Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 October 2025, 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Electrische wisselaandrijving Fleischmann  (gelezen 2627 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2024, 06:40:44 »
Dirk, in die tijd ging dat op 16 V wisselstroom, eigen trafo's van Fleischmann.... dat moet dan toch genoeg zijn?

14 volt zelfs. Een wat hogere spanning heeft wel als voordeel dat het stroomverbruik wat lager wordt. Overigens zou het stroomverbruik van de Fleischmannaandrijvingen volgens de encyclopedie wel meevallen. Nog geen 1A bij 16 volt.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Wisselaansturing_met_reed-contacten

Bij mechanische of extra electrische weerstand schiet het stroomverbruik wel omhoog. Die problemen zou ik inderdaad eerst aanpakken: overbruggen en als de aandrijving dan toch open is gelijk schoonmaken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2024, 09:48:08 »
14 volt zelfs. Een wat hogere spanning heeft wel als voordeel dat het stroomverbruik wat lager wordt.
Dat dacht ik niet. Hogere spanning is hogere stroom. En dat moet ook, want het is de stroom die het werk doet, niet de spanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2024, 10:58:41 »
Okay, dan heb ik de waarden in de encyclopedie verkeerd geïntepreteerd. In ieder geval lijken de Fleischmannaandrijvingen geen stroomslurpers.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2024, 11:00:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2024, 11:17:06 »
Welke waarden in de ency?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #19 Gepost op: 01 October 2024, 11:18:15 »
Zie link in mijn post hierboven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #20 Gepost op: 01 October 2024, 11:25:13 »
Sorry, ik had over die link heen gekeken.
Het gaat in dat tabelletje over twee verschillende typen aandrijvingen. De ene trekt iets meer stroom dan de andere.
Maar uit dat tabelletje blijkt dan de Fleischmann aandrijvingen matige stroomverbruikers zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #21 Gepost op: 01 October 2024, 11:51:03 »
Beste allemaal:
Ik denk ook niet dat die transformator de boosdoener is. Ik heb ca 45 wisselaandrijvingen in bedrijf en die functioneren eigenlijk allemaal al heel lang goed op een enkeling na, die er plots de brui aan geeft en dan gaat het veertje eruit en draadje erin, maar dan gaat er toch iets verkeerd.  De wissels schakelen niet allemaal tegelijk, dus zoveel stroom wordt er toch niet in een keer weggetrokken. Ik memoreerde al dat het af en toe goed gaat met het draadje en dat was de reden, waarom ik het een mysterie noem. Vroeger ( voor digitaal zijn intrede deed ) schakelde ik de wissels via de groene trafo's en bijbehorende groene "doosjes " van Fleischmann en toen was het altijd bal / verkeerd. ( heel weinig VA ) Ik ga het schema van Dirk nog eens goed bekijken.
Allemaal veel dank voor het meedenken.
vr.gr.Marius

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #22 Gepost op: 01 October 2024, 11:54:08 »
O ja intern worden de wissels schoongehouden met zo'n "glasvezel pen " De baantjes blinken je tegemoet.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #23 Gepost op: 01 October 2024, 12:22:07 »
Als je zo'n glasvezelpotlood gebruikt , breken er altijd vezeltjes af.
Dan zouden die kleine vezeltjes van het glasvezelpotlood wel eens de boosdoener kunnen zijn, als deze tussen de bewegende delen geraken en de boel gaan blokkeren.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #24 Gepost op: 01 October 2024, 17:37:52 »
Hmmm. In theorie zou je gelijk kunnen hebben, maar met de hand loopt alles heel soepel en ik zie verder geen vuil. het gaat volgens mij echt om de aansluitingen, want bij blokkeren voel je dat en hoor je een brom; hou maar eens zo'n aandrijving tegen.
Dank je voor de suggestie
Marius