Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plaatdikte van een rangeerbaan door Arjan6511
Vandaag om 20:07:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
Vandaag om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
Vandaag om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:43
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 18:18:06
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
Vandaag om 18:04:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:58:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:54:23
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 17:20:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09

Auteur Topic: Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing  (gelezen 16113 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
« Reactie #60 Gepost op: 16 November 2024, 18:52:28 »
Citaat
Overigens dank voor de feedback dat de YD7001 meer dan 8 gebruikers via Z21 kan bedienen
Ik denk dat ik wat gemist heb? Waar komt deze magic 8 vandaan?

Weten jullie eigenlijk welk gedeelte tussen IB en mobieltjes niet stabiel was? Als ik nu zelf zoveel als mogelijk draadloos spul zou willen gebruiken zou ik of voor mqtt gaan of een painlesh mesh netwerk opzetten met esp's. Ik weet alleen of daar voor ons handige apps voor zijn.

Als de brug tussen PC en IB onbetrouwbaar blijkt, zou ik een esp direct aan Loconet hangen. Die moet dan mqtt berichten omzetten van en naar loconet. Ik ben benieuwd hoeveel cliënten de YD centrale met de jmri sw afhandelt zonder problemen.

Met de BMB rijden we met een z21 en wlan mausen en phones. Dat gaat meestal goed. Maar bij een erg grote setup hebben we ook wel eens het probleem dat sommige wireless dingen er mee ophouden. De smartphones geven het minst problemen, de wlan mausen kappen er als eerste mee. Ik heb geen precieze nummers, ik denk dat tot 10 wlan apparaten nog goed gaat.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 16 November 2024, 20:08:54 »
Hi Bas

Ik denk dat ik wat gemist heb? Waar komt deze magic 8 vandaan?
Implementatie keuze. Bij XpressNet (waar Z21 op een bepaalde manier vanaf stamt) wordt TCP gebruikt, en daar (Lenz 23151) is 8 clients het maximum. Ook een aantal Arduino Ethernet libraries (zoals W5500) hebben voor TCP een maximum (van 8; als ik met het goed herinner heeft de W5100 4 als max). Dat is allemaal TCP, maar ook Z21 UDP implementaties moeten per client een administratie bijhouden. Daarom zou daar waarschijnlijk ook een maximum zijn.

Weten jullie eigenlijk welk gedeelte tussen IB en mobieltjes niet stabiel was?
Combinatie JMRI en Z21 server. Als die actief was, ging na een bepaalde tijd van alles mis. Zonder dat hebben we geen problemen. Ik ben in gesprek met de JMRI/Z21 App ontwikkelaar(s).

Als ik nu zelf zoveel als mogelijk draadloos spul zou willen gebruiken zou ik of voor mqtt gaan of een painlesh mesh netwerk opzetten met esp's. Ik weet alleen of daar voor ons handige apps voor zijn.

Als de brug tussen PC en IB onbetrouwbaar blijkt, zou ik een esp direct aan Loconet hangen. Die moet dan mqtt berichten omzetten van en naar loconet. Ik ben benieuwd hoeveel cliënten de YD centrale met de jmri sw afhandelt zonder problemen.

Met de BMB rijden we met een z21 en wlan mausen en phones. Dat gaat meestal goed. Maar bij een erg grote setup hebben we ook wel eens het probleem dat sommige wireless dingen er mee ophouden. De smartphones geven het minst problemen, de wlan mausen kappen er als eerste mee. Ik heb geen precieze nummers, ik denk dat tot 10 wlan apparaten nog goed gaat.
Wat we willen is dat standard Aps voor mobieltjes gebruikt kunnen worden. Niet alle TMC leden hebben affiniteit met ICT, en we moeten zaken zo eenvoudig mogelijk houden.

Natuurlijk is het mogelijk "alles" zelf te gaan ontwikkelen, maar het schrijven van de XpressNet library heeft me al maanden tijd gekost. Dus "kant en klaar" is soms ook wel handig  ;D

Groet, Aiko
« Laatst bewerkt op: 18 November 2024, 07:12:31 door AP3737 »

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #62 Gepost op: 16 November 2024, 23:22:47 »
Hi Aiko,

Mooiste is natuurlijk dat de apps rechtstreeks verbinden met een centrale, mocht je naast JMRI nog een alternatief willen proberen, Traintastic kan ook een WLANmaus/Z21 app en WiThrottle server zijn, en die commando's doorzetten naar een centrale. Op dit moment moet je nog wel de lok adressen aanmaken in Traintastic zodat ze bestuurd kunnen worden. Dat is voor jullie toepassing niet ideaal denk ik, daar kan ik eventueel wel wat aan doen :)

Groeten,
Reinder
« Laatst bewerkt op: 16 November 2024, 23:26:30 door reinderlf »

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 19 January 2025, 21:15:36 »
Beste allemaal

Het is alweer een tijdje geleden dat ik in dit draadje iets heb geschreven. Daarom is het hoogste tijd voor een status update.

Op dit moment testen we de 24-kanaals I/O decoders, in combinatie met de door ons geschreven XpressNet DLL en onze bestaande (VB6) besturingssoftware.

Voor eenieder die het vergeten is: de decoder is beschreven in bijdrage 59 (van 16 november 2024) en de XpressNet DLL in bijdrage 25 (7 september 2024). De XpressNet software is (zoals gebruikelijk) te vinden op GitHub: https://github.com/aikopras/XpressNet. De tests betreffen alleen de accessory commands (wissels, seinen en bedieningspaneel), en de spoor-bezet-terugmelding, via de RS-Bus.

De tests voeren we uit bij één van onze leden thuis, en natuurlijk op onze club baan, voor de bediening van station Oldenzaal.

De testen lopen goed, en binnenkort gaan we op grotere schaal (tijdens rijavonden) testen. Het enige probleem waar we nu tegenaan lopen, is dat het Lenz 23151 LAN/USB interface problemen heeft met onze nieuwe (Brother) printer. Deze printer stuurt namelijk regelmatig (heel grote) MDNS (= Multicast DNS, bonjour, zeroconf) berichtjes, die het Lenz interface doen crashen. We hebben hierover contact opgenomen met Lenz, en hopen dat dit probleem met een firmware-update verholpen kan worden. Mocht dat niet lukken, dan zijn er wel wat alternatieve oplossingen mogelijk, zoals een ander merk centrale of het bouwen van een eigen LAN/XpressNet interface.  ::)

Een ander iets waarover ik geschreven heb, is de test met de Z21 App. Deze App hebben we (nog??) niet stabiel kunnen krijgen in combinatie met de JMRI Z21 extensie, die via Loconet verbonden is met onze IB (zoals eerder beschreven, gebruiken we voor rijden en schakelen/terugmelden verschillende centrales). We hebben daarom de IB vervangen door de Yamorc YD7001, die zelf Z21 spreekt. Hiermee werkt de Z21 App wel goed, maar hebben we een nieuw probleem gekregen: onze oude Freds blijken niet met de YD7001 overweg te kunnen. We hebben ruim 20 van deze oude Freds in gebruik, en (wat nu blijkt) hebben ook een aantal leden indertijd een dergelijke Fred gekocht om bij de vereniging te kunnen rijden. Hopelijk kan het probleem met de oude Freds eveneens verholpen worden door een nieuwe firmware-update.

Van Bas hebben we zijn nieuwe handregelaar mogen testen. Die testen zijn tot nog toe prima verlopen. Op termijn zou die regelaar misschien een alternatief voor onze bestaande Freds kunnen worden, zeker als er nog wat aanpassingen mogelijk zijn (waar ik, zoals ik Bas ken, wel van uitga). Als we echter 50 à 60 Freds willen vervangen, wordt dat een substantiële investering. Niet al onze leden zijn even geïnteresseerd in dergelijke vernieuwing, en ook Apps op mobieltjes blijven een mogelijkheid. De discussie over handregelaars zal dus nog wel even voortduren.

Genoeg voor vandaag,
Groet, Aiko

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 29 January 2025, 19:52:04 »
mocht je naast JMRI nog een alternatief willen proberen, Traintastic kan ook een WLANmaus/Z21 app en WiThrottle server zijn, en die commando's doorzetten naar een centrale.

Hi Reinder
Ik heb in jouw eigen draadje je berichtje van 12 januari, met screenshot, bekeken. Misschien is dat wel een interessante oplossing voor ons: alle mobieltjes openen gewoon een webpagina met daarop een eenvoudige pagina, om precies 1 trein plus een aantal functies te bedienen. Voor onze clubbaan is het wel belangrijk dat de trein onmiddellijk stopt als er iets anders met het mobieltje gebeurd (zoals lezen en versturen van app berichtjes, telefoontjes, het maken van foto’s). Dat zou waarschijnlijk wel makkelijk oplosbaar zijn, met behulp van een of ander HTML/JavaScript commando.

Het voordeel van jouw systeem is dat het aanpassen van een stukje HTML/Javascript relatief makkelijk te doen is; in ieder geval veel makkelijker dan een eigen App schrijven voor Android en IOS.

Groet, Aiko

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #65 Gepost op: 29 January 2025, 23:25:01 »
Hi Aiko,

Ja de Traintastic WebThrottle, nieuwe feature die ik aan het ontwikkelen ben :). Ik heb ooit eens een beginnetje gemaakt met een Android app, maar dat is een hele klus, zeker omdat ik dat nog nooit gedaan heb. Vandaar idd een WebThrottle, dan werkt het ook direct op iOS.

Wat betreft die noodstop, het nadeel van zn webapp is dan weer dat je iets minder dicht op het systeem zit. Voor de communicatie gebruik ik WebSocket, zodat ik ook data vanuit Traintastic naar de WebThrottle kan sturen. Als deze verbinding wegvalt (aan de Traintasic kant) wordt de trein gestopt. Als je wisselt naar een andere app dan blijft de verbinding gewoon open, ik vermoed dat de telefoon hem nog een tijd open houdt. Ik zal es kijken of daar met JavaScript nog wat slims mee te doen is.

Bij het besturen van treinen met de WebThrottle is er altijd een eigenaar. Als een andere persoon hem wil krijgt die een melding dat de trein in gebruik is, je kan hem overigens wel "stelen".

De WebThrottle feature leeft nog op een ontwikkel branch, mocht je het alvast willen proberen dan kun je op https://traintastic.org/en-us/download/develop/178-add-web-based-throttle-for-phone de laatste build vinden.

Groeten,
Reinder

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #66 Gepost op: 14 February 2025, 20:09:19 »
Hi Aiko,

Heb nog even gekeken naar het stoppen van de trein als je je browser verlaat op je telefoon, dat was niet zo ingewikkeld :)
Alle moderne browsers hebben daar een simpel event voor:
Citaat
document.addEventListener("visibilitychange", function ()
{
  if(document.hidden)
  {
    /* EStop train */
  }
});

Heb ook nog even gekeken naar het scherm actief houden als de webapp open staat, ook dat kan, maar alleen als je in een secure context zit, wat dus neer komt op een HTTPS verbinding. Nu is dat niet zo moeilijk om toe te voegen, nadeel is wel dat je dan zn self signed certificate melding krijgt bij het openen van de webapp.

Reinder

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 14 February 2025, 21:14:07 »
Hi Reinder

Dank. Als je het eenmaal weet, is het niet meer moeilijk  ;D

Zou je het certificaat niet gewoon via let’s encrypt kunnen krijgen / laten updaten?

Groet, Aiko

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #68 Gepost op: 14 February 2025, 23:09:31 »
Hi Aiko,

Nee helaas, voor let's encrypt moet je systeem via internet bereikbaar zijn en een domein naam hebben, voor websites werkt dat prima (gebruikt ik voor traintastic.org ook), voor zaken die draaien op het interne netwerk zoals Traintastic is het geen optie.

Reinder

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 15 February 2025, 08:58:54 »
Hi Reinder

Ik begrijp dat je voor Let’s Encrypt een domeinnaam nodig hebt. Maar ik begrijp niet dat je traintastic niet aan het Internet kan hangen. Dat kan je met RocRail, I train, TC etc toch ook?
En ja, je moet een webserver hebben. Maar het ging er toch juist om dat traintastic de mogelijkheid biedt om via een web browser je trein te besturen? Dan is het, technisch gezien, toch een web server?

Ik begrijp dat je, om praktische redenen, geen gebruik wilt maken van https / certificaten, maar technisch zou het toch moeten kunnen?

Groet, Aiko

AP3737

• Offline Offline
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): raatje over Loconet B
« Reactie #70 Gepost op: 18 March 2025, 10:38:01 »
Beste allemaal

Onze testen met zelfgebouwde decoders verlopen voorspoedig. We hebben nu al een aantal rij avonden gehad zonder dat deze decoders / onze software problemen gaf.

Wel hebben we weer een ander probleem. Het zou kunnen zijn dat onze (YD7001) centrale problemen heeft  met de belasting van de ruim 30 (Fremo Spax) boosters die we aangesloten hebben.

Nu hoor en lees ik verschillende verhalen over hoever de Loconet-B (Booster) uitgang belast mag worden. Soms lees ik 200 mA, maar ik hoor ook 750 à 800 mA. Ik het eerste geval begrijp ik dat we te veel boosters zouden hebben, in het tweede geval lijkt het maximum nog niet bereikt te zijn.

Zover ik weet, gaat het DCC signaal dat door de microcontroller wordt gegenereerd 1) via een wat sterker driver IC naar de DCC uitgang, en 2) via een zwak driver IC naar de Loconet-B (Railsync) uitgang. Verder lees ik dat de spanning van het Loconet-B signaal ietsje lager dan het DCC signaal, namelijk 12 tot 14 Volt. Klopt dit?

Mijn belangrijkste vraag is echter of we de Loconet-B uitgang überhaupt wel zouden moeten gebruiken, en of dat we niet beter alle boosters direct op de DCC uitgang zou kunnen aansluiten.

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 18 March 2025, 11:17:21 »
Citaat
Mijn belangrijkste vraag is echter of we de Loconet-B uitgang überhaupt wel zouden moeten gebruiken
Dat hangt er vanaf. Het voordeel van loconet is dat je kan zien, welke booster kortsluiting heeft. Tevens kan je bij sommige boosters dingen uitlezen zoals stroomgebruik en temperatuur.

Nu ken ik die Fremo Spax dingen niet en ik weet niet wat ze wel en niet kunnen. Maar als je hier toch geen gebruik van maakt, dan kan je net zo goed de sniffer ingang (als die Spax dat heeft) gebruiken en aan je DCC lijntjes hangen.

Ik dacht dat 500mA wel een beetje de standaard was. De YD centrale is gerate op 800mA. De spanning op de railsynch zou onbelast tussen 12V en 26V moeten liggen, nu is 12V veel voorkomend. Elk apparaat mag officieel ook maar 15mA trekken uit de railsynch lijntjes.

Je kan in theorie ook halverwege de loconet keten een booster knopen die de railsynchlijntjes versterkt. Het is wel moeilijk doen voor weinig gain, maar het is mogelijk  :P.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 18 March 2025, 12:08:51 »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 18 March 2025, 12:52:14 »
Dit misschien een oplossing?
https://www.floodland.nl/aim/info_locohubsupply_1.htm
Dank voor de suggestie, maar dat is voor de gewone Loconet bus. Bij Loconet-B werkt dat (volgens mij) niet.
Groet, Aiko

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 18 March 2025, 13:08:39 »
Hi Bas

Het voordeel van loconet is dat je kan zien, welke booster kortsluiting heeft. Tevens kan je bij sommige boosters dingen uitlezen zoals stroomgebruik en temperatuur.

Nu ken ik die Fremo Spax dingen niet en ik weet niet wat ze wel en niet kunnen. Maar als je hier toch geen gebruik van maakt, dan kan je net zo goed de sniffer ingang (als die Spax dat heeft) gebruiken en aan je DCC lijntjes hangen.
Dat een aantal Boosters via Loconet meldingen kunnen terugsturen, begrijp ik. Dat zou vaak handig kunnen zijn.

Voor zover ik weet stuurt de Fremo Spax booster echter niets terug. Ik begrijp je opmerking over een sniffer ingang niet goed, maar ik kan toch gewoon aan de centrale kant de stekker er af knippen en de buitenste draadjes op de YD DCC uitgang aansluiten?

De YD centrale is gerate op 800mA. De spanning op de railsynch zou onbelast tussen 12V en 26V moeten liggen, nu is 12V veel voorkomend. Elk apparaat mag officieel ook maar 15mA trekken uit de railsynch lijntjes.
Kan ik de waarde van 800mA ergens op Internet vinden? In de YD handleiding kon ik dat niet vinden.

De Spax boosters hebben een 2K2 weerstand voor de optocoupler (https://fremodcc.sourceforge.net/booster/spaxbooster/710_F628_04_sch.GIF), en zouden dus zoiets als 7mA per stuk moeten trekken. Als de YD 800mA kan leveren, zouden we daar ruim onder moeten zitten. We zullen binnenkort eens gaan meten hoeveel er precies verbruikt wordt.

Groet, Aiko