Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 22:40:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:33:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:27:52
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
Vandaag om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: Electrische wisselaandrijving Fleischmann  (gelezen 2659 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2024, 06:40:44 »
Dirk, in die tijd ging dat op 16 V wisselstroom, eigen trafo's van Fleischmann.... dat moet dan toch genoeg zijn?

14 volt zelfs. Een wat hogere spanning heeft wel als voordeel dat het stroomverbruik wat lager wordt. Overigens zou het stroomverbruik van de Fleischmannaandrijvingen volgens de encyclopedie wel meevallen. Nog geen 1A bij 16 volt.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Wisselaansturing_met_reed-contacten

Bij mechanische of extra electrische weerstand schiet het stroomverbruik wel omhoog. Die problemen zou ik inderdaad eerst aanpakken: overbruggen en als de aandrijving dan toch open is gelijk schoonmaken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2024, 09:48:08 »
14 volt zelfs. Een wat hogere spanning heeft wel als voordeel dat het stroomverbruik wat lager wordt.
Dat dacht ik niet. Hogere spanning is hogere stroom. En dat moet ook, want het is de stroom die het werk doet, niet de spanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2024, 10:58:41 »
Okay, dan heb ik de waarden in de encyclopedie verkeerd geïntepreteerd. In ieder geval lijken de Fleischmannaandrijvingen geen stroomslurpers.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2024, 11:00:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2024, 11:17:06 »
Welke waarden in de ency?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #19 Gepost op: 01 October 2024, 11:18:15 »
Zie link in mijn post hierboven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #20 Gepost op: 01 October 2024, 11:25:13 »
Sorry, ik had over die link heen gekeken.
Het gaat in dat tabelletje over twee verschillende typen aandrijvingen. De ene trekt iets meer stroom dan de andere.
Maar uit dat tabelletje blijkt dan de Fleischmann aandrijvingen matige stroomverbruikers zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #21 Gepost op: 01 October 2024, 11:51:03 »
Beste allemaal:
Ik denk ook niet dat die transformator de boosdoener is. Ik heb ca 45 wisselaandrijvingen in bedrijf en die functioneren eigenlijk allemaal al heel lang goed op een enkeling na, die er plots de brui aan geeft en dan gaat het veertje eruit en draadje erin, maar dan gaat er toch iets verkeerd.  De wissels schakelen niet allemaal tegelijk, dus zoveel stroom wordt er toch niet in een keer weggetrokken. Ik memoreerde al dat het af en toe goed gaat met het draadje en dat was de reden, waarom ik het een mysterie noem. Vroeger ( voor digitaal zijn intrede deed ) schakelde ik de wissels via de groene trafo's en bijbehorende groene "doosjes " van Fleischmann en toen was het altijd bal / verkeerd. ( heel weinig VA ) Ik ga het schema van Dirk nog eens goed bekijken.
Allemaal veel dank voor het meedenken.
vr.gr.Marius

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #22 Gepost op: 01 October 2024, 11:54:08 »
O ja intern worden de wissels schoongehouden met zo'n "glasvezel pen " De baantjes blinken je tegemoet.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #23 Gepost op: 01 October 2024, 12:22:07 »
Als je zo'n glasvezelpotlood gebruikt , breken er altijd vezeltjes af.
Dan zouden die kleine vezeltjes van het glasvezelpotlood wel eens de boosdoener kunnen zijn, als deze tussen de bewegende delen geraken en de boel gaan blokkeren.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #24 Gepost op: 01 October 2024, 17:37:52 »
Hmmm. In theorie zou je gelijk kunnen hebben, maar met de hand loopt alles heel soepel en ik zie verder geen vuil. het gaat volgens mij echt om de aansluitingen, want bij blokkeren voel je dat en hoor je een brom; hou maar eens zo'n aandrijving tegen.
Dank je voor de suggestie
Marius