Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door ES44C4
Vandaag om 07:02:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
Vandaag om 07:00:36
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Resin kits best met of zonder grondlaag door Svenn
Vandaag om 04:25:57
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
  

Auteur Topic: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )  (gelezen 1751 keer)

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Gepost op: 28 September 2024, 16:04:38 »
Mannen en vrouwen,

Bestaat er een boek / artikel waarbij de bouw ( vanuit SNCF grillrijtuig ) van de ( voormalige ) NS Ust-02 / Eurailscout Ust-96 wordt beschreven ?

Op het internet wordt beschreven dat de techniek voornamelijk gebaseerd is op die van de DM’90, echter kan ik nergens ( online ) vinden in hoever….

Ben ook opzoek naar foto’s ( cabine en interieur ).

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Cheers,

Bart
Met vriendelijke groet,

Bart

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #1 Gepost op: 28 September 2024, 20:24:48 »
Er heeft (als ik me niet vergis) in de Railmagazine van de jaren 90 een verhaal gestaan over de ombouw van dit rijtuig. Nummer helaas niet paraat

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #2 Gepost op: 28 September 2024, 20:38:27 »
Voor het zoeken van het nummer van Railmagazine kun je hier kijken: https://www.martijnhaman.nl/Railmagazine/railmagazine.htm
Zoeken op 'ultrasoon' geeft 6 resultaten.

Martijn

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2024, 21:33:15 »
Zover ik weet zijn er geen artikelen in welke hobbymedia dan ook gepubliceerd over de bouw van dit rijtuig.

Voor het ultrasoon meetrijtuig UST2 is het casco gebruikt van het 8e Grill Express rijtuig dat NS begin jaren '90 van de SNCF overnam. Dit was een plukrijtuig voor de 7 andere gelijke rijtuigen die NS als Buffetrijtuig in dienst stelde. Aan beide zijden werd een cabine aangebracht en de aandrijflijn was van DM'90 afgeleid. De UST2 was voorzien van een retarder-rem om 'op de motor' af te kunnen remmen op hellingrijke trajecten in het buitenland.
Het rijtuig werd op voormalige proefdraaistellen van Talbot gezet. Op verzoek van Talbot werden vanaf eind 1992 twee draaistellen van een geheel nieuw door Talbot ontworpen type beproefd onder een toen nieuw DDM2/3-rijtuig. Na afloop van de proef, begin 1996, bleken de draaistellen prima geschikte kandidaten voor de nieuwe ultrasoontrein. Het rijtuig was maar op één as aangedreven, de andere as in het motordraaistel was voorzien van een noodaandrijving die het rijtuig van de baan kon halen (max. 40 km/h), mocht de hoofdaandrijving uitvallen. De montagepunten voor een magneetrem in het andere draaistel konden gebruikt worden om het meetwagentje aan op te hangen.
Voor de verdere techniek in het rijtuig werd veel gebruik gemaakt van bekende componenten: zo was de remkraan de bekende (en gedateerde) FV4 van Knorr-Oerlikon, de zwenkzwaai-deurinstallatie was van ICM (maar dan zonder knik in de deurbladen) en de frontruit was hetzelfde als SM'90, maar dan andersom geplaatst.   
In het interieur was uiteraard een meetruimte aanwezig, een toilet, douche, volledige keuken en een vergaderruimte die omgetoverd kon worden tot slaapruimte voor 4 personen (stapelbedden).

Ik ben een aantal keren in het rijtuig geweest, maar men was niet happig op het maken van foto's. Dus of die ooit gemaakt zijn en nog eens opduiken...       
Meer NS in spoor 1!

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2024, 22:23:32 »
Dank jullie wel!

In het boek trein ontwerpen las ik dat er een motorwagen variant van de DM’90 was bedachten ik ging er vanuit dat deze gebruikt waren voor de Ultrasoon. Toen ik de draaistellen vergeleek zagen die er niet als die van de DM’90… 1
Met vriendelijke groet,

Bart

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #5 Gepost op: 29 September 2024, 01:07:56 »
Eigenlijk was het hele ding één groot hobby project gebouwd door de werkplaats Tilburg gebruik makend van zaken die ze daar voor handen hadden.

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #6 Gepost op: 29 September 2024, 10:02:31 »
Zover ik weet zijn er geen artikelen in welke hobbymedia dan ook gepubliceerd over de bouw van dit rijtuig.

Voor het ultrasoon meetrijtuig UST2 is het casco gebruikt van het 8e Grill Express rijtuig dat NS begin jaren '90 van de SNCF overnam. Dit was een plukrijtuig voor de 7 andere gelijke rijtuigen die NS als Buffetrijtuig in dienst stelde. Aan beide zijden werd een cabine aangebracht en de aandrijflijn was van DM'90 afgeleid. De UST2 was voorzien van een retarder-rem om 'op de motor' af te kunnen remmen op hellingrijke trajecten in het buitenland.
Het rijtuig werd op voormalige proefdraaistellen van Talbot gezet. Op verzoek van Talbot werden vanaf eind 1992 twee draaistellen van een geheel nieuw door Talbot ontworpen type beproefd onder een toen nieuw DDM2/3-rijtuig. Na afloop van de proef, begin 1996, bleken de draaistellen prima geschikte kandidaten voor de nieuwe ultrasoontrein. Het rijtuig was maar op één as aangedreven, de andere as in het motordraaistel was voorzien van een noodaandrijving die het rijtuig van de baan kon halen (max. 40 km/h), mocht de hoofdaandrijving uitvallen. De montagepunten voor een magneetrem in het andere draaistel konden gebruikt worden om het meetwagentje aan op te hangen.
Voor de verdere techniek in het rijtuig werd veel gebruik gemaakt van bekende componenten: zo was de remkraan de bekende (en gedateerde) FV4 van Knorr-Oerlikon, de zwenkzwaai-deurinstallatie was van ICM (maar dan zonder knik in de deurbladen) en de frontruit was hetzelfde als SM'90, maar dan andersom geplaatst.   
In het interieur was uiteraard een meetruimte aanwezig, een toilet, douche, volledige keuken en een vergaderruimte die omgetoverd kon worden tot slaapruimte voor 4 personen (stapelbedden).

Ik ben een aantal keren in het rijtuig geweest, maar men was niet happig op het maken van foto's. Dus of die ooit gemaakt zijn en nog eens opduiken...       


Ben benieuwd naar de draaistellen, heb je daar meer informatie van?
Met vriendelijke groet,

Bart

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #7 Gepost op: 29 September 2024, 20:11:28 »
Eigenlijk was het hele ding één groot hobby project gebouwd door de werkplaats Tilburg gebruik makend van zaken die ze daar voor handen hadden.

Nou niet bepaald. Het toenmalige NS Materieel Engineering was de hoofdaannemer, waarna in Tilburg het cascowerk en installatie van de meeste apparatuur plaatsvond. Haarlem bouwde het interieur in en paste de draaistellen aan. Alles volgens strakke planning en budgetten.
Meer NS in spoor 1!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #8 Gepost op: 30 September 2024, 01:43:01 »
Ja, misschien had ik beter NS kunnen schrijven waar ik nu Tilburg geschreven had. Ik had dat alleen zo genoemd omdat daar het meeste werk uitgevoerd is :)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #9 Gepost op: 01 October 2024, 20:44:50 »
In het boek trein ontwerpen las ik dat er een motorwagen variant van de DM’90 was bedachten ik ging er vanuit dat deze gebruikt waren voor de Ultrasoon. Toen ik de draaistellen vergeleek zagen die er niet als die van de DM’90…
De éénwagen DM '90 is nooit verder gekomen dan de tekentafel en het bestellingenboek, zover ik weet... de bouw is nooit gestart.