De aanduidingen wissel- of gelijkstroomwielen dan wel -rails zijn inmiddels achterhaald maar worden nog altijd gebruikt. Het verduidelijkt echter niets. Beter is te spreken over geïsoleerde of niet-geïsoleerde wielen. gereden.
De aanduidingen wissel- of gelijkstroomwielen dan wel -rails zijn inmiddels achterhaald maar worden nog altijd gebruikt. Het verduidelijkt echter niets. Beter is te spreken over geïsoleerde of niet-geïsoleerde wielen. Ook de term wissel- of gelijkstroomrail is niet mee van deze tijd. Ook dan is het beter te spreken van twee- of drierail met twee- of driegeleiders.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit draadje out of the blue gestart wordt, terwijl alles prima hier beschreven staat: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Systemen
De termen wissel- en gelijk-stroom wielen/rails, zijn beelden. Roep je één van de twee, weet een ander gelijk wat je bedoeld, zonder dat de termen tegenwoordig zuiver worden gebruikt
Veel merken leveren nog maar één soort wiel waarmee je op zowel 2rail als ook op 3rail spoor kunt rijden. De flens hoogte en wiel breedte doet er niet (meer) toe nu ook Marklin C-rail een fatsoenlijk profiel heeft.
Dan vergeet men toch iets. Bij C-rail wissels zijn sommige spoorstaven van kunststof en de locwielen moeten dan op de flens rijden om stroom af te nemen van een metalen strip op de bodem van de gleuf.