Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Rick
Vandaag om 15:52:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: Lima 'Silberling' Stuurstand  (gelezen 29845 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #15 Gepost op: 21 May 2008, 11:27:10 »
Digitaal wel ja  ;) De Plan U heeft en doet dit idd ook.

Ik verwacht dat Michiel had nagedacht over een analoog systeem  :-|

Grtzz,

Karst

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #16 Gepost op: 21 May 2008, 11:43:43 »
Zonder treinleiding stopt de trein ook op iedere stopsectie. Stroomafname van de voorste wielen aan beide kanten is daarvoor genoeg.
Als de stuurstand voorop loopt moet de stroom wel door een draadje naar de motor, hoe had je dan zonder treinleiding willen doen dan.

En ja ik heb het over analoog, digitaal snap ik toch nie ;)

Volgensmij( ik heb het niet zo kant en klaar uitgedacht) zou het ook wel mogelijk moeten zijn om dan juist de verlichting van stroom te voorzien vanuit het achter oplopende voertuig zodat het altijd blijft branden. Dan ga je wel die 4polige roco dingen nodig hebben alleen of die nog gemaakt worden weet ik niet.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #17 Gepost op: 21 May 2008, 11:49:31 »
Ah ja, analoog kan dat anders liggen.

Digitaal kan de motor in ieder geval gewoon stroom trekken uit de stroomafname van de loc/motorrijtuig zelf. De stroomafname in de stuurstand is dan alleen bedoeld voor de kop- en sluitverlichting van die stuurstand. Bij binnenverlichting in de hele trein kan een doorgaande leiding wel zinvol zijn.

Die koppelingen van Roco zijn weer te koop. Ik heb ze zelf op mijn mDDM-stel zitten bij wijze van doorgaande leiding, maar alleen tussen de drie dubbeldeksrijtuigen.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #18 Gepost op: 28 May 2008, 00:11:49 »
Hoi,

De digitaliserings werkzaamheden zijn afgerond.
De stuurstand heeft een Uhlenbrock functie decoder gekregen, wat rode smd-leds, 3mm sunnywhite leds en twee ledstrookjes van Conrad:



... de frontseinen




... de sluitseinen




... de binnenverlichting icm de frontseinen.


De Silberling zal nog verder gepimpt worden, er zitten nog een massa 'Zuruestungs-teile' bij :) Uitgewerkt bericht volg binnenkort op Sleutelspoor.

Grtzz,

Karst

ReesCees

  • Gast
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #19 Gepost op: 28 May 2008, 00:16:36 »
Fraai!

Kees-Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #20 Gepost op: 28 May 2008, 20:34:52 »
Ja Kees-Jan, mooi he die DB TP IIIb dingen  :P

Dan nu nog de link naar het beloofde uitgebreide bericht op Sleutelspoor.nl



Klik op het plaatje om direct naar het verslag te gaan.

Grtzz en veel kijk/lees plezier.

Karst

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #21 Gepost op: 28 May 2008, 21:13:13 »
Mooi model, wel een maf gezicht die smalle zijbalgen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #22 Gepost op: 28 May 2008, 22:33:06 »
Dankje ;D ,

Idd, was mij ook al opgevallen die halve balgen. Ik kon ze wel onmiddelijk 'plaatsen': Een volle balg zou een deel van het stuurstandraam afdekken.

Of ze ooit zo in het echt hebben gereden, kan ik niet achterhalen. Heb alleen foto's gevonden waar de complete balg is verdwenen...

Maar... ook de Roco versie heeft zo'n halve balg. Dus neem ik maar aan dat het correct is ;)

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #23 Gepost op: 28 May 2008, 22:40:49 »
Die halve balgen kloppen wel, ik kende ze tot vandaag alleen van het grootbedrijf. Goed van Lima om dit na te bootsen. Ik ben benieuwd of Roco dit ook nog gaat doen als ze toe zijn aan de Silberlinge in het vroege tijdperk-4.

Volgens mij hadden de doorlopkoppen in het begin volle rubbers en later halve.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #24 Gepost op: 28 May 2008, 22:43:46 »
Mooi informatief stukje, ik krijg gelijk zin om ook zo'n regiotrein te maken ;D
heb nog een stammetje marklin M2's met stuurstand en een Franse inox-pendel
allebei nog erg duister want zonder verlichting... :o

Dus ik heb weer wat te doen :)

Grtz,

Tis
********

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #25 Gepost op: 28 May 2008, 23:45:31 »
Citaat van: Mispoes
...de Silberlinge in het vroege tijdperk-4.

In laat TP IV zagen ze er zo uit:



Bron: Railfan Europe

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #26 Gepost op: 29 May 2008, 09:05:38 »
Klopt, en zelfs in (begin) tijdperk V waren ze zo te zien, ik ben één keer zo'n rijtuig tegengekomen:

Doorloopkop zonder doorloopmogelijkheid te Münster Hbf, maart 1988

Geen gezicht zo.....

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #27 Gepost op: 29 May 2008, 09:20:44 »
In laat TP IV zagen ze er zo uit:Karst

Hallo Karst e.a.,

Wanneer je met "zo" bedoelt -zonder balg aan stuurstandzijde- is dat niet hélemaal juist:
Ook in tijdperk IV reden er nog "Hasenkasten" zilverlingstuurstandrijtuigen mét balg rond. Echter werd in de meeste gevallen de balg inderdaad verwijderd nadat de DB had besloten de overgangsdeuren definitief dicht te maken.
Nog later werden de stuurstanden veelal uitgebouwd en werd de wagen ingezet als dienst als 2e klasse rijtuig met bagage-afdeling. Hierbij werden de frontramen dichtgemaakt (soms echter ook niet) en de frontseinen verwijderd, de overgang kreeg weer een functionele deur en de "dikke"balg werd weer aangebracht.



Bron: DSO

Gelukkig heeft Lima bij alle uitvoeringen (tijdperk III, IV en V) van dit type rijtuig, de balg los meegeleverd, zodat de modelspoorder kan kiezen welke uitvoering op de modelbaan wordt ingezet.

Terzijde: Karst, ik ben trouwens erg onder de indruk van jouw prestaties op modelbouwgebied en de manier waarop je deze presenteert. Klasse, ga zo  door! :)


Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 29 May 2008, 09:23:34 door Sven Kerkvliet »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #28 Gepost op: 29 May 2008, 12:22:59 »
Het is niet zo dat de stuurstanden veel werden uitgebouwd, dat was per 31-12-1987 maar bij 49 rijtuigen het geval. Op dat moment waren er nog 113 BDnf738 rijtuigen(Häzenkaste) in dienst. Verder waren er 201 rijtuigen type BDnf738 omgebouwd tot BDnf735 waarbij ze de karlsruhe kop kregen.

Van die BDn742 rijtuigen zijn er later 43 verbouwd tot BDnzf479( met Wittenberg kop), een deel van de BDnf738 rijtuigen is verbouwd tot BDnf478.2 ( daarbij kregen ze ook de karlsruhe kop) maar hoeveel kan ik zo even niet achter halen. De totale BDnf478 serie bestaat/bestond uit 99 rijtuigen.

Waar de rest van de BDnf738 rijtuigen is gebleven kan ik zo niet achter halen totaal zijn dr namelijk 370 van die dingen afgeleverd. Ook waar 6 van de 49 BDn742 rijtuigen zijn gebleven weet ik niet.

De liefhebber kan dat evt. na zoeken in de wagendatabank van drehscheibe.

Feit is dan de DB begin jaren 90 een groot te kort had aan stuurstandrijtuigen dus in die tijd zullen er niet heel veel hun stuurstand verloren hebben. In de herfst van 1996 had de DBAG nog 1 BDnf738 en 3 BDnrzf739 in bestand( van die laatste per 31-12-1987 nog 28 stuks van de 30 die er gebouwd zijn).

Groetjes Michiel

Ps; opzich wel weer jammer dat er nu weer 2 silberling topics lopen waardoor niet alle info in 1 topic te vinden is :-|

Geraadpleegde bronnen:
DB-Fahrzeug-Lexikon 1988 van Eisenbahn-Kurier
DB-Fahrzeuge Band 2: Reisezugwagen der Deutsche Bahn van GeraMond
en EK special 44; Die wagen der DB stand 1-1-1997.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2008, 12:26:48 door neudalhausenstadbahn. Reden: bronnen toegevoegd »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Lima 'Silberling' Stuurstand
« Reactie #29 Gepost op: 29 May 2008, 12:30:33 »

Ps; opzich wel weer jammer dat er nu weer 2 silberling topics lopen waardoor niet alle info in 1 topic te vinden is :-|


In deze draad laat Karst zien hoe het wel moet, dat andere is een Zeepdraadje waarin de ene zeperd na de andere getoond wordt.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.