Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Polderbaan(tje) 0,3m2 door tothebeach
Vandaag om 10:28:18
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorzeven
Vandaag om 10:21:56
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Rondom Charlois door Vislijn
Vandaag om 09:56:35
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 09:29:13
Marklin My world, motor heeft kuren door Wicher
Vandaag om 09:20:38
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 09:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:01:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 08:56:39
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:49:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
  

Auteur Topic: NS 2034  (gelezen 3255 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: NS 2034
« Reactie #15 Gepost op: 22 August 2024, 21:49:48 »
Ik weet niet waar 'daar' precies is ;)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3345
Re: NS 2034
« Reactie #16 Gepost op: 22 August 2024, 23:41:48 »
.... en het wordt niet beter.
Volgend jaar meer werkzaamheden aan het spoor.
Vertelde gister de ProRail-baas in NOS-Journaal.
Meer werkzaamheden, dat komt omdat alles na veertig jaar aan vervanging toe is.
En dat is nu dus omdat we twee keer veertig jaar na de Tweede Wereldoorlog zitten.
Toen was alles vernield en vervolgens hersteld. Klaarblijkelijk was het in 1985 ook zo belabberd als nu.
Ik kan het me echter niet herinneren, reisde toen toch dagelijks met de NS.

Maar ja, NS waren nog staatsbedrijf en ProRail was nog niet uitgevonden.

Niettemin raar verhaal, alsof alle infrastructuur 40 jaar oud is.
Ik denk even in eigen regio: Willemsspoortunnel (30 jaar oud) , Delfshavense Schiebruggen (38) , Spoortunnels Delft 5 jaar? , Rotterdam CS (11 jaar), HSL (tien jaar?) ...

Vreemd inderdaad. Die meneer (ben zijn naam ff kwijt) ontkent doodleuk het Rail'21 programma van grofweg 25-15 jaar geleden. Weet u nog "de grote klap in Utrecht"? Daarna is Utrecht weer opnieuw op de schop gegaan met CU 2030. Door het hele land zijn er projecten uitgevoerd die bij lange na nog geen 40 jaar oud zijn. Die man kakelt dus maar wat en gaat ervanuit dat het collectieve geheugen niet verder rijkt dan een jaar of tien. Er zal wel weer een politieke motivatie achter zitten, wat gezien zijn achtergrond niet heel vreemd is.
Groeten,
Richard

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: NS 2034
« Reactie #17 Gepost op: 22 August 2024, 23:47:49 »
.... en het wordt niet beter.
Volgend jaar meer werkzaamheden aan het spoor.
Vertelde gister de ProRail-baas in NOS-Journaal.
Meer werkzaamheden, dat komt omdat alles na veertig jaar aan vervanging toe is.
En dat is nu dus omdat we twee keer veertig jaar na de Tweede Wereldoorlog zitten.
Toen was alles vernield en vervolgens hersteld. Klaarblijkelijk was het in 1985 ook zo belabberd als nu.
Ik kan het me echter niet herinneren, reisde toen toch dagelijks met de NS.

Maar ja, NS waren nog staatsbedrijf en ProRail was nog niet uitgevonden.

Niettemin raar verhaal, alsof alle infrastructuur 40 jaar oud is.
Ik denk even in eigen regio: Willemsspoortunnel (30 jaar oud) , Delfshavense Schiebruggen (38) , Spoortunnels Delft 5 jaar? , Rotterdam CS (11 jaar), HSL (tien jaar?) ...
Volgens mij is het zo dat er na 40 jaar een flinke renovatie nodig was en dat het nu echt allemaal vervangen moet worden.
Mvg Mark

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2034
« Reactie #18 Gepost op: 23 August 2024, 08:43:36 »
Die meneer (ben zijn naam ff kwijt)

Bedoel je John Voppen?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3345
Re: NS 2034
« Reactie #19 Gepost op: 23 August 2024, 19:51:14 »
Nee, Wouter Koolmees. Afkomstig van een partij die het in de jaren 90 zo nodig en urgent vond om de NS te privatiseren. Bezwaren tegen de opdeling van NS werden toen weggewuifd alszijnde achterhaald en angstig voor verandering door kamerleden van deze partij, kan ik mij nog wel herinneren.
Kan me dus wel voorstellen dat Koolmees liever niet praat over de negatieve gevolgen van de opdeling en privatisering van NS.
Groeten,
Richard

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 687
Re: NS 2034
« Reactie #20 Gepost op: 23 August 2024, 20:04:31 »
 :) :'(
Directeur Wouter is groot pleitbezorger van het OV want zijn opa werkte bij de RET-tram.
Wouter woont in de schaduw van het slechtst presterende station: Rotterdam Centraal!
Vrindelijke groet.

R.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2034
« Reactie #21 Gepost op: 23 August 2024, 20:22:42 »
Nee, Wouter Koolmees. Afkomstig van een partij die het in de jaren 90 zo nodig en urgent vond om de NS te privatiseren. Bezwaren tegen de opdeling van NS werden toen weggewuifd alszijnde achterhaald en angstig voor verandering door kamerleden van deze partij, kan ik mij nog wel herinneren.
Kan me dus wel voorstellen dat Koolmees liever niet praat over de negatieve gevolgen van de opdeling en privatisering van NS.

Fascinerend.

De aanjager van de privatisering van NS was Herman Wijffels, in 1993. Een CDA'er. Zijn voorstel werd door de regering (op dat moment Lubbers III) overgenomen en voorgelegd aan de kamer, die er mee instemde. Hanja Maij-Weggen (CDA) zette de privatisering in gang en Jorritsma (VVD) ging daar onder Kok I mee door.

Hoe D66 dan vervolgens de schuld krijgt, is mij een raadsel.

Wat wel aan D66 te danken is, is de verruiming van de winkeltijden, donorregistratie, verruiming euthanasiewetgeving en de invoering van het homohuwelijk. Ook het afschaffen van de wet op smalende godslastering kun je op het conto van D66 schrijven. Maar de privatisering van de spoorwegen? Nee.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2024, 21:03:23 door Eelco Storm »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3345
Re: NS 2034
« Reactie #22 Gepost op: 23 August 2024, 21:56:42 »
Ik herinner mij kamerdebatten op TV waarin D66 vrolijk meestemde met de moties die VVD en CDA indiende voor privatisering. Dus ga nou niet vol in de verdediging voor die partij.
Destijds interesseerde ik mij voor het onderwerp en kan mij daarom de opstelling van D66 nog wel herinneren.
Groeten,
Richard

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2034
« Reactie #23 Gepost op: 23 August 2024, 22:29:44 »
Alle partijen, behalve SP en GroenLinks, waren voor privatisering. Dus vind ik het erg flauw als opeens D66 als dé grote pleitbezorger van het privatiseren van NS wordt opgevoerd.


Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
Re: NS 2034
« Reactie #24 Gepost op: 23 August 2024, 23:06:47 »
ChatGPT zegt er het volgende over:

De privatisering van de Nederlandse Spoorwegen (NS) vond plaats in de jaren '90, waarbij de NS van een overheidsbedrijf werd omgevormd tot een naamloze vennootschap. De NS werd niet volledig geprivatiseerd zoals in sommige andere landen, maar de spoorwegactiviteiten werden wel losgekoppeld van de overheid en de marktwerking werd geïntroduceerd. Dit gebeurde onder het kabinet-Kok I, dat regeerde van 1994 tot 1998.

Politieke partijen die vóór privatisering stemden:
Partij van de Arbeid (PvdA) - Onder leiding van premier Wim Kok was de PvdA een van de drijvende krachten achter de liberalisering en marktwerking in de publieke sector, inclusief de NS.
Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) - De VVD steunde de privatisering als onderdeel van hun bredere economische agenda gericht op liberalisering en vermindering van de rol van de overheid in de economie.
Democraten 66 (D66) - D66, als coalitiepartner in het kabinet-Kok I, steunde ook de privatiseringsplannen en de introductie van marktwerking binnen de publieke sector.

Politieke partijen die tegen privatisering stemden:
Socialistische Partij (SP) - De SP was en is traditioneel tegen privatiseringen en pleitte voor het behoud van de NS als volledig staatsbedrijf.
GroenLinks - Ook GroenLinks was tegen de privatisering en liberalisering van de spoorwegen, vanwege zorgen over de gevolgen voor de dienstverlening en werknemers.
ChristenUnie - ChristenUnie had eveneens bedenkingen bij privatiseringen en marktwerking binnen vitale publieke diensten.

Conclusie: De PvdA, VVD en D66 stemden destijds voor de privatisering van de NS, in lijn met hun bredere economische en politieke visies op liberalisering en marktwerking. Partijen zoals de SP, GroenLinks en ChristenUnie waren tegen de privatisering vanwege hun voorkeur voor een sterke publieke sector.


Aldus het alwetende ChatGPT.   8)

Bor

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2034
« Reactie #25 Gepost op: 23 August 2024, 23:15:36 »
De ChristenUnie is opgericht in 2000. ChatGPT lult weer eens een slag in de rondte.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6776
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 2034
« Reactie #26 Gepost op: 23 August 2024, 23:25:38 »
ChatGPT hahaah. Dom programma.
Gaf verkeerd antwoord op de vraag wie de eerste stoomloc bouwde, moest hem verbeteren en verzon toen een naam voor de lok en maakte nog meer fouten. Ik zat de hele tijd dat ding antwoorden te geven op vragen die ik stelde. Waardeloos programma.

Stephan.

SjoerdB

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: NS 2034
« Reactie #27 Gepost op: 24 August 2024, 09:58:43 »
Tsja,… wie gelooft ook dat jouw zoon George bekend zal worden als de uitvinder van de eerste (praktisch toepasbare) stoomlocomotief  ::)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS 2034
« Reactie #28 Gepost op: 24 August 2024, 10:51:06 »
Zullen we concluderen dat de privatisering onder paarse kabinetten plaatsvond?

Persoonlijk ben ik van mening dat privatisering van nutsvoorzieningen moet worden teruggedraaid.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2034
« Reactie #29 Gepost op: 24 August 2024, 11:29:26 »
In gang gezet onder Lubbers, uitgevoerd door Kok.

En ja, qua Nutsvoorzieningen ben ik het daar idd mee eens.