Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door Benelux795
Vandaag om 16:30:03
Zaagsel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:16
Piko NS1100, materieelbespreking door Tedo
Vandaag om 16:09:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 15:44:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:01:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
  

Auteur Topic: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029  (gelezen 21519 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26576
    • Pagina van klaas
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #315 Gepost op: 07 November 2024, 12:33:34 »
De treinen kunnen nu al op beide systemen rijden. De Hanzelijn heeft ETCS, maar er rijden doorgaande treinen, b.v. tussen Den Haag en Groningen, die ook in ATB gebied rijden.
Er worden bij werkzaamheden ook wel treinen omgeleid over de Betuweroute. Lijkt me dus ook voor Zeeland geen probleem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #316 Gepost op: 07 November 2024, 13:00:10 »
Nee, het is juist één van de eerste baanvakken waar men de ombouw naar ETCS gaat doen, dus nee, men breekt het niet daarna weer af.
Dat is helemaal niet aan de orde, de testperiode is dan ook bedoeld voor het rijdend personeel om op te leiden en en ervaring te laten krijgen.
Thom, het opleiden en ervaring op laten doen komt in het rapport niet voor als zijnde een functie van het proefbaanvak. Wel het aanbrengen en de werking uittesten van het aangebrachte icm materieelsoorten.
Ook is het baanvak gekozen om wanneer het testen negatief uitvalt, de boel terug te kunnen bouwen naar ATB.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2024, 15:18:17 door Huup »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4342
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #317 Gepost op: 07 November 2024, 14:00:11 »
Dat gebeurd bij Elst dagelijks,
het gaat dan ook wel is mis haha.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #318 Gepost op: 07 November 2024, 15:30:28 »
Eerst even deze, daarna nog wat reacties op dingen die ik de afgelopen dagen voorbij zag komen:

De treinen kunnen nu al op beide systemen rijden. De Hanzelijn heeft ETCS, maar er rijden doorgaande treinen, b.v. tussen Den Haag en Groningen, die ook in ATB gebied rijden.

Tussen Lelystad en Zwolle en tussen Utrecht en Amsterdam zijn er inderdaad stukken spoor met ERTMS. Maar dat is dan in combinatie met ATB. Dus die ERTMS wordt helemaal niet gebruikt in het normale treinverkeer.

Vrachtspoor tussen de Rotterdamse haven en Duitsland (waar (bijna?) nooit reizigerstreinen komen) is ook grotendeels ERTMS, maar dan zonder ATB. Maar dit is ook grotendeels 25 kV, dus de meeste reizigerstreinen kunnen daar sowieso niet komen.

HSL tussen Hoofddorp en Rotterdam en tussen Rotterdam en Breda/Antwerpen is ook ERTMS-only en 25 kV. Ik weet niet hoe veel machinisten hier al op getraind zijn, maar vast redelijk wat en misschien wel bijna alle.

Op Youtube kan je cabineritten over de HSL bekijken. Moet je wel opletten dat de snelheidsmeter van de trein te zien is. Dan zie je mooi de overgang tussen ATB en ERTMS. Op de treinen met TRAXX-locomotieven vergt dit nog wel wat handelingen van de machinist, maar met de ICNGs die nu ook op de HSL rijden ziet het er allemaal vrij makkelijk uit. En natuurlijk op gewone lijnen is er geen overschakeling tussen 1500 V en 25 kV.

In plaats van een oplichtend blokje 4, 6, 8, 13, 14 om de maximale ATB-snelheid aan te geven (bordje langs het spoor kan ook een snelheid van 7, 9, 10, 11 of 12 aangeven, even een nul erachter denken) zie je onder ERTMS een lijn lopen rond de snelheidsmeter van 0 naar de maximale snelheid. En als je het volledige display kan zien is er nog meer info, en die vervangt volledig de info die normaal op seinen en bordjes langs het spoor staat.

Testen tussen Middelburg en Vlissingen is lastig om twee redenen. Allereerst heeft Prorail blijkbaar al flink huisgehouden qua wissels, want die zijn er nauwelijks tussen Goes en Vlissingen. Ik kan me vaag herinneren dat ik lang geleden een keer vanaf Vlissingen langs Middelburg kwam. Normaal stop je dan aan de zuidelijke kant van het station en moet je door een tunneltje om aan de voorkant van het station te komen. Maar deze keer stak de trein over naar het linkerspoor en bespaarde de reiziger zo een wandeling door het tunneltje.

Nu zou dit niet meer kunnen, want de enige wissels bij Middelburg zijn kruiswissels ten oosten van het station. Tussen Middelburg en Vlissingen kan je dus alleen enkelspoor pendelen. Daarnaast is de maximale snelheid hier alleen even vrij kort 130. Het lijkt me dat je ook wil testen met 140. (Vergeet 160, daar moet bij aanleg van het spoor rekening mee gehouden zijn, en met al die verzakkingen eerder dit jaar mag je in je handen knijpen met 140.)

Pas (vanaf Vlissingen gezien) voorbij Arnemuiden kan je 140 rijden. Maar na een minuut ben je dan al bij de aansluiting richting Sloe. Lijkt mij dat het voor de hand ligt om tot vlak bij Goes ERTMS neer te leggen, dan heb je een kilometer of tien om even lekker door te kunnen rijden.

Als ze het starten van de ombouw plannen aan het begin van de zomervakantie geeft dat minstens zes weken waarbij het eruit liggen van het spoor minder impact heeft. (En je kan mooi buschauffers van elders een semi-vakantie aanbieden met een huisje aan het strand of het Veerse meer voor hun gezien in ruil voor halve diensten.)

Met wat geluk moet je het ombouwen plus testen of eea werkt zoals bedoeld voor het begin van het school/studiejaar afgerond kunnen hebben en is het opleiden van personeel in principe prima te doen tussen de reizigersdienst door.

Natuurlijk kan er een hoop tegenvallen. Als het echt niet wil terugverbouwen naar ATB. Of misschien wil de nieuw-ingebouwde ERTMS in VIRMs niet zo goed werken, dan heb je een probleem qua materieel. Ik denk niet dat ze hier ICNGs (ERTMS uit de fabriek en al getest op de HSL) hier willen inzetten, maar SNGs (ook ERTMS uit de fabriek) laten pendelen tussen Vlissingen en Goes of Roosendaal zou wel een tijdelijk alternatief kunnen zijn.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • Eschburg
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #319 Gepost op: 07 November 2024, 15:45:43 »
Er is een uitspraak “De beste stuurlui staan aan wal”.
Bij veel reacties lijkt het hier ook zo te zijn.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #320 Gepost op: 07 November 2024, 15:53:28 »
Er is een uitspraak “De beste stuurlui staan aan wal”.
Bij veel reacties lijkt het hier ook zo te zijn.

Dat mag waar zijn, maar dat is wel een goedkope uitspraak. Laat de echte stuurlui dan eens op de wal stappen en uitleggen hoe het wel zit.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26576
    • Pagina van klaas
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #321 Gepost op: 07 November 2024, 16:00:31 »
Pas (vanaf Vlissingen gezien) voorbij Arnemuiden kan je 140 rijden.
Nee hoor, al vanaf de Nieuwlandseweg in Middelburg is het 140. Daarvoor hoef je niet eens ter plekke te kijken,  in streetview is het te zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #322 Gepost op: 07 November 2024, 18:57:39 »
Dat mag waar zijn, maar dat is wel een goedkope uitspraak. Laat de echte stuurlui dan eens op de wal stappen en uitleggen hoe het wel zit.

Steekt u maar van wal... ;D

Ik neem overigens aan dit niet gaat gebeuren met elk traject dat onder ERTMS komt. Dan wordt het wel een zaak van lange adem.
In 2026 of 2027 gaan ze ook testen op de Hanzelijn. Daar ligt al ERTMS sinds de aanlag en vrijgave in 2012. Daar kunnen ze 's nachts zoveel rijden als ze willen, rangeren met inhaalsporen en overloopwissels. Bovendien is het een redelijk stille lijn omdat het geluid geabsorbeerd wordt.  Kennelijk heeft ProRail er geen boodschap aan dat de Preisertjes (1:1) de bus in gejaagd worden en van Dronten naar Zwolle in de spits een uur reistijd hebben i.p.v. 20 minuten.
Nog niet geleerd van de Coronaperiode. Toen werden veel reizigers min of meer de trein uitgejaagd, maar nu weer moeilijk terug te krijgen.


« Laatst bewerkt op: 08 November 2024, 00:40:54 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #323 Gepost op: 08 November 2024, 11:32:25 »
Dat mag waar zijn, maar dat is wel een goedkope uitspraak. Laat de echte stuurlui dan eens op de wal stappen en uitleggen hoe het wel zit.
Er is al door deze en gene genoeg uitgelegd hier, maar dat word hier dan zonder enige kennis van zaken gewoon van tafel geveegd.


iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #324 Gepost op: 08 November 2024, 15:40:35 »
In 2026 of 2027 gaan ze ook testen op de Hanzelijn. Daar ligt al ERTMS sinds de aanlag en vrijgave in 2012. Daar kunnen ze 's nachts zoveel rijden als ze willen, rangeren met inhaalsporen en overloopwissels.

Maar wat ze daar niet zomaar kunnen testen is rijden op een baanvak met alleen ERTMS en geen ATB. Want nu ligt er naast ERTMS ook ATB en dat weghalen betekent dat je daar sowieso tijdens de weghaal- en testperiode helemaal niks kan laten rijden en wanneer er wel weer gereden kan worden dan alleen met materieel dat ERTMS heeft. Dus geen koplopers meer tussen Den Haag en Groningen.

Om te oefenen op die overgangen tussen ATB en ERTMS zouden ze bijvoorbeeld twee van de vier sporen tussen Leiden en Den Haag kunnen ombouwen. Er rijden daar nu over het algemeen 12 treinen per uur per richting, dus met wat passen en meten moet dat te doen zijn over de twee overblijvende sporen.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4342
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #325 Gepost op: 08 November 2024, 16:56:40 »

HSL tussen Hoofddorp en Rotterdam en tussen Rotterdam en Breda/Antwerpen is ook ERTMS-only en 25 kV. Ik weet niet hoe veel machinisten hier al op getraind zijn, maar vast redelijk wat en misschien wel bijna alle.


Nee dus, het zijn er heel weinig.
De meeste standplaatsen komen niet op de HSL.
Overigens hebben heel veel machinisten geen ERMTS-bevoegdheid
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #326 Gepost op: 08 November 2024, 17:18:35 »
Nee dus, het zijn er heel weinig.
De meeste standplaatsen komen niet op de HSL.

Ah, ok. Dat is logisch. Blijkbaar zijn er 28 standplaatsen en maar vijf zijn vrij duidelijk HSL-gerelateerd:

Amsterdam (intercity direct naar Rotterdam/Breda)
Hoofddorp opstel (intercity direct naar Rotterdam/Breda)
Den Haag (intercity naar Eindhoven)
Rotterdam (alles wat over de HSL rijdt!)
Eindhoven (intercity naar Den Haag)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4342
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #327 Gepost op: 08 November 2024, 17:48:15 »
Volgens mij ( weet t niet zeker)
Eindhoven, Rotterdam,Amsterdam, Utrecht
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2151
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #328 Gepost op: 23 November 2024, 18:36:10 »
Bericht PZC vandaag, Niet iedereen is het met de techneuten eens.

Quote
Kamerlid CristenUnie wil voorkomen dat Zeeland wéér de dupe is: ‘Kies ander traject uit voor spoorproef’
De ChristenUnie wil dat de grote proef met het nieuwe digitale treinsysteem ERTMS in een andere provincie wordt gehouden. Kamerlid Pieter Grinwis vindt het onacceptabel dat een groot deel van Zeeland in 2029 vier maanden zonder treinverbinding zit. ,,De Zeeuwen hebben geen andere spoorlijn om te gebruiken. Dit moet voorkomen worden.”

Grinwis dient volgende week een motie in om een second opinion te laten uitvoeren naar een alternatief proefbaanvak voor ERTMS. Andere Kamerfracties maakten zich eerder ook al druk om het plan om uitgerekend in Zeeland de proef te houden. PvdA-GroenLinks, VVD, D66 en CDA vroegen staatssecretaris Chris Jansen (PVV, openbaar vervoer) of de proef korter kon of op een andere plek kan worden gehouden.
Unquote

Second opinion is een hele goede maar A.U.B. niet door dezelfden die al de keuze hebben gemaakt. Maar een echte, onafhankelijke.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
« Reactie #329 Gepost op: 23 November 2024, 19:34:42 »
Een second opinion is natuurlijk altijd een andere persoon of partij dan die de keuze of diagnose al gesteld heeft. Anders is het geen seconde opinion natuurlijk ;)

Maar de clou hiervan is nog altijd NIMBY, of anders gezegd, laat een ander er maar de ellende van hebben en vooral niet ons.