Nee, het is juist één van de eerste baanvakken waar men de ombouw naar ETCS gaat doen, dus nee, men breekt het niet daarna weer af.Dat is helemaal niet aan de orde, de testperiode is dan ook bedoeld voor het rijdend personeel om op te leiden en en ervaring te laten krijgen.
De treinen kunnen nu al op beide systemen rijden. De Hanzelijn heeft ETCS, maar er rijden doorgaande treinen, b.v. tussen Den Haag en Groningen, die ook in ATB gebied rijden.
Er is een uitspraak “De beste stuurlui staan aan wal”.Bij veel reacties lijkt het hier ook zo te zijn.
Pas (vanaf Vlissingen gezien) voorbij Arnemuiden kan je 140 rijden.
Dat mag waar zijn, maar dat is wel een goedkope uitspraak. Laat de echte stuurlui dan eens op de wal stappen en uitleggen hoe het wel zit.
In 2026 of 2027 gaan ze ook testen op de Hanzelijn. Daar ligt al ERTMS sinds de aanlag en vrijgave in 2012. Daar kunnen ze 's nachts zoveel rijden als ze willen, rangeren met inhaalsporen en overloopwissels.
HSL tussen Hoofddorp en Rotterdam en tussen Rotterdam en Breda/Antwerpen is ook ERTMS-only en 25 kV. Ik weet niet hoe veel machinisten hier al op getraind zijn, maar vast redelijk wat en misschien wel bijna alle.
Nee dus, het zijn er heel weinig.De meeste standplaatsen komen niet op de HSL.