Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
  

Auteur Topic: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)  (gelezen 2117 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Gepost op: 03 October 2024, 19:39:45 »
Waarvoor staat de S ook weer? Steenkool?




« Laatst bewerkt op: 03 October 2024, 23:23:32 door Huup »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: S
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2024, 20:07:35 »
Dit waren wagons 'uitsluitend voor speciale vervoeren' Dit waren schone wagons waarin diverse lichte metalen (aluminium, koper, tin) vervoerd werden.

Groeten,
Werner

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: S
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2024, 20:07:53 »
Steinweg

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4862
    • Filmpjes op YouTube
Re: S
« Reactie #3 Gepost op: 03 October 2024, 20:25:34 »
« Laatst bewerkt op: 03 October 2024, 20:27:37 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #4 Gepost op: 03 October 2024, 23:24:05 »
Dank u!

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5671
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2024, 07:10:48 »
De verwarring zit deels in de omstandigheid dat Steinweg er veel gebruik van maakte voordat ze overstapten naar Eanos'sen voor hun aluminium broodjes.
Groet, Frank

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2024, 09:14:05 »
Nog even losstaand van het feit, dat het model natuurlijk verkeerd is en dat Roco een nette vervanger heeft. Maar dat wist je vast al Huup  :P

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #7 Gepost op: 04 October 2024, 09:26:02 »

Als 'k me niet vergis zitten we hiermee in dit verhaal, plusminus ongeveer. Of is het nog ingewikkelder?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69375.msg3222496927#msg3222496927
(heb (slechts) de NMBS-wagentjes om te vergelijken:  de iets oudere, kortere "Franse bouwwijze" versus UIC1 ...)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2024, 09:26:11 »
Uiteraard. Uhm, nee. Dat eerste wel, t ding is van de jaren 70. Het laatste niet. Ik zal op zoek.
Overigens was I just asking for a friend, natuurljk.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #9 Gepost op: 04 October 2024, 09:46:43 »
Nou, voor die vriend dan de uitleg: hier de GTOW natuurlijk

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22757
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #10 Gepost op: 04 October 2024, 09:58:05 »
Als 'k me niet vergis zitten we hiermee in dit verhaal, plusminus ongeveer. Of is het nog ingewikkelder?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69375.msg3222496927#msg3222496927
(heb (slechts) de NMBS-wagentjes om te vergelijken:  de iets oudere, kortere "Franse bouwwijze" versus UIC1 ...)

Met de aanduiding GTOW en later E wordt een wagen bedoeld die aan bepaalde vereisten voldoet. Vervolgens bouwen de fabrikanten van spoorwegmaterieel wagens die aan de die vereisten voldoen. Die lijken dan op elkaar, maar ze zijn ook weer net allemaal verschillend. Al of niet gebombeerde wanden, ander type veerpakket, net andere afmetingen, meer of minder vlakken, you name it. Dit model van Roco (de Piko trouwens ook) is een variant die niet door NS is gekocht en is in die zin fantasie. Een jaar of 20 geleden heeft Roco een GTOW uitgebracht die wel in een correcte Nederlandse versie kon worden geproduceerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #11 Gepost op: 04 October 2024, 10:16:21 »
Met de aanduiding GTOW en later E wordt een wagen bedoeld die aan bepaalde vereisten voldoet.

Nee. De GTO(W) is een NS benaming die een specifiek, door/voor de NS ontworpen wagen typeert, niet een generieke benaming. De SNCF variant was de Tow, de NMBS gebruikte niet een aanduiding, alleen een typecode. Daarom is na 1964 een UIC standaardisering van types uitgerold waar de E de basisvorm is voor een twee assige open bakwagen met >7,7m nuttige lengte, >=20t lading en klapbare kopeinden.
De Ommp die door Roco en Piko in de jaren 70 zijn uitgebracht zijn op basis van een Duitse poging om een ORE St type 3 te bouwen. In die tijd vast aardig, maar nu beter geschikt voor de vuilnisbak.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #12 Gepost op: 04 October 2024, 10:54:32 »
De oude Roco is gebaseerd op een wagen die begin jaren 40 in België in productie was en door de DR is "overgenomen" en daar als Om Ludwigshafen aan het park is toegevoegd.
De aanduiding Ommp op het Roco model is onzin, aangezien ze wel kopkleppen hebben en dus tipbaar zijn. (p=niet tipbaar)
Onlangs is een echt model (opnieuw) aangekondigd door REE Modèles.

De Piko is gebaseerd op een Franse wagen van direct na WO2 eind jaren 40. Ook de spoorwegen in Saarland hadden er een aantal.
Tot nog toe is hiervan geen "echt" model.

Beide modellen hebben echter de nodige compromissen, met name ivm de standaard onderstellen die gebruikt zijn.
Toen de modellen in de 60 op de markt kwamen was dat niet zo'n probleem.

Voor de echte knutselaars is er nog wel wat bruikbaars van te maken, echter geen NS-wagens.


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #13 Gepost op: 04 October 2024, 11:01:57 »
Voor de geïnteresseerde liefhebbers, ter leerrijke vergelijking met de NS :
bij de NMBS gaat het hier dan ondermeer over het type 1214 of type 1215.
De letters achteraan het wagentypenummer verwijzen naar varianten en/of bouwjaren...

t1214: https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/albums/72157671728580135/    (ter info, met dank aan PeterVanGestel/WimMaes-collectie)
t1215: https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/albums/72157670907108412/

bij de t1215 horen dan, naast de 4-deurs, ook de jongere 2-deurs UIC2 en aanverwante + jongere, langere open 2-assige wagens  ::)
( waarbij de NMBS UIC2 jonger is dan midden jaren 1950, dus alleen in het UIC-roodbruin, niet meer groen ...
  niet te verwarren met NMBS type1222, met een nieuwe metalen bak omgebouwde ex-DR-Villach en andere ex-houten wagens)
« Laatst bewerkt op: 04 October 2024, 11:26:31 door hervé. Reden: toevoeging verwijzing/link »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #14 Gepost op: 04 October 2024, 11:47:18 »
Zo te zien zijn de 1214 types vooral de voorlopers uit de jaren 40 met een andere verdeling van de stijlen tov de ORE wagens, terwijl de 1215 types de ORE wagens zijn (UIC type 1 en 2).
In de jaren 60 zijn meerdere korte wagens verlengd tot (ongeveer) UIC-2 lengte met een grote asafstand van 6,6 m.