Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 19:22:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:18:29
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )  (gelezen 1548 keer)

Nez Cassé

• Offline Offline
Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Gepost op: 28 September 2024, 16:04:38 »
Mannen en vrouwen,

Bestaat er een boek / artikel waarbij de bouw ( vanuit SNCF grillrijtuig ) van de ( voormalige ) NS Ust-02 / Eurailscout Ust-96 wordt beschreven ?

Op het internet wordt beschreven dat de techniek voornamelijk gebaseerd is op die van de DM’90, echter kan ik nergens ( online ) vinden in hoever….

Ben ook opzoek naar foto’s ( cabine en interieur ).

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Cheers,

Bart
Met vriendelijke groet,

Bart

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #1 Gepost op: 28 September 2024, 20:24:48 »
Er heeft (als ik me niet vergis) in de Railmagazine van de jaren 90 een verhaal gestaan over de ombouw van dit rijtuig. Nummer helaas niet paraat

martijnhaman

• Online Online
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #2 Gepost op: 28 September 2024, 20:38:27 »
Voor het zoeken van het nummer van Railmagazine kun je hier kijken: https://www.martijnhaman.nl/Railmagazine/railmagazine.htm
Zoeken op 'ultrasoon' geeft 6 resultaten.

Martijn

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2024, 21:33:15 »
Zover ik weet zijn er geen artikelen in welke hobbymedia dan ook gepubliceerd over de bouw van dit rijtuig.

Voor het ultrasoon meetrijtuig UST2 is het casco gebruikt van het 8e Grill Express rijtuig dat NS begin jaren '90 van de SNCF overnam. Dit was een plukrijtuig voor de 7 andere gelijke rijtuigen die NS als Buffetrijtuig in dienst stelde. Aan beide zijden werd een cabine aangebracht en de aandrijflijn was van DM'90 afgeleid. De UST2 was voorzien van een retarder-rem om 'op de motor' af te kunnen remmen op hellingrijke trajecten in het buitenland.
Het rijtuig werd op voormalige proefdraaistellen van Talbot gezet. Op verzoek van Talbot werden vanaf eind 1992 twee draaistellen van een geheel nieuw door Talbot ontworpen type beproefd onder een toen nieuw DDM2/3-rijtuig. Na afloop van de proef, begin 1996, bleken de draaistellen prima geschikte kandidaten voor de nieuwe ultrasoontrein. Het rijtuig was maar op één as aangedreven, de andere as in het motordraaistel was voorzien van een noodaandrijving die het rijtuig van de baan kon halen (max. 40 km/h), mocht de hoofdaandrijving uitvallen. De montagepunten voor een magneetrem in het andere draaistel konden gebruikt worden om het meetwagentje aan op te hangen.
Voor de verdere techniek in het rijtuig werd veel gebruik gemaakt van bekende componenten: zo was de remkraan de bekende (en gedateerde) FV4 van Knorr-Oerlikon, de zwenkzwaai-deurinstallatie was van ICM (maar dan zonder knik in de deurbladen) en de frontruit was hetzelfde als SM'90, maar dan andersom geplaatst.   
In het interieur was uiteraard een meetruimte aanwezig, een toilet, douche, volledige keuken en een vergaderruimte die omgetoverd kon worden tot slaapruimte voor 4 personen (stapelbedden).

Ik ben een aantal keren in het rijtuig geweest, maar men was niet happig op het maken van foto's. Dus of die ooit gemaakt zijn en nog eens opduiken...       
Meer NS in spoor 1!

Nez Cassé

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2024, 22:23:32 »
Dank jullie wel!

In het boek trein ontwerpen las ik dat er een motorwagen variant van de DM’90 was bedachten ik ging er vanuit dat deze gebruikt waren voor de Ultrasoon. Toen ik de draaistellen vergeleek zagen die er niet als die van de DM’90… 1
Met vriendelijke groet,

Bart

Thom

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 September 2024, 01:07:56 »
Eigenlijk was het hele ding één groot hobby project gebouwd door de werkplaats Tilburg gebruik makend van zaken die ze daar voor handen hadden.

Nez Cassé

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 September 2024, 10:02:31 »
Zover ik weet zijn er geen artikelen in welke hobbymedia dan ook gepubliceerd over de bouw van dit rijtuig.

Voor het ultrasoon meetrijtuig UST2 is het casco gebruikt van het 8e Grill Express rijtuig dat NS begin jaren '90 van de SNCF overnam. Dit was een plukrijtuig voor de 7 andere gelijke rijtuigen die NS als Buffetrijtuig in dienst stelde. Aan beide zijden werd een cabine aangebracht en de aandrijflijn was van DM'90 afgeleid. De UST2 was voorzien van een retarder-rem om 'op de motor' af te kunnen remmen op hellingrijke trajecten in het buitenland.
Het rijtuig werd op voormalige proefdraaistellen van Talbot gezet. Op verzoek van Talbot werden vanaf eind 1992 twee draaistellen van een geheel nieuw door Talbot ontworpen type beproefd onder een toen nieuw DDM2/3-rijtuig. Na afloop van de proef, begin 1996, bleken de draaistellen prima geschikte kandidaten voor de nieuwe ultrasoontrein. Het rijtuig was maar op één as aangedreven, de andere as in het motordraaistel was voorzien van een noodaandrijving die het rijtuig van de baan kon halen (max. 40 km/h), mocht de hoofdaandrijving uitvallen. De montagepunten voor een magneetrem in het andere draaistel konden gebruikt worden om het meetwagentje aan op te hangen.
Voor de verdere techniek in het rijtuig werd veel gebruik gemaakt van bekende componenten: zo was de remkraan de bekende (en gedateerde) FV4 van Knorr-Oerlikon, de zwenkzwaai-deurinstallatie was van ICM (maar dan zonder knik in de deurbladen) en de frontruit was hetzelfde als SM'90, maar dan andersom geplaatst.   
In het interieur was uiteraard een meetruimte aanwezig, een toilet, douche, volledige keuken en een vergaderruimte die omgetoverd kon worden tot slaapruimte voor 4 personen (stapelbedden).

Ik ben een aantal keren in het rijtuig geweest, maar men was niet happig op het maken van foto's. Dus of die ooit gemaakt zijn en nog eens opduiken...       

Ben benieuwd naar de draaistellen, heb je daar meer informatie van?
Met vriendelijke groet,

Bart

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 September 2024, 20:11:28 »
Eigenlijk was het hele ding één groot hobby project gebouwd door de werkplaats Tilburg gebruik makend van zaken die ze daar voor handen hadden.

Nou niet bepaald. Het toenmalige NS Materieel Engineering was de hoofdaannemer, waarna in Tilburg het cascowerk en installatie van de meeste apparatuur plaatsvond. Haarlem bouwde het interieur in en paste de draaistellen aan. Alles volgens strakke planning en budgetten.
Meer NS in spoor 1!

Thom

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 September 2024, 01:43:01 »
Ja, misschien had ik beter NS kunnen schrijven waar ik nu Tilburg geschreven had. Ik had dat alleen zo genoemd omdat daar het meeste werk uitgevoerd is :)

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 October 2024, 20:44:50 »
In het boek trein ontwerpen las ik dat er een motorwagen variant van de DM’90 was bedachten ik ging er vanuit dat deze gebruikt waren voor de Ultrasoon. Toen ik de draaistellen vergeleek zagen die er niet als die van de DM’90…
De éénwagen DM '90 is nooit verder gekomen dan de tekentafel en het bestellingenboek, zover ik weet... de bouw is nooit gestart.