengelooo 1:160
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #26 Gepost op: 29 May 2008, 09:05:38 »
Klopt, en zelfs in (begin) tijdperk V waren ze zo te zien, ik ben één keer zo'n rijtuig tegengekomen:

Doorloopkop zonder doorloopmogelijkheid te Münster Hbf, maart 1988

Geen gezicht zo.....

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #27 Gepost op: 29 May 2008, 09:20:44 »
In laat TP IV zagen ze er zo uit:Karst

Hallo Karst e.a.,

Wanneer je met "zo" bedoelt -zonder balg aan stuurstandzijde- is dat niet hélemaal juist:
Ook in tijdperk IV reden er nog "Hasenkasten" zilverlingstuurstandrijtuigen mét balg rond. Echter werd in de meeste gevallen de balg inderdaad verwijderd nadat de DB had besloten de overgangsdeuren definitief dicht te maken.
Nog later werden de stuurstanden veelal uitgebouwd en werd de wagen ingezet als dienst als 2e klasse rijtuig met bagage-afdeling. Hierbij werden de frontramen dichtgemaakt (soms echter ook niet) en de frontseinen verwijderd, de overgang kreeg weer een functionele deur en de "dikke"balg werd weer aangebracht.



Bron: DSO

Gelukkig heeft Lima bij alle uitvoeringen (tijdperk III, IV en V) van dit type rijtuig, de balg los meegeleverd, zodat de modelspoorder kan kiezen welke uitvoering op de modelbaan wordt ingezet.

Terzijde: Karst, ik ben trouwens erg onder de indruk van jouw prestaties op modelbouwgebied en de manier waarop je deze presenteert. Klasse, ga zo  door! :)


Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 29 May 2008, 09:23:34 door Sven Kerkvliet »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2942
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #28 Gepost op: 29 May 2008, 12:22:59 »
Het is niet zo dat de stuurstanden veel werden uitgebouwd, dat was per 31-12-1987 maar bij 49 rijtuigen het geval. Op dat moment waren er nog 113 BDnf738 rijtuigen(Häzenkaste) in dienst. Verder waren er 201 rijtuigen type BDnf738 omgebouwd tot BDnf735 waarbij ze de karlsruhe kop kregen.

Van die BDn742 rijtuigen zijn er later 43 verbouwd tot BDnzf479( met Wittenberg kop), een deel van de BDnf738 rijtuigen is verbouwd tot BDnf478.2 ( daarbij kregen ze ook de karlsruhe kop) maar hoeveel kan ik zo even niet achter halen. De totale BDnf478 serie bestaat/bestond uit 99 rijtuigen.

Waar de rest van de BDnf738 rijtuigen is gebleven kan ik zo niet achter halen totaal zijn dr namelijk 370 van die dingen afgeleverd. Ook waar 6 van de 49 BDn742 rijtuigen zijn gebleven weet ik niet.

De liefhebber kan dat evt. na zoeken in de wagendatabank van drehscheibe.

Feit is dan de DB begin jaren 90 een groot te kort had aan stuurstandrijtuigen dus in die tijd zullen er niet heel veel hun stuurstand verloren hebben. In de herfst van 1996 had de DBAG nog 1 BDnf738 en 3 BDnrzf739 in bestand( van die laatste per 31-12-1987 nog 28 stuks van de 30 die er gebouwd zijn).

Groetjes Michiel

Ps; opzich wel weer jammer dat er nu weer 2 silberling topics lopen waardoor niet alle info in 1 topic te vinden is :-|

Geraadpleegde bronnen:
DB-Fahrzeug-Lexikon 1988 van Eisenbahn-Kurier
DB-Fahrzeuge Band 2: Reisezugwagen der Deutsche Bahn van GeraMond
en EK special 44; Die wagen der DB stand 1-1-1997.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2008, 12:26:48 door neudalhausenstadbahn. Reden: bronnen toegevoegd »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9005
  • Hengelooo 1:160
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #29 Gepost op: 29 May 2008, 12:30:33 »

Ps; opzich wel weer jammer dat er nu weer 2 silberling topics lopen waardoor niet alle info in 1 topic te vinden is :-|


In deze draad laat Karst zien hoe het wel moet, dat andere is een Zeepdraadje waarin de ene zeperd na de andere getoond wordt.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.