Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw baantje op Micromodules door hervé
Vandaag om 09:14:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:14:17
Line-up foto's van modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:51:06
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 08:31:05
Van 2D afbeelding naar 3D model door Frank 123
Vandaag om 06:53:35
VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model door Reinout van Rees
Vandaag om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:44
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
14 October 2025, 23:57:06
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorzeven
14 October 2025, 23:44:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
14 October 2025, 23:42:06
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Sam
14 October 2025, 23:37:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Noud
14 October 2025, 23:36:36
Liliput verpakking en motor door hervé
14 October 2025, 23:10:16
NS 8800 in spoor 0 door Tom Z.
14 October 2025, 22:43:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
14 October 2025, 22:12:36
Multimaus Error 13 door Ronald69
14 October 2025, 21:51:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door FreekH
14 October 2025, 21:50:58
Stoomloks van de staatsmijnen door Eelco Storm
14 October 2025, 21:34:18
Fotodijkje en fotodiorama door Paul1969
14 October 2025, 21:01:31
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
14 October 2025, 20:56:04
De winkel van weleer door Eric B
14 October 2025, 19:55:45
The Summer of 69 door defender
14 October 2025, 19:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door defender
14 October 2025, 19:35:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
14 October 2025, 19:26:00
Viesmann 5214 pendelautomaat door R1954
14 October 2025, 18:13:36
IiTrain akties op tijd aanmaken. door JohnH
14 October 2025, 17:02:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
14 October 2025, 15:54:14
Bietschtalbrücke h0 door AlbertG
14 October 2025, 15:37:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
14 October 2025, 15:12:08
C12c rijtuig door maartenvdb
14 October 2025, 14:49:05
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 44443 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2937
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS 1000
« Reactie #30 Gepost op: 09 August 2024, 08:53:08 »
Van de serie 1000 weet ik vrij weinig af. In welke periode (jaren) heeft de loc in deze oerkleurstelling gereden? Ik vind het trouwens een fraai model  (y)

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1550
Re: Piko NS 1000
« Reactie #31 Gepost op: 09 August 2024, 10:21:14 »
Goede voormiddag,

Als je NS 1000 intikt kom je terecht bij een Yamaha HiFi-luidspreker  ;)
Dat die geweldige NS e-locs nooit op eigen kracht reden ten zuiden van Roosendaal in werkelijkheid, is een feit maar ... spijtig .
Maar 'k vind deze Piko toch zo rustiek.  Misschien kan 'k het in model 'plausibel' vinden dat hij/zij ooit, gesleept achter een NMBS-loc, over lijn 12 heeft gebold. Om welke reden dan ook.

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Piko NS 1000
« Reactie #32 Gepost op: 09 August 2024, 10:26:03 »
@ Spoorijzer :

De 1002 heeft van Mei 1948 tot ergens in 1954 in het groen gereden. Als je heel nauw kijkt, zijn later wel de handrail en de luiken nog aangebracht toen de loc nog groen was. Dus deze uitvoering is korter inzetbaar.
Mischa

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
Re: Piko NS 1000
« Reactie #33 Gepost op: 09 August 2024, 10:30:10 »
Het model is uitgevoerd in de afleveringstoestand van 1948. Vanaf 1952 begon NS wijzigingen aan te brengen die ook uiterlijk zichtbaar waren. Zoals het vervangen van de pantografen door het Faiveley-type dat ook op de 1100, 1200 en 1300 zat, extra luiken in de zijwanden, afwateringsgoot boven de cabineramen, voetsteunen en handrails op de koppen. Vanaf 1954 kreeg de serie 1000 de blauwe kleurstelling, 1002 als eerste.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2937
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS 1000
« Reactie #34 Gepost op: 09 August 2024, 14:53:51 »
Dank voor de antwoorden. Dus vanaf '48 tot eigenlijk 52 of misschien max 54 als je het iets minder nauw neemt. Helder  (y)

Groeten,
Rogier

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Piko NS 1000
« Reactie #35 Gepost op: 09 August 2024, 15:21:26 »
Ik moet zeggen dat er toch een behoorlijk verschil is met de maatstaf die Roco 30 jaar geleden hanteerde. Echt geen slecht model, maar deze is op alle fronten scherper. Het onderstel ziet er ook veel beter uit met die correcte wielen, heel mooi.
RETROBAHN A.G.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2937
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS 1000
« Reactie #36 Gepost op: 09 August 2024, 15:27:48 »
Eens, net zoals bij de 1100 en misschien ook wel de 2200? Als je de Roco modellen ziet prima locs, maar toch even wat anders naast de nieuwere Piko versies.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11714
    • Mijn fotoarchief
Re: Piko NS 1000
« Reactie #37 Gepost op: 09 August 2024, 16:45:38 »
Die had ik ook, heb ik nog wel het een en ander aan gepimpt. Ik zou nu bijna in de verleiding komen een blauwe 1000 van Piko te kopen als die komt...

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5471
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 1000
« Reactie #38 Gepost op: 09 August 2024, 16:49:42 »
Het model is uitgevoerd in de afleveringstoestand van 1948. Vanaf 1952 begon NS wijzigingen aan te brengen die ook uiterlijk zichtbaar waren. Zoals het vervangen van de pantografen door het Faiveley-type dat ook op de 1100, 1200 en 1300 zat, extra luiken in de zijwanden, afwateringsgoot boven de cabineramen, voetsteunen en handrails op de koppen. Vanaf 1954 kreeg de serie 1000 de blauwe kleurstelling, 1002 als eerste.

Grtz, Ton

Ton,

Het is inderdaad wel zo dat de Duizenden Faiveley stroomafnemers kregen, maar dat waren niet de zelfde exemplaren als die op de 11-, 12- en 1300 zaten. Ik kan het nu niet nakijken in het Rode Boek maar er zal ongetwijfeld iemand van de lezers zijn die dit kan bevestigen, compleet met typeaanduiding.

Rob
Tbinnebarretije…

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22593
Re: Piko NS 1000
« Reactie #39 Gepost op: 09 August 2024, 16:57:00 »
Erwin Frick (Frie) heeft het in zijn catalogus over Faiveley type G5B.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
Re: Piko NS 1000
« Reactie #40 Gepost op: 09 August 2024, 17:44:22 »
Rob,

Uit het "Rode Boek", blz. 71: "Om de magazijnvoorraad enigszins te beperken en de uitwisselbaarheid van onderdelen met andere E-locs te vergroten werden de MFO-stroomafnemers van het type G87 waarover de NS toch al niet zo tevreden was vervangen door Faiveley-stroomafnemers van het type G5b."

Grtz, Ton

Edit: Volgens die andere Rode Boeken hebben de 1100, 1200 en1300 inderdaad Faiveley G5 stroomafnemers. Dat maakt mij dan weer nieuwsgierig naar het verschil tussen de G5 en de G5b.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2024, 17:54:38 door TonM »
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Piko NS 1000
« Reactie #41 Gepost op: 09 August 2024, 18:00:54 »
Maar overschreed die de landsgrens?
@Hervé,
Deze locs reden alleen op 1500V gelijkspanning en reden daarom niet buiten Nederland.
Bad Bentheim zou theoretisch nog gekund hebben, maar toen Oldenzaal - Bad Bentheim pas in 1976 geëlektrificeerd werd, was de inzet van de 1000'en al beperkt tot het zuiden, en kwamen ze niet meer in de buurt van Oldenzaal.

De 1002 is in Zwitserland gebouwd, dus iig één keer is de loc toch in het buitenland geweest.
Echter niet op eigen kracht.
Ook de 1001 en 1003 zijn in Zwitserland gebouwd.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1444
Re: Piko NS 1000
« Reactie #42 Gepost op: 09 August 2024, 18:43:01 »
Ook de 1001 en 1003 zijn in Zwitserland gebouwd.
Dat is zo, maar Piko maakt de 1002...

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Piko NS 1000
« Reactie #43 Gepost op: 09 August 2024, 19:17:41 »
Edit: Volgens die andere Rode Boeken hebben de 1100, 1200 en1300 inderdaad Faiveley G5 stroomafnemers. Dat maakt mij dan weer nieuwsgierig naar het verschil tussen de G5 en de G5b.

De pantografen op de 1000 zijn wat simpeler, de onderste delen zijn maar enkel uitgevoerd in plaats van met dubbele verbonden buizen, ook mist de diagonale buis in de bovenste delen

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6763
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #44 Gepost op: 09 August 2024, 20:39:06 »
De stroomafnemers op de groene 1000 zijn ook een stuk smaller dan die op de 1100, 1200 en 1300. Bij Roco was dat dus fout en ik zie dat Piko het wel goed doet.

Stephan.