Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:31:25
Rangeren met een pec door Huup
Vandaag om 20:28:38
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:53:03
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
  

Auteur Topic: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )  (gelezen 1681 keer)

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Gepost op: 28 September 2024, 16:04:38 »
Mannen en vrouwen,

Bestaat er een boek / artikel waarbij de bouw ( vanuit SNCF grillrijtuig ) van de ( voormalige ) NS Ust-02 / Eurailscout Ust-96 wordt beschreven ?

Op het internet wordt beschreven dat de techniek voornamelijk gebaseerd is op die van de DM’90, echter kan ik nergens ( online ) vinden in hoever….

Ben ook opzoek naar foto’s ( cabine en interieur ).

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Cheers,

Bart
Met vriendelijke groet,

Bart

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #1 Gepost op: 28 September 2024, 20:24:48 »
Er heeft (als ik me niet vergis) in de Railmagazine van de jaren 90 een verhaal gestaan over de ombouw van dit rijtuig. Nummer helaas niet paraat

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #2 Gepost op: 28 September 2024, 20:38:27 »
Voor het zoeken van het nummer van Railmagazine kun je hier kijken: https://www.martijnhaman.nl/Railmagazine/railmagazine.htm
Zoeken op 'ultrasoon' geeft 6 resultaten.

Martijn

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2024, 21:33:15 »
Zover ik weet zijn er geen artikelen in welke hobbymedia dan ook gepubliceerd over de bouw van dit rijtuig.

Voor het ultrasoon meetrijtuig UST2 is het casco gebruikt van het 8e Grill Express rijtuig dat NS begin jaren '90 van de SNCF overnam. Dit was een plukrijtuig voor de 7 andere gelijke rijtuigen die NS als Buffetrijtuig in dienst stelde. Aan beide zijden werd een cabine aangebracht en de aandrijflijn was van DM'90 afgeleid. De UST2 was voorzien van een retarder-rem om 'op de motor' af te kunnen remmen op hellingrijke trajecten in het buitenland.
Het rijtuig werd op voormalige proefdraaistellen van Talbot gezet. Op verzoek van Talbot werden vanaf eind 1992 twee draaistellen van een geheel nieuw door Talbot ontworpen type beproefd onder een toen nieuw DDM2/3-rijtuig. Na afloop van de proef, begin 1996, bleken de draaistellen prima geschikte kandidaten voor de nieuwe ultrasoontrein. Het rijtuig was maar op één as aangedreven, de andere as in het motordraaistel was voorzien van een noodaandrijving die het rijtuig van de baan kon halen (max. 40 km/h), mocht de hoofdaandrijving uitvallen. De montagepunten voor een magneetrem in het andere draaistel konden gebruikt worden om het meetwagentje aan op te hangen.
Voor de verdere techniek in het rijtuig werd veel gebruik gemaakt van bekende componenten: zo was de remkraan de bekende (en gedateerde) FV4 van Knorr-Oerlikon, de zwenkzwaai-deurinstallatie was van ICM (maar dan zonder knik in de deurbladen) en de frontruit was hetzelfde als SM'90, maar dan andersom geplaatst.   
In het interieur was uiteraard een meetruimte aanwezig, een toilet, douche, volledige keuken en een vergaderruimte die omgetoverd kon worden tot slaapruimte voor 4 personen (stapelbedden).

Ik ben een aantal keren in het rijtuig geweest, maar men was niet happig op het maken van foto's. Dus of die ooit gemaakt zijn en nog eens opduiken...       
Meer NS in spoor 1!

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2024, 22:23:32 »
Dank jullie wel!

In het boek trein ontwerpen las ik dat er een motorwagen variant van de DM’90 was bedachten ik ging er vanuit dat deze gebruikt waren voor de Ultrasoon. Toen ik de draaistellen vergeleek zagen die er niet als die van de DM’90… 1
Met vriendelijke groet,

Bart

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #5 Gepost op: 29 September 2024, 01:07:56 »
Eigenlijk was het hele ding één groot hobby project gebouwd door de werkplaats Tilburg gebruik makend van zaken die ze daar voor handen hadden.

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #6 Gepost op: 29 September 2024, 10:02:31 »
Zover ik weet zijn er geen artikelen in welke hobbymedia dan ook gepubliceerd over de bouw van dit rijtuig.

Voor het ultrasoon meetrijtuig UST2 is het casco gebruikt van het 8e Grill Express rijtuig dat NS begin jaren '90 van de SNCF overnam. Dit was een plukrijtuig voor de 7 andere gelijke rijtuigen die NS als Buffetrijtuig in dienst stelde. Aan beide zijden werd een cabine aangebracht en de aandrijflijn was van DM'90 afgeleid. De UST2 was voorzien van een retarder-rem om 'op de motor' af te kunnen remmen op hellingrijke trajecten in het buitenland.
Het rijtuig werd op voormalige proefdraaistellen van Talbot gezet. Op verzoek van Talbot werden vanaf eind 1992 twee draaistellen van een geheel nieuw door Talbot ontworpen type beproefd onder een toen nieuw DDM2/3-rijtuig. Na afloop van de proef, begin 1996, bleken de draaistellen prima geschikte kandidaten voor de nieuwe ultrasoontrein. Het rijtuig was maar op één as aangedreven, de andere as in het motordraaistel was voorzien van een noodaandrijving die het rijtuig van de baan kon halen (max. 40 km/h), mocht de hoofdaandrijving uitvallen. De montagepunten voor een magneetrem in het andere draaistel konden gebruikt worden om het meetwagentje aan op te hangen.
Voor de verdere techniek in het rijtuig werd veel gebruik gemaakt van bekende componenten: zo was de remkraan de bekende (en gedateerde) FV4 van Knorr-Oerlikon, de zwenkzwaai-deurinstallatie was van ICM (maar dan zonder knik in de deurbladen) en de frontruit was hetzelfde als SM'90, maar dan andersom geplaatst.   
In het interieur was uiteraard een meetruimte aanwezig, een toilet, douche, volledige keuken en een vergaderruimte die omgetoverd kon worden tot slaapruimte voor 4 personen (stapelbedden).

Ik ben een aantal keren in het rijtuig geweest, maar men was niet happig op het maken van foto's. Dus of die ooit gemaakt zijn en nog eens opduiken...       


Ben benieuwd naar de draaistellen, heb je daar meer informatie van?
Met vriendelijke groet,

Bart

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #7 Gepost op: 29 September 2024, 20:11:28 »
Eigenlijk was het hele ding één groot hobby project gebouwd door de werkplaats Tilburg gebruik makend van zaken die ze daar voor handen hadden.

Nou niet bepaald. Het toenmalige NS Materieel Engineering was de hoofdaannemer, waarna in Tilburg het cascowerk en installatie van de meeste apparatuur plaatsvond. Haarlem bouwde het interieur in en paste de draaistellen aan. Alles volgens strakke planning en budgetten.
Meer NS in spoor 1!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #8 Gepost op: 30 September 2024, 01:43:01 »
Ja, misschien had ik beter NS kunnen schrijven waar ik nu Tilburg geschreven had. Ik had dat alleen zo genoemd omdat daar het meeste werk uitgevoerd is :)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re: Ust-02 ( Ns ) Ust-96 ( eurailscout )
« Reactie #9 Gepost op: 01 October 2024, 20:44:50 »
In het boek trein ontwerpen las ik dat er een motorwagen variant van de DM’90 was bedachten ik ging er vanuit dat deze gebruikt waren voor de Ultrasoon. Toen ik de draaistellen vergeleek zagen die er niet als die van de DM’90…
De éénwagen DM '90 is nooit verder gekomen dan de tekentafel en het bestellingenboek, zover ik weet... de bouw is nooit gestart.