Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 21:48:08
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)  (gelezen 1948 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8778
  • May your coffee kick in before reality does.
Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Gepost op: 03 October 2024, 19:39:45 »
Waarvoor staat de S ook weer? Steenkool?




« Laatst bewerkt op: 03 October 2024, 23:23:32 door Huup »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: S
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2024, 20:07:35 »
Dit waren wagons 'uitsluitend voor speciale vervoeren' Dit waren schone wagons waarin diverse lichte metalen (aluminium, koper, tin) vervoerd werden.

Groeten,
Werner

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: S
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2024, 20:07:53 »
Steinweg

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: S
« Reactie #3 Gepost op: 03 October 2024, 20:25:34 »
« Laatst bewerkt op: 03 October 2024, 20:27:37 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8778
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #4 Gepost op: 03 October 2024, 23:24:05 »
Dank u!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2024, 07:10:48 »
De verwarring zit deels in de omstandigheid dat Steinweg er veel gebruik van maakte voordat ze overstapten naar Eanos'sen voor hun aluminium broodjes.
Groet, Frank

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2024, 09:14:05 »
Nog even losstaand van het feit, dat het model natuurlijk verkeerd is en dat Roco een nette vervanger heeft. Maar dat wist je vast al Huup  :P

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #7 Gepost op: 04 October 2024, 09:26:02 »

Als 'k me niet vergis zitten we hiermee in dit verhaal, plusminus ongeveer. Of is het nog ingewikkelder?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69375.msg3222496927#msg3222496927
(heb (slechts) de NMBS-wagentjes om te vergelijken:  de iets oudere, kortere "Franse bouwwijze" versus UIC1 ...)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8778
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2024, 09:26:11 »
Uiteraard. Uhm, nee. Dat eerste wel, t ding is van de jaren 70. Het laatste niet. Ik zal op zoek.
Overigens was I just asking for a friend, natuurljk.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #9 Gepost op: 04 October 2024, 09:46:43 »
Nou, voor die vriend dan de uitleg: hier de GTOW natuurlijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #10 Gepost op: 04 October 2024, 09:58:05 »
Als 'k me niet vergis zitten we hiermee in dit verhaal, plusminus ongeveer. Of is het nog ingewikkelder?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69375.msg3222496927#msg3222496927
(heb (slechts) de NMBS-wagentjes om te vergelijken:  de iets oudere, kortere "Franse bouwwijze" versus UIC1 ...)

Met de aanduiding GTOW en later E wordt een wagen bedoeld die aan bepaalde vereisten voldoet. Vervolgens bouwen de fabrikanten van spoorwegmaterieel wagens die aan de die vereisten voldoen. Die lijken dan op elkaar, maar ze zijn ook weer net allemaal verschillend. Al of niet gebombeerde wanden, ander type veerpakket, net andere afmetingen, meer of minder vlakken, you name it. Dit model van Roco (de Piko trouwens ook) is een variant die niet door NS is gekocht en is in die zin fantasie. Een jaar of 20 geleden heeft Roco een GTOW uitgebracht die wel in een correcte Nederlandse versie kon worden geproduceerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #11 Gepost op: 04 October 2024, 10:16:21 »
Met de aanduiding GTOW en later E wordt een wagen bedoeld die aan bepaalde vereisten voldoet.

Nee. De GTO(W) is een NS benaming die een specifiek, door/voor de NS ontworpen wagen typeert, niet een generieke benaming. De SNCF variant was de Tow, de NMBS gebruikte niet een aanduiding, alleen een typecode. Daarom is na 1964 een UIC standaardisering van types uitgerold waar de E de basisvorm is voor een twee assige open bakwagen met >7,7m nuttige lengte, >=20t lading en klapbare kopeinden.
De Ommp die door Roco en Piko in de jaren 70 zijn uitgebracht zijn op basis van een Duitse poging om een ORE St type 3 te bouwen. In die tijd vast aardig, maar nu beter geschikt voor de vuilnisbak.

grossraumwagen

  • Online Online
  • Berichten: 1433
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #12 Gepost op: 04 October 2024, 10:54:32 »
De oude Roco is gebaseerd op een wagen die begin jaren 40 in België in productie was en door de DR is "overgenomen" en daar als Om Ludwigshafen aan het park is toegevoegd.
De aanduiding Ommp op het Roco model is onzin, aangezien ze wel kopkleppen hebben en dus tipbaar zijn. (p=niet tipbaar)
Onlangs is een echt model (opnieuw) aangekondigd door REE Modèles.

De Piko is gebaseerd op een Franse wagen van direct na WO2 eind jaren 40. Ook de spoorwegen in Saarland hadden er een aantal.
Tot nog toe is hiervan geen "echt" model.

Beide modellen hebben echter de nodige compromissen, met name ivm de standaard onderstellen die gebruikt zijn.
Toen de modellen in de 60 op de markt kwamen was dat niet zo'n probleem.

Voor de echte knutselaars is er nog wel wat bruikbaars van te maken, echter geen NS-wagens.


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #13 Gepost op: 04 October 2024, 11:01:57 »
Voor de geïnteresseerde liefhebbers, ter leerrijke vergelijking met de NS :
bij de NMBS gaat het hier dan ondermeer over het type 1214 of type 1215.
De letters achteraan het wagentypenummer verwijzen naar varianten en/of bouwjaren...

t1214: https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/albums/72157671728580135/    (ter info, met dank aan PeterVanGestel/WimMaes-collectie)
t1215: https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/albums/72157670907108412/

bij de t1215 horen dan, naast de 4-deurs, ook de jongere 2-deurs UIC2 en aanverwante + jongere, langere open 2-assige wagens  ::)
( waarbij de NMBS UIC2 jonger is dan midden jaren 1950, dus alleen in het UIC-roodbruin, niet meer groen ...
  niet te verwarren met NMBS type1222, met een nieuwe metalen bak omgebouwde ex-DR-Villach en andere ex-houten wagens)
« Laatst bewerkt op: 04 October 2024, 11:26:31 door hervé. Reden: toevoeging verwijzing/link »

grossraumwagen

  • Online Online
  • Berichten: 1433
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #14 Gepost op: 04 October 2024, 11:47:18 »
Zo te zien zijn de 1214 types vooral de voorlopers uit de jaren 40 met een andere verdeling van de stijlen tov de ORE wagens, terwijl de 1215 types de ORE wagens zijn (UIC type 1 en 2).
In de jaren 60 zijn meerdere korte wagens verlengd tot (ongeveer) UIC-2 lengte met een grote asafstand van 6,6 m.