Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 13:40:00
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Ben
Vandaag om 13:30:27
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
3d printen van ns daglichtseinen door VulcanRaven
Vandaag om 13:16:08
Piko blauwe 1000 door kar
Vandaag om 13:14:59
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 12:09:53
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Rondom Charlois door Jan Bennink
Vandaag om 11:14:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:20:29
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
  

Auteur Topic: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails  (gelezen 3476 keer)

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Gepost op: 30 August 2024, 13:04:40 »
De aanduidingen wissel- of gelijkstroomwielen dan wel -rails zijn inmiddels achterhaald maar worden nog altijd gebruikt. Het verduidelijkt echter niets. Beter is te spreken over geïsoleerde of niet-geïsoleerde wielen. Ook de term wissel- of gelijkstroomrail is niet mee van deze tijd. Ook dan is het beter te spreken van twee- of drierail met twee- of driegeleiders. Want op tweerail met tweegeleiders kan ook met wisselstroom worden gereden op voorwaarde dat de locomotieven daarvoor geschikt zijn gemaakt en op drierail met tweegeleiders kan ook met gelijkstroom worden gereden. Digitaal maakt het helemaal niet meer uit. Slechts de in het midden geplaatste sleper van de locs zegt iets over het toegepaste systeem. Op oude Trix Express rail, drierail met drie geleders kon met alles worden gereden, op voorwaarde dat de wielen daarvoor waren geschikt gemaakt. Feitelijk bestaan nu slechts tweerail met  tweegeleider- en drierail met tweegeleidersystemen. Bovenleiding wordt in het digitale tijdperk slechts als entourage gebruikt. Het heeft geen zin om met een functionele bovenleiding te rijden, immers de hoeveelheid onder te brengen locomotieven kan dan wel worden verdubbeld maar is niet meer te behappen voorts is het digitaal gevoelig, vooral als met één stroomafnemer wordt gereden.     

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1808
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2024, 13:28:24 »
De aanduidingen wissel- of gelijkstroomwielen dan wel -rails zijn inmiddels achterhaald maar worden nog altijd gebruikt. Het verduidelijkt echter niets. Beter is te spreken over geïsoleerde of niet-geïsoleerde wielen. gereden.   

Ah...een moraalridder. ;D
Wissel en gelijkstroomwielen hebben een verschillend profiel. Het is niet alleen de isolatie waarin ze verschillen dus.

En een functionele bovenleiding kan wel degelijk zinvol zijn. Ik rij met (digitale) 2-railloks op mijn marklin baan via de bovenleiding. Dan hoef ik er geen sleper onder te bouwen.

Bart

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5428
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2024, 13:42:33 »
En nu? Krijgen we nu een verbod op tweerail en drierail zeggen en schrijven?

De ons en het pond zijn officieel ook geen gewichtsmaten meer, maar worden nog steeds volop gebruikt. Zolang we elkaar begrijpen is het toch niet erg dat we de oude termen nog gebruiken?

Daarnaast: lang niet iedereen rijdt digitaal…..

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2024, 15:59:44 »
De aanduidingen wissel- of gelijkstroomwielen dan wel -rails zijn inmiddels achterhaald maar worden nog altijd gebruikt. Het verduidelijkt echter niets. Beter is te spreken over geïsoleerde of niet-geïsoleerde wielen. Ook de term wissel- of gelijkstroomrail is niet mee van deze tijd. Ook dan is het beter te spreken van twee- of drierail met twee- of driegeleiders.   
Ik denk dat gelijk dan wel wisselstroom nog steeds genoeg zegt. Iedereen weet gelijk waar je het over hebt. Een wisselstroom loc rijdt nu eenmaal niet op een gelijkstroombaan en omgekeerd. Dus het verduidelijkt juist heel goed waar we het over hebben. Heel handig bij het aanschaffen van locs en materieel.
Wat 2 of 3 rail betreft geef ik je gedeeltelijk gelijk. Daarvan is ook nog steeds duidelijk voor wat voor soort locs de rails geschikt is.
Bij digitaal rijden is het inderdaad beter om te spreken over 2 of 3 rail omdat daar de begrippen gelijk en wisselstroom niet meer van toepassing zijn.

De andere exotische voorbeelden die je aanhaalt vindt ik niet echt terzake doende. Die komen relatief gezien zo weinig voor dat de liefhebbers daarvan echt wel weten waar ze het over hebben.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2024, 16:42:58 »
Grotendeels met Otto eens. De verschillen tussen de systemen hebben helemaal niks meer te maken met het verschil tussen gelijkstroom en wisselstroom. Het wezenlijke verschil is de stroomafname, en daarom is het duidelijker om te spreken van het 2-rail systeem en het 3-rail systeem.
Ik zou het toejuichen als dat de standaard aanduidingen worden. De fabrikanten, de handel en de tijdschriften kunnen daarin een voortrekkersrol vervullen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4693
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2024, 16:43:41 »
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit draadje out of the blue gestart wordt, terwijl alles prima hier beschreven staat: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Systemen

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
  • Bnlx treinendokter.
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2024, 16:44:04 »
Euch...  :) (zelf-promotie)

Op mijn demo-baan rij ik met elke aansturing die ik daar heb: Analoog wisselstroom, gelijkstroom, allerlei digitale formaten als DCC, MFX, MM2, M4*, MFX+, enz. Dit alles op willekeurig 2-rail of 3-rail, N, H0 of 0 spoor. Langleve de huidige decoders die dit allemaal 'vreten'.

En ja dit is wat je niet normaal hoeft te vinden, ondanks dat t mogelijk is.

De termen wissel- en gelijk-stroom wielen/rails, zijn beelden. Roep je één van de twee, weet een ander gelijk wat je bedoeld, zonder dat de termen tegenwoordig zuiver worden gebruikt (hoor ik daar iemand roepen dat t gaat om in de eerste plaats spanning, niet stroom  ;D).
Vergelijk t maar met Luxaflex, iedereen weet wat e bedoeld, maar t kan ook een ander merk zijn. (merkverwatering, Engels voorbeeld fridge en hoover)

M4*, Ja ik weet dat dat gelijk is aan MFX zoals door ESU voor Marklin is ontwikkeld. Nog liefhebbers voor M3.... (ja dat is er als term ook).

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 30 August 2024, 16:49:06 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6933
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2024, 16:44:56 »
Over de wielen: van oudsher was / is er verschil tussen 2rail en 3rail maar dat vervaagt. Veel merken leveren nog maar één soort wiel waarmee je op zowel 2rail als ook op 3rail spoor kunt rijden. De flens hoogte en wiel breedte doet er niet (meer) toe nu ook Marklin C-rail een fatsoenlijk profiel heeft.

Je ziet dan ook meer en meer dat Marklin / 3rail rijders een Roco of Piko 2rail lok kopen, wat draadjes "om" solderen en er een pukkelsleper onder zetten.
Onderstaande Piko 2rail lok heeft daarvoor al een universeel draaistel met een sparing voor de sleper, een gat voor het draadje en een gat voor het schroefje.  (y)



De echte lol is natuurlijk dat je niet gebonden bent aan de decoder die altijd in een 3rail lok zit, 2railers worden ook analoog geleverd en dus heb je vrije keuze in merk en type decoder. In het voorbeeld van een Piko 1100 zit in de 3rail lok een dure en niet al te beste Piko Smart sounddecoder maar dat terzijde.

Gr, Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2024, 16:47:05 »
Citaat van: VAM65
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit draadje out of the blue gestart wordt, terwijl alles prima hier beschreven staat: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Systemen

+1 (y)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3196
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2024, 16:58:56 »
2-rail en 3-rail dekt misschien de lading beter, maar ook niet helemaal. Zo is Trix espress ook 3 rail, maar weer gelijkstroom (en dus niet geschikt voor Marklin). Daarnaast zijn er nog zat mensen die analoog rijden waarbij wisselstroom en gelijkstroom wel belangrijke kenmerken zijn.

Kortom, het taalgebruik is er nog wel en volgens mij snapt iedereen wat er bedoeld wordt. En dus snap ik het probleem niet zo  ;D. Maar als we over gaan naar 2-rail en 3-rail, wat mij betreft prima.

Groeten,
Rogier


 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #10 Gepost op: 30 August 2024, 17:04:17 »
De termen wissel- en gelijk-stroom wielen/rails, zijn beelden. Roep je één van de twee, weet een ander gelijk wat je bedoeld, zonder dat de termen tegenwoordig zuiver worden gebruikt
Oude rotten misschien wel. Maar wat doe je dan met een nieuwkomer? Die moet je uitleggen dat we met gelijkstroom eigenlijk het 2-rail systeem bedoelen, en met wisselstroom het 3-rail systeem.
Noem het beestje dan meteen bij de goede naam.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #11 Gepost op: 30 August 2024, 17:07:44 »
Veel merken leveren nog maar één soort wiel waarmee je op zowel 2rail als ook op 3rail spoor kunt rijden. De flens hoogte en wiel breedte doet er niet (meer) toe nu ook Marklin C-rail een fatsoenlijk profiel heeft.
Dan vergeet men toch iets. Bij C-rail wissels zijn sommige spoorstaven van kunststof en de locwielen moeten dan op de flens rijden om stroom af te nemen van een metalen strip op de bodem van de gleuf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 2402
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #12 Gepost op: 30 August 2024, 17:14:34 »
tevens is het allang geen 3 rail meer want er zijn maar 2 echte rails en de middelste zijn puko's of in het vlaams puntcontacten :) .
Greetings,salutations,groetjes,

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6933
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #13 Gepost op: 30 August 2024, 17:17:05 »
Dan vergeet men toch iets. Bij C-rail wissels zijn sommige spoorstaven van kunststof en de locwielen moeten dan op de flens rijden om stroom af te nemen van een metalen strip op de bodem van de gleuf.

Dat gaat prima Klaas.

Aanvulling: fotootje er bij. Een veel te lage flens kan een beetje inzakken en dan toch stroom afnemen.


« Laatst bewerkt op: 30 August 2024, 17:28:31 door Ben »

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
Re: Wat zijn wissel- en gelijkstroomwielen en rails
« Reactie #14 Gepost op: 30 August 2024, 18:11:24 »
Niet nodig er altijd 1 railstaaf die massa geeft.

Mvg Johan