Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:03:42
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:38:05
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:31:52
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Dpc Fo
Vandaag om 21:07:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
  

Auteur Topic: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10  (gelezen 9883 keer)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #15 Gepost op: 10 October 2024, 08:52:44 »
Ja, maar nu de DP4 nog !  ;)

jvanrutten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #16 Gepost op: 10 October 2024, 09:06:50 »
Oeps, iets met " verkeerde bril ofzo "

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6101
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #17 Gepost op: 10 October 2024, 18:40:54 »
Zie nu net op facebook eerste melding van nederlandse website dat ze hem hebben. Net geen € 23,00 per stuk. Dus scheelt wel met uk en is dus € 8,00 meer dan de mp4.

Is dan vergelijkbaar met mp4 met losse decoder (passen er 8 op een decoder dus 64,00 voor de decoder.)
Voordeel is dus afhankelijk van aantal op je baan en of je lose decoder eventueel nog voor andere schakelingen kan gebruiken.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #18 Gepost op: 10 October 2024, 18:45:34 »
een gewone DCC decoder voor wissels kost toch geen 64 euro
Greetings,salutations,groetjes,


Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6101
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #20 Gepost op: 10 October 2024, 19:11:55 »
Een yamorc yd8116 zit wel degelijk in de prijsrange.

Zal best wat goedkopers op het www te vinden zijn maar ik hou niet van chinese zooi en haal geen plezier uit zelf dit soort componenten te maken.

@ben daar zag ik ze inderdaad ook …

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6661
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #21 Gepost op: 10 October 2024, 19:18:41 »
Ah oké.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #22 Gepost op: 10 October 2024, 23:18:04 »
Citaat van: Frank
...maar ik hou niet van chinese zooi en haal geen plezier uit zelf dit soort componenten te maken....

Dank Frank ! ;)

Grtzz,
Karst

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #23 Gepost op: 18 October 2024, 23:00:51 »
Ik heb inmiddels een DP4 en een DP10 binnen.
Gaan we de komende dagen eens testen.
Ik heb nog nooit eerder een wisselmotor van MTB gehad dus het hele concept is nieuw voor mij.

grt

HJ
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1548
  • Carpe diem
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #24 Gepost op: 18 October 2024, 23:57:28 »
Een DP4 en een DP10 zijn feitelijk precies hetzelfde.

De DP10 heeft slechts dezelfde inbouwmaat als de tortoise en is ook de enige reden dat het ding misschien bestaansrecht zou kunnen hebben als vervanger van de tortoise.

Waar ik vooral benieuwd naar ben of het DCC verhaal, waarmee het zich onderscheidt van de MP serie, volstaat binnen het DCC concept, zonder hier commerciële belangen in mee te laten wegen.

Ik kijk uit naar je bevindingen HJ  (y)
Carpe Diem

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #25 Gepost op: 25 October 2024, 23:06:13 »
Hallo mensen,

Hierbij een korte update over mijn nieuwe MTB wisselmotoren DP4 en de DP10.
Zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met eerdere producten van MTB en kan dus niet zeggen waar de verschillen zitten.
Ik kan wel de DP4 en DP10 onderling vergelijken.

De motoren zijn behoorlijk compact uitgevoerd. Het idee van de eenvoudig verstelbare ruiter (zowel de uitslag als de posities links/rechts) vind ik slim gedaan.
Doordat er verder weinig speling in het aandrijfsysteem zit, heb ik volgens mij genoeg aan een uitslag van 3mm voor mijn peco H0 wissels. Dat betekent dat ze behoorlijk traag en gedecideerd de tongen omzetten. Ik vermoed dat ik het veertje in de peco wissels gewoon kan blijven zitten.

Als je de doosjes openmaakt ziet het er zo uit:



Rechts de DP4 en links de DP10.
Verbazend eenvoudig gebouwd. Een soort nokkenas wordt door het motortje aangedreven en deze bedient alle schakelaars en via een wiel het ruitertje met de verticale naald.

de DP4 en 10 verschillen onderling alleen in de overbrenging en de robuustheid van de draaiende onderdelen. Het lijkt erop dat de DP10 mechanisch wat zwaarder is uitgevoerd. De motortjes zijn volgens mij identiek.

Ik heb zelf de kunststof pin waarmee het wiel de ruiter aandrijft vervangen door een messing exemplaar. Gewoon een stukje messingdraad van 1,8mm op lengte gebracht, het gaatje in het wiel iets geruimd en daar ingeprikt.

Het programmeren gaat zeer eenvoudig via een enkeltoets bediening. Zet hem in de programmeerstand en stuur een wisselcommando via de centrale en bam, hij heeft zijn eigen adres. Ook de werking van het commando omkeren gaat op soortgelijke manier. Ik heb zelf beetje zitten emmeren met het invoeren van het adres omdat ik ook een nieuwe centrale heb.

De DP4 lijkt me lekker compact en goed te monteren op een H0-baan. De DP10 zou ik kunnen gebruiken ter vervanging van mijn Cobalts (spoornulbaan), hij heeft dezelfde footprint en is een stuk kleiner en lichter dan de Cobalts. Maar oftie ook hetzelfde vermogen kan leveren weet ik niet en zou ik nog moeten testen. Niet dat mijn spoornulwissels zo zwaar omlopen maar je hebt best een grote slag nodig en aardig wat aandrukkracht om de tongen goed in het railprofiel te krijgen. Die stalen veren van de Cobalts heb ik het niet zo op. Voordeel is wel dat de Cobalts een middenpositie kennen die de montage onder de baan iets vereenvoudigt.

Met deze DCC motoren zie ik geen noodzaak meer om aparte decoders voor wissels aan te schaffen en te monteren. Scheelt ook een hoop bedrading!

Zo pff, hierbij mijn eerste ervaringen.
Iemand vragen of aanvullingen?

grt

HJ





modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26560
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #26 Gepost op: 26 October 2024, 11:19:55 »
Een aanvulling: kenmerk van de MTB aandrijvingen is dat de nokkenas altijd dezelfde kant op draait. Na een halve slag drukt de nok een microswitch in waardoor de motor stopt en klaar is voor positie 2. Laat je hem naar positie 2 draaien, dan laat de nok de microswitch weer los, de motor stopt en hij is klaar voor positie 1.

Dit betekent dat je hem altijd de tijd moet geven om naar het omschakelpunt te draaien. Je kunt je niet halverwege bedenken en hem terug laten draaien, want dat lukt niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1548
  • Carpe diem
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #27 Gepost op: 26 October 2024, 11:36:55 »
Bedankt voor je review HJ.
Het argument voor minder bedrading vind ik wel heel erg positief bijdragen om losse wisseldecoders te vermijden.
Ook de simpele manier van adresseren klinkt als muziek in de oren.
Carpe Diem

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #28 Gepost op: 10 November 2024, 16:15:45 »
Ik liep er toevallig gisteren op de beurs te Houten tegen aan en heb er 1 meegenomen om te kijken of het wat voor mij is.
Ik heb even los getest en ziet er goed uit. Programmeren is een fluitje van een cent.
Wat ik prettig vindt is dat je de richting eenvoudig door een druk op de knop kunt omdraaien. Scheelt een hoop gehannis bij inbouwen.
Vindt de prijs ook zeer schappelijk.

Ik ga deze een keer plaatsen voor proef. Mogelijk worden servo's op cruciale wissels op mijn modelbaan vervangen door deze aandrijving.

Mvg, Johan.

P.s. zonder dit forum had ik niet geweten van dit product!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Aachenau West
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #29 Gepost op: 10 November 2024, 20:27:42 »
@ HJ

Ik zou dat veertje van de Peco-wissels er maar uit halen. Doe ik zelf ook.
En dan het puntstuk elektrisch aansluiten op de wisselmotor van MTB. Dan ben je niet afhankelijk van stroomvoering via de wisseltongen (wat namelijk onbetrouwbaar is)

Groet, Bas