Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 20:43:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 20:40:11
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door grossraumwagen
Vandaag om 20:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
  

Auteur Topic: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)  (gelezen 2107 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9172
  • May your coffee kick in before reality does.
Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Gepost op: 03 October 2024, 19:39:45 »
Waarvoor staat de S ook weer? Steenkool?




« Laatst bewerkt op: 03 October 2024, 23:23:32 door Huup »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: S
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2024, 20:07:35 »
Dit waren wagons 'uitsluitend voor speciale vervoeren' Dit waren schone wagons waarin diverse lichte metalen (aluminium, koper, tin) vervoerd werden.

Groeten,
Werner

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: S
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2024, 20:07:53 »
Steinweg

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4859
    • Filmpjes op YouTube
Re: S
« Reactie #3 Gepost op: 03 October 2024, 20:25:34 »
« Laatst bewerkt op: 03 October 2024, 20:27:37 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9172
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #4 Gepost op: 03 October 2024, 23:24:05 »
Dank u!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2024, 07:10:48 »
De verwarring zit deels in de omstandigheid dat Steinweg er veel gebruik van maakte voordat ze overstapten naar Eanos'sen voor hun aluminium broodjes.
Groet, Frank

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2024, 09:14:05 »
Nog even losstaand van het feit, dat het model natuurlijk verkeerd is en dat Roco een nette vervanger heeft. Maar dat wist je vast al Huup  :P

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #7 Gepost op: 04 October 2024, 09:26:02 »

Als 'k me niet vergis zitten we hiermee in dit verhaal, plusminus ongeveer. Of is het nog ingewikkelder?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69375.msg3222496927#msg3222496927
(heb (slechts) de NMBS-wagentjes om te vergelijken:  de iets oudere, kortere "Franse bouwwijze" versus UIC1 ...)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9172
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2024, 09:26:11 »
Uiteraard. Uhm, nee. Dat eerste wel, t ding is van de jaren 70. Het laatste niet. Ik zal op zoek.
Overigens was I just asking for a friend, natuurljk.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #9 Gepost op: 04 October 2024, 09:46:43 »
Nou, voor die vriend dan de uitleg: hier de GTOW natuurlijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #10 Gepost op: 04 October 2024, 09:58:05 »
Als 'k me niet vergis zitten we hiermee in dit verhaal, plusminus ongeveer. Of is het nog ingewikkelder?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69375.msg3222496927#msg3222496927
(heb (slechts) de NMBS-wagentjes om te vergelijken:  de iets oudere, kortere "Franse bouwwijze" versus UIC1 ...)

Met de aanduiding GTOW en later E wordt een wagen bedoeld die aan bepaalde vereisten voldoet. Vervolgens bouwen de fabrikanten van spoorwegmaterieel wagens die aan de die vereisten voldoen. Die lijken dan op elkaar, maar ze zijn ook weer net allemaal verschillend. Al of niet gebombeerde wanden, ander type veerpakket, net andere afmetingen, meer of minder vlakken, you name it. Dit model van Roco (de Piko trouwens ook) is een variant die niet door NS is gekocht en is in die zin fantasie. Een jaar of 20 geleden heeft Roco een GTOW uitgebracht die wel in een correcte Nederlandse versie kon worden geproduceerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #11 Gepost op: 04 October 2024, 10:16:21 »
Met de aanduiding GTOW en later E wordt een wagen bedoeld die aan bepaalde vereisten voldoet.

Nee. De GTO(W) is een NS benaming die een specifiek, door/voor de NS ontworpen wagen typeert, niet een generieke benaming. De SNCF variant was de Tow, de NMBS gebruikte niet een aanduiding, alleen een typecode. Daarom is na 1964 een UIC standaardisering van types uitgerold waar de E de basisvorm is voor een twee assige open bakwagen met >7,7m nuttige lengte, >=20t lading en klapbare kopeinden.
De Ommp die door Roco en Piko in de jaren 70 zijn uitgebracht zijn op basis van een Duitse poging om een ORE St type 3 te bouwen. In die tijd vast aardig, maar nu beter geschikt voor de vuilnisbak.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #12 Gepost op: 04 October 2024, 10:54:32 »
De oude Roco is gebaseerd op een wagen die begin jaren 40 in België in productie was en door de DR is "overgenomen" en daar als Om Ludwigshafen aan het park is toegevoegd.
De aanduiding Ommp op het Roco model is onzin, aangezien ze wel kopkleppen hebben en dus tipbaar zijn. (p=niet tipbaar)
Onlangs is een echt model (opnieuw) aangekondigd door REE Modèles.

De Piko is gebaseerd op een Franse wagen van direct na WO2 eind jaren 40. Ook de spoorwegen in Saarland hadden er een aantal.
Tot nog toe is hiervan geen "echt" model.

Beide modellen hebben echter de nodige compromissen, met name ivm de standaard onderstellen die gebruikt zijn.
Toen de modellen in de 60 op de markt kwamen was dat niet zo'n probleem.

Voor de echte knutselaars is er nog wel wat bruikbaars van te maken, echter geen NS-wagens.


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #13 Gepost op: 04 October 2024, 11:01:57 »
Voor de geïnteresseerde liefhebbers, ter leerrijke vergelijking met de NS :
bij de NMBS gaat het hier dan ondermeer over het type 1214 of type 1215.
De letters achteraan het wagentypenummer verwijzen naar varianten en/of bouwjaren...

t1214: https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/albums/72157671728580135/    (ter info, met dank aan PeterVanGestel/WimMaes-collectie)
t1215: https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/albums/72157670907108412/

bij de t1215 horen dan, naast de 4-deurs, ook de jongere 2-deurs UIC2 en aanverwante + jongere, langere open 2-assige wagens  ::)
( waarbij de NMBS UIC2 jonger is dan midden jaren 1950, dus alleen in het UIC-roodbruin, niet meer groen ...
  niet te verwarren met NMBS type1222, met een nieuwe metalen bak omgebouwde ex-DR-Villach en andere ex-houten wagens)
« Laatst bewerkt op: 04 October 2024, 11:26:31 door hervé. Reden: toevoeging verwijzing/link »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
Re: Hogebakwagen, oranje vlakken en S op zijkant. (Voorheen S)
« Reactie #14 Gepost op: 04 October 2024, 11:47:18 »
Zo te zien zijn de 1214 types vooral de voorlopers uit de jaren 40 met een andere verdeling van de stijlen tov de ORE wagens, terwijl de 1215 types de ORE wagens zijn (UIC type 1 en 2).
In de jaren 60 zijn meerdere korte wagens verlengd tot (ongeveer) UIC-2 lengte met een grote asafstand van 6,6 m.