Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 00:03:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
US diorama in H0 door Jelmer
05 July 2025, 23:58:24
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
05 July 2025, 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
05 July 2025, 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
05 July 2025, 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
05 July 2025, 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
05 July 2025, 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
05 July 2025, 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
05 July 2025, 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
05 July 2025, 03:26:20
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 40189 keer)

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Piko NS 1000
« Reactie #60 Gepost op: 11 August 2024, 10:39:05 »
Precies daarom hod ik de Roco en komt de Piko er gewoon bij.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #61 Gepost op: 11 August 2024, 10:39:54 »
Waar is deze foto genomen?
Lijkt geen NS bovenleiding, of toch?

Lijkt mij zelfde locatie als onderstaande foto, uit Utrechts archief; een iets andere hoek.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/NS_1003_-_HUA-151092.jpg/1600px-NS_1003_-_HUA-151092.jpg

En Nederland kent ook wel 'draadopgehangen' bovenleiding; oostzijde van station Apeldoorn bijvoorbeeld.
https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/NEG101093-071-07.jpg
« Laatst bewerkt op: 11 August 2024, 10:42:10 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1379
Re: Piko NS 1000
« Reactie #62 Gepost op: 11 August 2024, 10:46:47 »
Dergelijke bovenleiding hing in de 50/60-er jaren ook in Utrecht cs als ik me dat goed herinner.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #63 Gepost op: 11 August 2024, 11:06:06 »
Raadplaatje  ;D Ik zie op de voorgrond wisselnummer 101, en op de achtergond vermoedelijk de gemeentelijke electriciteit centrale.. Zie snip van klassieke beveiliging, sporenplan Utrecht:



En over de Faiveley stroomafnemers:

De pantografen op de 1000 zijn wat simpeler, de onderste delen zijn maar enkel uitgevoerd in plaats van met dubbele verbonden buizen, ook mist de diagonale buis in de bovenste delen

Volgens mij zijn de onderste armen ook korter, dan bij de 1100, 1200 en 1300?

« Laatst bewerkt op: 11 August 2024, 11:12:18 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
Re: Piko NS 1000
« Reactie #64 Gepost op: 11 August 2024, 11:24:28 »
En Nederland kent ook wel 'draadopgehangen' bovenleiding; oostzijde van station Apeldoorn bijvoorbeeld.
https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/NEG101093-071-07.jpg
Kent moet zijn: kende. Kwam op veel meer plekken voor, maar is overal verdwenen.
Groet, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #65 Gepost op: 11 August 2024, 11:34:28 »
Klopt; helaas.. Vondt het altijd wel grappig; beetje 'buitenlands'.

Over de Piko's;
  • opvallend detail is ook de witte steun (?) achter de middelste zijvensters. Die valt 1:1 minder op, maar zit er inderdaad wel.
  • de zandstrooileidingen zijn meer los en iets fraaier vormgegeven.
  • Piko lijkt ook iets lager op z'n poten/wielen te staan; bovenzijde voorloper zit bij Piko gelijk aan rand lokkast, bij Roco zit hier meer ruimte. Kan overigens ook dat diameter voorloper anders is bij beide modellen; maar as drijfwielen lijkt bij Roco ook iets lager tov bak.
  • Remblokken liggen bij Piko ook meer gelijk met wielen.

Mijns inziens, vergeleken met de Roco, allemaal niet doorslaggevend of storend. Maar da's uiteraard voor iedereen om zelf te bepalen  :angel:
« Laatst bewerkt op: 11 August 2024, 12:59:58 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6705
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #66 Gepost op: 11 August 2024, 13:20:32 »
Dat de schortplaat vastzit aan de koppelboom is ook anders dan de brede gleuf bij de Roco's.
Ik weet niet hoe storend het gaat zijn als de schortplaat in bogen naar buiten draait.

Stephan.


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re: Piko NS 1000
« Reactie #67 Gepost op: 11 August 2024, 14:06:33 »
Als jij een foto ergens op internet plaatst publiceer je het voor de "massa" en doe je in feite al afstand van je auteursrecht. Zelfs al zet je erbij dat het niet vermenigvuldigd mag worden. Wat dat betreft werkt het anders dan een tijdschrift of boek.

Ik betwijfel of een advocaat meegaat in die redenering. Ik herinner me een brandweerforum dat over de kop ging omdat daar plaatjes geplaatst waren, geplukt van internet, waar wel degelijk auteursrecht op rustte.

Met grote financiële gevolgen...

Eelco

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6678
Re: Piko NS 1000
« Reactie #68 Gepost op: 11 August 2024, 14:17:42 »

Ik weet niet hoe storend het gaat zijn als de schortplaat in bogen naar buiten draait.


Ik vind het nogal storend (om niet te zeggen lelijk) bij de Piko V200, ik neem aan dat het bij de NS1000 eender is (?). Zie het filmpje vanaf 2:28....

<a href="https://www.youtube.com/v/BC4ud7h9dLY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/BC4ud7h9dLY</a>

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22469
Re: Piko NS 1000
« Reactie #69 Gepost op: 11 August 2024, 14:22:08 »
Nee, ik vind het ook geen porum, zelfs niet in flauwe bogen.

Ik betwijfel of een advocaat meegaat in die redenering. Ik herinner me een brandweerforum dat over de kop ging omdat daar plaatjes geplaatst waren, geplukt van internet, waar wel degelijk auteursrecht op rustte.

Met grote financiële gevolgen...

Eelco

Beter dit draadje niet vervuilen met dit onderwerp?
Zijn draadjes genoeg over. Bart heeft daar ook vaak genoeg aan meegedaan om te weten dat foto’s op het web op dezelfde manier zijn beschermd door het auteursrecht als foto’s in een boek.
Betekent niet dat er helemaal niks mag. Wie zin heeft kan zich bijvoorbeeld in dit draadje informeren.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97029.0
« Laatst bewerkt op: 11 August 2024, 14:37:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5369
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko NS 1000
« Reactie #70 Gepost op: 11 August 2024, 14:37:52 »
Ik vind het nogal storend (om niet te zeggen lelijk) bij de Piko V200, ik neem aan dat het bij de NS1000 eender is (?). Zie het filmpje vanaf 2:28....

<a href="https://www.youtube.com/v/BC4ud7h9dLY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/BC4ud7h9dLY</a>

Gr, Ben.

Ja, het ziet er verschrikkelijk uit. 😭😭

Hopelijk is er een manier te vinden om de opengewerkte Roco schortplaat onder de Piko te bevestigen…..

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #71 Gepost op: 11 August 2024, 14:54:50 »
Was mij nog niet opgevallen, maar inderdaad: bah.

(wel sympathiek dat Piko rekening houdt met R1 rijders :angel: rijders met een meer realistische radii vinden wel een oplossing!)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Piko NS 1000
« Reactie #72 Gepost op: 11 August 2024, 15:37:24 »
Goede namiddag,

Oude Liliput-rijtuigen hadden, ongeveer, hetzelfde systeem.
(oeroude Fleischmann-locs  AFB en NOHAB  ook, zelfs mét meezwaaiend draaistel)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1737
Re: Piko NS 1000
« Reactie #73 Gepost op: 11 August 2024, 15:51:17 »
Met de schortplaat is het maar net wat je erger vindt. Als je aan beide zijden een koppeling wilt zwenkt de schort bij piko tussen lok en wagen uit. Maar de voorkant is wel relatief dicht. Bij roco heb je een gat aan de voorzijde, maar zwenkt er niks uit tussen lok en wagen. Als je één zijde zoals voorbeeld "zurüst" dan is de roco oplossing inderdaad beter.

Bart

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #74 Gepost op: 11 August 2024, 16:14:48 »
Ik vermoed dat Piko een 'vaste' schort meelevert als je het vrije eind 1:1 wilt? 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn