Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:28:35
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
  

Auteur Topic: NS 2034  (gelezen 2978 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: NS 2034
« Reactie #15 Gepost op: 22 August 2024, 21:49:48 »
Ik weet niet waar 'daar' precies is ;)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: NS 2034
« Reactie #16 Gepost op: 22 August 2024, 23:41:48 »
.... en het wordt niet beter.
Volgend jaar meer werkzaamheden aan het spoor.
Vertelde gister de ProRail-baas in NOS-Journaal.
Meer werkzaamheden, dat komt omdat alles na veertig jaar aan vervanging toe is.
En dat is nu dus omdat we twee keer veertig jaar na de Tweede Wereldoorlog zitten.
Toen was alles vernield en vervolgens hersteld. Klaarblijkelijk was het in 1985 ook zo belabberd als nu.
Ik kan het me echter niet herinneren, reisde toen toch dagelijks met de NS.

Maar ja, NS waren nog staatsbedrijf en ProRail was nog niet uitgevonden.

Niettemin raar verhaal, alsof alle infrastructuur 40 jaar oud is.
Ik denk even in eigen regio: Willemsspoortunnel (30 jaar oud) , Delfshavense Schiebruggen (38) , Spoortunnels Delft 5 jaar? , Rotterdam CS (11 jaar), HSL (tien jaar?) ...

Vreemd inderdaad. Die meneer (ben zijn naam ff kwijt) ontkent doodleuk het Rail'21 programma van grofweg 25-15 jaar geleden. Weet u nog "de grote klap in Utrecht"? Daarna is Utrecht weer opnieuw op de schop gegaan met CU 2030. Door het hele land zijn er projecten uitgevoerd die bij lange na nog geen 40 jaar oud zijn. Die man kakelt dus maar wat en gaat ervanuit dat het collectieve geheugen niet verder rijkt dan een jaar of tien. Er zal wel weer een politieke motivatie achter zitten, wat gezien zijn achtergrond niet heel vreemd is.
Groeten,
Richard

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
Re: NS 2034
« Reactie #17 Gepost op: 22 August 2024, 23:47:49 »
.... en het wordt niet beter.
Volgend jaar meer werkzaamheden aan het spoor.
Vertelde gister de ProRail-baas in NOS-Journaal.
Meer werkzaamheden, dat komt omdat alles na veertig jaar aan vervanging toe is.
En dat is nu dus omdat we twee keer veertig jaar na de Tweede Wereldoorlog zitten.
Toen was alles vernield en vervolgens hersteld. Klaarblijkelijk was het in 1985 ook zo belabberd als nu.
Ik kan het me echter niet herinneren, reisde toen toch dagelijks met de NS.

Maar ja, NS waren nog staatsbedrijf en ProRail was nog niet uitgevonden.

Niettemin raar verhaal, alsof alle infrastructuur 40 jaar oud is.
Ik denk even in eigen regio: Willemsspoortunnel (30 jaar oud) , Delfshavense Schiebruggen (38) , Spoortunnels Delft 5 jaar? , Rotterdam CS (11 jaar), HSL (tien jaar?) ...
Volgens mij is het zo dat er na 40 jaar een flinke renovatie nodig was en dat het nu echt allemaal vervangen moet worden.
Mvg Mark

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11639
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2034
« Reactie #18 Gepost op: 23 August 2024, 08:43:36 »
Die meneer (ben zijn naam ff kwijt)

Bedoel je John Voppen?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: NS 2034
« Reactie #19 Gepost op: 23 August 2024, 19:51:14 »
Nee, Wouter Koolmees. Afkomstig van een partij die het in de jaren 90 zo nodig en urgent vond om de NS te privatiseren. Bezwaren tegen de opdeling van NS werden toen weggewuifd alszijnde achterhaald en angstig voor verandering door kamerleden van deze partij, kan ik mij nog wel herinneren.
Kan me dus wel voorstellen dat Koolmees liever niet praat over de negatieve gevolgen van de opdeling en privatisering van NS.
Groeten,
Richard

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: NS 2034
« Reactie #20 Gepost op: 23 August 2024, 20:04:31 »
 :) :'(
Directeur Wouter is groot pleitbezorger van het OV want zijn opa werkte bij de RET-tram.
Wouter woont in de schaduw van het slechtst presterende station: Rotterdam Centraal!
Vrindelijke groet.

R.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11639
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2034
« Reactie #21 Gepost op: 23 August 2024, 20:22:42 »
Nee, Wouter Koolmees. Afkomstig van een partij die het in de jaren 90 zo nodig en urgent vond om de NS te privatiseren. Bezwaren tegen de opdeling van NS werden toen weggewuifd alszijnde achterhaald en angstig voor verandering door kamerleden van deze partij, kan ik mij nog wel herinneren.
Kan me dus wel voorstellen dat Koolmees liever niet praat over de negatieve gevolgen van de opdeling en privatisering van NS.

Fascinerend.

De aanjager van de privatisering van NS was Herman Wijffels, in 1993. Een CDA'er. Zijn voorstel werd door de regering (op dat moment Lubbers III) overgenomen en voorgelegd aan de kamer, die er mee instemde. Hanja Maij-Weggen (CDA) zette de privatisering in gang en Jorritsma (VVD) ging daar onder Kok I mee door.

Hoe D66 dan vervolgens de schuld krijgt, is mij een raadsel.

Wat wel aan D66 te danken is, is de verruiming van de winkeltijden, donorregistratie, verruiming euthanasiewetgeving en de invoering van het homohuwelijk. Ook het afschaffen van de wet op smalende godslastering kun je op het conto van D66 schrijven. Maar de privatisering van de spoorwegen? Nee.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2024, 21:03:23 door Eelco Storm »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: NS 2034
« Reactie #22 Gepost op: 23 August 2024, 21:56:42 »
Ik herinner mij kamerdebatten op TV waarin D66 vrolijk meestemde met de moties die VVD en CDA indiende voor privatisering. Dus ga nou niet vol in de verdediging voor die partij.
Destijds interesseerde ik mij voor het onderwerp en kan mij daarom de opstelling van D66 nog wel herinneren.
Groeten,
Richard

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11639
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2034
« Reactie #23 Gepost op: 23 August 2024, 22:29:44 »
Alle partijen, behalve SP en GroenLinks, waren voor privatisering. Dus vind ik het erg flauw als opeens D66 als dé grote pleitbezorger van het privatiseren van NS wordt opgevoerd.


Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
Re: NS 2034
« Reactie #24 Gepost op: 23 August 2024, 23:06:47 »
ChatGPT zegt er het volgende over:

De privatisering van de Nederlandse Spoorwegen (NS) vond plaats in de jaren '90, waarbij de NS van een overheidsbedrijf werd omgevormd tot een naamloze vennootschap. De NS werd niet volledig geprivatiseerd zoals in sommige andere landen, maar de spoorwegactiviteiten werden wel losgekoppeld van de overheid en de marktwerking werd geïntroduceerd. Dit gebeurde onder het kabinet-Kok I, dat regeerde van 1994 tot 1998.

Politieke partijen die vóór privatisering stemden:
Partij van de Arbeid (PvdA) - Onder leiding van premier Wim Kok was de PvdA een van de drijvende krachten achter de liberalisering en marktwerking in de publieke sector, inclusief de NS.
Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) - De VVD steunde de privatisering als onderdeel van hun bredere economische agenda gericht op liberalisering en vermindering van de rol van de overheid in de economie.
Democraten 66 (D66) - D66, als coalitiepartner in het kabinet-Kok I, steunde ook de privatiseringsplannen en de introductie van marktwerking binnen de publieke sector.

Politieke partijen die tegen privatisering stemden:
Socialistische Partij (SP) - De SP was en is traditioneel tegen privatiseringen en pleitte voor het behoud van de NS als volledig staatsbedrijf.
GroenLinks - Ook GroenLinks was tegen de privatisering en liberalisering van de spoorwegen, vanwege zorgen over de gevolgen voor de dienstverlening en werknemers.
ChristenUnie - ChristenUnie had eveneens bedenkingen bij privatiseringen en marktwerking binnen vitale publieke diensten.

Conclusie: De PvdA, VVD en D66 stemden destijds voor de privatisering van de NS, in lijn met hun bredere economische en politieke visies op liberalisering en marktwerking. Partijen zoals de SP, GroenLinks en ChristenUnie waren tegen de privatisering vanwege hun voorkeur voor een sterke publieke sector.


Aldus het alwetende ChatGPT.   8)

Bor

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11639
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2034
« Reactie #25 Gepost op: 23 August 2024, 23:15:36 »
De ChristenUnie is opgericht in 2000. ChatGPT lult weer eens een slag in de rondte.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6706
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 2034
« Reactie #26 Gepost op: 23 August 2024, 23:25:38 »
ChatGPT hahaah. Dom programma.
Gaf verkeerd antwoord op de vraag wie de eerste stoomloc bouwde, moest hem verbeteren en verzon toen een naam voor de lok en maakte nog meer fouten. Ik zat de hele tijd dat ding antwoorden te geven op vragen die ik stelde. Waardeloos programma.

Stephan.

SjoerdB

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: NS 2034
« Reactie #27 Gepost op: 24 August 2024, 09:58:43 »
Tsja,… wie gelooft ook dat jouw zoon George bekend zal worden als de uitvinder van de eerste (praktisch toepasbare) stoomlocomotief  ::)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS 2034
« Reactie #28 Gepost op: 24 August 2024, 10:51:06 »
Zullen we concluderen dat de privatisering onder paarse kabinetten plaatsvond?

Persoonlijk ben ik van mening dat privatisering van nutsvoorzieningen moet worden teruggedraaid.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11639
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2034
« Reactie #29 Gepost op: 24 August 2024, 11:29:26 »
In gang gezet onder Lubbers, uitgevoerd door Kok.

En ja, qua Nutsvoorzieningen ben ik het daar idd mee eens.