Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 19:08:04
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:01:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Vollmer ringloods deuren door Eric v C
Vandaag om 17:45:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
  

Auteur Topic: Electrische wisselaandrijving Fleischmann  (gelezen 2677 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2024, 06:40:44 »
Dirk, in die tijd ging dat op 16 V wisselstroom, eigen trafo's van Fleischmann.... dat moet dan toch genoeg zijn?

14 volt zelfs. Een wat hogere spanning heeft wel als voordeel dat het stroomverbruik wat lager wordt. Overigens zou het stroomverbruik van de Fleischmannaandrijvingen volgens de encyclopedie wel meevallen. Nog geen 1A bij 16 volt.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Wisselaansturing_met_reed-contacten

Bij mechanische of extra electrische weerstand schiet het stroomverbruik wel omhoog. Die problemen zou ik inderdaad eerst aanpakken: overbruggen en als de aandrijving dan toch open is gelijk schoonmaken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2024, 09:48:08 »
14 volt zelfs. Een wat hogere spanning heeft wel als voordeel dat het stroomverbruik wat lager wordt.
Dat dacht ik niet. Hogere spanning is hogere stroom. En dat moet ook, want het is de stroom die het werk doet, niet de spanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2024, 10:58:41 »
Okay, dan heb ik de waarden in de encyclopedie verkeerd geïntepreteerd. In ieder geval lijken de Fleischmannaandrijvingen geen stroomslurpers.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2024, 11:00:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2024, 11:17:06 »
Welke waarden in de ency?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #19 Gepost op: 01 October 2024, 11:18:15 »
Zie link in mijn post hierboven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #20 Gepost op: 01 October 2024, 11:25:13 »
Sorry, ik had over die link heen gekeken.
Het gaat in dat tabelletje over twee verschillende typen aandrijvingen. De ene trekt iets meer stroom dan de andere.
Maar uit dat tabelletje blijkt dan de Fleischmann aandrijvingen matige stroomverbruikers zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #21 Gepost op: 01 October 2024, 11:51:03 »
Beste allemaal:
Ik denk ook niet dat die transformator de boosdoener is. Ik heb ca 45 wisselaandrijvingen in bedrijf en die functioneren eigenlijk allemaal al heel lang goed op een enkeling na, die er plots de brui aan geeft en dan gaat het veertje eruit en draadje erin, maar dan gaat er toch iets verkeerd.  De wissels schakelen niet allemaal tegelijk, dus zoveel stroom wordt er toch niet in een keer weggetrokken. Ik memoreerde al dat het af en toe goed gaat met het draadje en dat was de reden, waarom ik het een mysterie noem. Vroeger ( voor digitaal zijn intrede deed ) schakelde ik de wissels via de groene trafo's en bijbehorende groene "doosjes " van Fleischmann en toen was het altijd bal / verkeerd. ( heel weinig VA ) Ik ga het schema van Dirk nog eens goed bekijken.
Allemaal veel dank voor het meedenken.
vr.gr.Marius

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #22 Gepost op: 01 October 2024, 11:54:08 »
O ja intern worden de wissels schoongehouden met zo'n "glasvezel pen " De baantjes blinken je tegemoet.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #23 Gepost op: 01 October 2024, 12:22:07 »
Als je zo'n glasvezelpotlood gebruikt , breken er altijd vezeltjes af.
Dan zouden die kleine vezeltjes van het glasvezelpotlood wel eens de boosdoener kunnen zijn, als deze tussen de bewegende delen geraken en de boel gaan blokkeren.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Electrische wisselaandrijving Fleischmann
« Reactie #24 Gepost op: 01 October 2024, 17:37:52 »
Hmmm. In theorie zou je gelijk kunnen hebben, maar met de hand loopt alles heel soepel en ik zie verder geen vuil. het gaat volgens mij echt om de aansluitingen, want bij blokkeren voel je dat en hoor je een brom; hou maar eens zo'n aandrijving tegen.
Dank je voor de suggestie
Marius