Sinds enige tijd zijn we aan het testen of Apps op mobiele telefoons een goed alternatief voor de Freds kunnen zijn.
Op zich zou er dus geen reden hoeven te zijn om iets te veranderen. Behalve één ding: voor de besturing van de wissels en seinen worden een aantal PIO kaarten gebruikt, die door zelfgeschreven (VB6) software wordt aangestuurd. Deze PIO kaarten (zie foto hieronder) zijn natuurlijk niet meer te koop, en ook al zouden we er genoeg van op voorraad hebben, passen niet meer in moderne PCs. Het is dus tijd voor iets nieuws. Daarover wil ik een volgende keer iets meer vertellen.
Het geheel loopt reeds vele jaren stabiel en naar ieders tevredenheid.
Betreft het alleen de wissels en seinen? Je zoekt daarvoor een alternatief ? Vraag: Wat doet die zelfgeschreven software met die PIO kaarten ? Hangen daar aan de ene kant versterkers aan om de wissels te sturen en aan de andere kant misschien een/het bedieningstableau van het betreffende station ?
wat mij de indruk geeft, dat je geen directe aanleiding hebt om de besturing van de locs (FREDs) te vervangen ?Vraag: in welke orde-grootte van aantallen FREDs spreken we ? 1-5; 5-10; 10-20; > 20 ?
Mr Gathow heeft uitgevogeld hoe je elke multimaus kan upgraden naar WLAN multimaus
Ik zag laatste dat er een nieuwe wemos d1 opvolger was
Ik ben verder benieuwd naar jullie nieuwe wissel decoders
Als je zoveel POI wilt hebben voor je zo laag mogelijke prijs dan zou ik kijken naar POI bordjes met een Mcp23017 chip.Per Mcp23017 heb je 16 IO pinnen. Deze wordt aangestuurd per i2c. Je kunt acht van deze boards aansluiten op een microcontroller met i2c interface, bv arduino of ESP32. Dat zijn dan 128 IO's.Je zal dan wel zelf de software moeten schrijven voor de microcontroller. Interfacing met de PC is dan afhankelijk van de interface van de microcontroller (USB, Ethernet of Wifi (niet de eerste keus)).mvg spock
Het gevolg van deze eis is dat we veranderingen in kleine stapjes moeten uitvoeren.
Ook de hartstuk polarisatie van de wissels (meest Rocoline) wordt door het printrelais verzorgd, omdat we er achter kwamen dat de contacten van de telefoonrelais niet altijd betrouwbaar werkten.
De belangrijkste wens is dat we minder afhankelijk worden van de kennis en ervaring van individuele leden, maar meer richting “standaard” oplossingen gaan
Een tweede wens is dat het geheel niet te prijzig wordt ..... Als we bijvoorbeeld zouden besluiten alle elektronica “even nieuw te kopen”, zouden de kosten voor decoders voor de huidige 300 bezetmelders, 230 wissels en 110 seinen al snel richting tienduizend Euro of meer
Daarom moeten zelfbouw projecten liefst compatibel / vergelijkbare functionaliteit hebben als commerciële producten, zodat ze later, indien nodig, eenvoudig door commerciële producten vervangen kunnen worden
Om kosten te besparen, willen we daarom liefst dingen zelf bouwen. Een probleem dat zich dan natuurlijk wel zou kunnen voordoen, is dat de kennis om bepaalde dingen te bouwen, weer bij een beperkt aantal personen aanwezig komt. Daarom moeten zelfbouw projecten liefst compatibel / vergelijkbare functionaliteit hebben als commerciële producten, zodat ze later, indien nodig, eenvoudig door commerciële producten vervangen kunnen worden. Ook is goede documentatie van zelfbouw projecten essentieel, zodat iets later makkelijk nagebouwd kan worden. Indien mogelijk zouden projecten met de buitenwereld gedeeld moeten worden, via platforms zoals GitHub en OSHWLab, zodat we feedback krijgen en er ook anderen hun voordeel mee kunnen doen
Give a man a fish, and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
300 bezetmelders, 230 wissels en 110 seinen
Dat zou je kunnen doen door de wissels stuk voor stuk te vervangen door b.v. motoraandrijvingen
Een oorzaak kan zijn dat de telefoonrelais verkeerd gemonteerd zitten. Nu kan stof op de contacten blijven liggen. In een telefooncentrale werden ze gemonteerd met de contacten vertikaal, zodat stof er tussendoor kon vallen. Bovendien zat er een stofkap over een rek met relais, tenminste bij de telefooncentrale die ik ooit heb gesloopt omdat ik de relais mocht hebben. Voor een grotere betrouwbaarheid kun je ook meerdere contacten parallel zetten.
Hierdoor kan je netwerk stekkers er uit trekken, en later er gewoon (desnoods in een andere poort) weer in stoppen. Bij USB is dat vaak niet mogelijk.
een aantal van de leden die zich met digitale zaken bemoeien hebben thuis ook XpressNet. Dat maakt testen eenvoudiger.