Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 17:02:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
  

Auteur Topic: Electrische wisselaandrijving Fleischmann  (gelezen 2859 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2024, 06:40:44 »
Dirk, in die tijd ging dat op 16 V wisselstroom, eigen trafo's van Fleischmann.... dat moet dan toch genoeg zijn?

14 volt zelfs. Een wat hogere spanning heeft wel als voordeel dat het stroomverbruik wat lager wordt. Overigens zou het stroomverbruik van de Fleischmannaandrijvingen volgens de encyclopedie wel meevallen. Nog geen 1A bij 16 volt.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Wisselaansturing_met_reed-contacten

Bij mechanische of extra electrische weerstand schiet het stroomverbruik wel omhoog. Die problemen zou ik inderdaad eerst aanpakken: overbruggen en als de aandrijving dan toch open is gelijk schoonmaken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2024, 09:48:08 »
14 volt zelfs. Een wat hogere spanning heeft wel als voordeel dat het stroomverbruik wat lager wordt.
Dat dacht ik niet. Hogere spanning is hogere stroom. En dat moet ook, want het is de stroom die het werk doet, niet de spanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2024, 10:58:41 »
Okay, dan heb ik de waarden in de encyclopedie verkeerd geïntepreteerd. In ieder geval lijken de Fleischmannaandrijvingen geen stroomslurpers.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2024, 11:00:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2024, 11:17:06 »
Welke waarden in de ency?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #19 Gepost op: 01 October 2024, 11:18:15 »
Zie link in mijn post hierboven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #20 Gepost op: 01 October 2024, 11:25:13 »
Sorry, ik had over die link heen gekeken.
Het gaat in dat tabelletje over twee verschillende typen aandrijvingen. De ene trekt iets meer stroom dan de andere.
Maar uit dat tabelletje blijkt dan de Fleischmann aandrijvingen matige stroomverbruikers zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #21 Gepost op: 01 October 2024, 11:51:03 »
Beste allemaal:
Ik denk ook niet dat die transformator de boosdoener is. Ik heb ca 45 wisselaandrijvingen in bedrijf en die functioneren eigenlijk allemaal al heel lang goed op een enkeling na, die er plots de brui aan geeft en dan gaat het veertje eruit en draadje erin, maar dan gaat er toch iets verkeerd.  De wissels schakelen niet allemaal tegelijk, dus zoveel stroom wordt er toch niet in een keer weggetrokken. Ik memoreerde al dat het af en toe goed gaat met het draadje en dat was de reden, waarom ik het een mysterie noem. Vroeger ( voor digitaal zijn intrede deed ) schakelde ik de wissels via de groene trafo's en bijbehorende groene "doosjes " van Fleischmann en toen was het altijd bal / verkeerd. ( heel weinig VA ) Ik ga het schema van Dirk nog eens goed bekijken.
Allemaal veel dank voor het meedenken.
vr.gr.Marius

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #22 Gepost op: 01 October 2024, 11:54:08 »
O ja intern worden de wissels schoongehouden met zo'n "glasvezel pen " De baantjes blinken je tegemoet.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #23 Gepost op: 01 October 2024, 12:22:07 »
Als je zo'n glasvezelpotlood gebruikt , breken er altijd vezeltjes af.
Dan zouden die kleine vezeltjes van het glasvezelpotlood wel eens de boosdoener kunnen zijn, als deze tussen de bewegende delen geraken en de boel gaan blokkeren.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #24 Gepost op: 01 October 2024, 17:37:52 »
Hmmm. In theorie zou je gelijk kunnen hebben, maar met de hand loopt alles heel soepel en ik zie verder geen vuil. het gaat volgens mij echt om de aansluitingen, want bij blokkeren voel je dat en hoor je een brom; hou maar eens zo'n aandrijving tegen.
Dank je voor de suggestie
Marius