Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 41713 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Piko NS 1000
« Reactie #15 Gepost op: 08 August 2024, 12:09:19 »
Nummerplaat met "Nederlandse Spoorwegen".

Feitelijk niet correct (pas vanaf 1964 zonder ch), maar wel conform de werkelijkheid.
Net als de naoorlogse Sikken.

Als het conform de werkelijkheid is, is het feitelijk wel correct  ;)

Alleen de serie 1000 en de naoorlogse sikken kenden deze spelling, de overige series die nog werden voorzien van nummerplaten kenden weer de oude spelling met 'sch'. Zelfs de in 1962 gebouwde NS 2801, maar dat was omdat daar twee nummerplaten van een NS 401 werden gebruikt.

Eelco

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 5393
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 1000
« Reactie #16 Gepost op: 08 August 2024, 13:37:40 »
Of heeft Piko geluisterd naar onze opmerkingen op de 1100 en doen ze het nu veel fraaier.  (y) (y)

Deze foto’s zien er in ieder geval veelbelovend uit. Ik ben alleen wel heel benieuwd naar de koppeling in combinatie met een geheel gesloten schortplaat.

Jeroen

Ik wil er wel een lekker biertje op zetten dat Piko de 1100'en in h0 voortaan zal gaan uitrusten met geëtste ruitenwissers in plaats van die dikke plastic dingen. De foto's ter vergelijking logen er niet om (ik kan ze alleen niet meer vinden... :-\)

De foto van die groene 1002 vind ik er overigens wel veelbelovend uitzien (y) (y) (y). Ook aan de pantografen met twee verschillende sleepstukken is gedacht. Nu graag de rest van de plaatjes (voor-aanzicht), want ik ben toch wel heel benieuwd wat ze met de frontseinen gedaan hebben...
« Laatst bewerkt op: 08 August 2024, 15:06:18 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Piko NS 1000
« Reactie #17 Gepost op: 08 August 2024, 14:46:37 »
Wouw, een echte oer-versie zonder de later aangebrachte inspectieluiken en met verschillende stroomafnemers (y)

Roco en Philotrain hebben zover ik weet in H0 voor de groene de latere uitvoering met inspectieluiken uitgebracht.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 5393
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 1000
« Reactie #18 Gepost op: 08 August 2024, 15:27:51 »
Even de PIKO site geplunderd... ;):



Foto: PIKO


Foto: PIKO


Foto: PIKO


Foto: PIKO


Foto: PIKO

De rijkelijk dikke handgrepen naast de cabinedeuren vind ik zo op het eerste gezicht wat fors. Eens zien wat het contact met een schuifmaat hiervan zal zeggen als het model verkrijgbaar is.

Wat het kortkoppelingsmechaniek betreft ben ik bang dat men zijn toevlucht heeft genomen tot de oplossing die men destijds ook bij de V200/V200.1 heeft toegepast, namelijk de meedraaiende schortplaat met daarin een vast te prikken koppeling naar keuze met NEM zwaluwstaartje. Ik meen dit op te maken uit de exploded view-pdf die ook op de PIKO site is te bekijken, maar een omvang heeft van 8.3 MB, dus dat is net ff wat teveel van het goede om hier te uploaden. Het gat voor die koppeling kan ook gedicht worden door een insteekdingetje met een imitatiekoppeling. Voor vitrinedoeleinden lijkt een aanschroefbare schortplaat (platen) meegeleverd te worden.

Maar kijk gerust even hier: https://www.piko-shop.de/en/artikel/ger-e-lok-rh-1000-ns-iii-41650.html en dan even naar beneden scrollen naar 'dowloads'. Kijk en trek uw eigen conclusie.

Gezien dat er inmiddels dus (minimaal één- maar ik vermoed meerdere) exemplaren van de pers gerold zijn, ga ik er van uit dat de firma PIKO al de nodige testexemplaren heeft ingevlogen voor de (Nederlandse) modelspoorbladen en daar zullen ongetwijfeld ‘ergens in september’ (en misschien wel eerder ;)) test/- en vergelijkingsresultaten te zien - en te lezen zijn.

Rob
« Laatst bewerkt op: 08 August 2024, 18:35:50 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: Piko NS 1000
« Reactie #19 Gepost op: 08 August 2024, 16:37:22 »
Als het conform de werkelijkheid is, is het feitelijk wel correct  ;)

Alleen de serie 1000 en de naoorlogse sikken kenden deze spelling, de overige series die nog werden voorzien van nummerplaten kenden weer de oude spelling met 'sch'. Zelfs de in 1962 gebouwde NS 2801, maar dat was omdat daar twee nummerplaten van een NS 401 werden gebruikt.

Eelco
De N.V. Nederlandsche Spoorwegen verloor officieel per 1-1-1964 de ch in de spelling.
En dat is een feit :)

De 2801 is van 1962, dus met de oude spelling.

Overigens is de ch in de 'rest van Nederland' (incl. overzeese gebiedsdelen) al in 1947 geschrapt.
Nederlandsche Spoorwegen was een eigennaam dus dat moest officieel geregeld worden, alwaar men bijna 17 jaar over gedaan heeft...



Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Piko NS 1000
« Reactie #20 Gepost op: 08 August 2024, 17:10:48 »
Ah. Semantiek en off topic gaan. Twee zaken waar je me 's nacht wakker voor kunt maken  ;D

Dat het model nummerplaten heeft met Nederlandse Spoorwegen ipv Nederlandsche Spoorwegen is feitelijk correct. Het is een feit dat ze in 1:1 dat ook hadden. Taaltechnisch was het na 1947 niet correct, maar een eigennaam hoeft zich niet aan spellingsregels te houden. Dus zowel conform de werkelijkheid als feitelijk correct  (y)

Er zal wel een overactief ambtenaartje zijn geweest die dat heeft laten aanpassen. Een beetje zoals met de KPEV. Bestond feitelijk niet, maar door een overijverig ambtenaartje heeft nu iedereen het idee dat de KPEV wel bestaan heeft. Ambtenaren. Kleine radertjes, met een grotere invloed dan men denkt  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Piko NS 1000
« Reactie #21 Gepost op: 08 August 2024, 17:47:45 »
In 1947 werd de spellingsvereenvoudiging van Marchant uit 1934 bekrachtigd. In 1934 was de nieuwe spelling in het onderwijs ingevoerd en de meeste uitgeverijen gingen ook snel over. Officiële documenten dan weer niet. Zoals te doen gebruikelijk leidde de hervorming tot veel gedoe. Mogelijk hebben we met een geharnaste voorstander te maken.  ;D

Het was echt wel een vereenvoudiging.
https://historiek.net/een-nieuwe-spelling-invoering-van-de-spelling-marchant-1934/150793/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: Piko NS 1000
« Reactie #22 Gepost op: 08 August 2024, 18:11:48 »
Interessant artikel.

En de Vereniging tot Vereenvoudiging van onze Spelling was dan waarschijnlijk de eerste die de nieuwe spelling in de praktijk bracht (ipv Vereeniging) :)


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Piko NS 1000
« Reactie #23 Gepost op: 08 August 2024, 21:03:20 »
Goede avond,

De spelling Marchant. Zomaar totaal onverwacht(s) in een onverdachte Piko-conversatie.  Geestig.

Vind deze Piko-loc geweldig ouderwets, trouwens. Maar overschreed die de landsgrens? In Roosendaal ?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
Re: Piko NS 1000
« Reactie #24 Gepost op: 08 August 2024, 21:38:52 »
@Hervé,

Deze locs reden alleen op 1500V gelijkspanning en reden daarom niet buiten Nederland.

Grtz, Ton

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Piko NS 1000
« Reactie #25 Gepost op: 08 August 2024, 22:24:55 »
Het lijkt mij of de isolatoren van de pantografen in zilver zijn mee gespoten.
Of zie ik het verkeerd?

Cor Lageweg

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Piko NS 1000
« Reactie #26 Gepost op: 08 August 2024, 22:38:10 »
Ja zo lijkt het wel op dit model

Wellicht niet eens per se verkeerd als je deze foto's uit het archief zo ziet, alleen de onderste schijf lijkt wel consequent wat donkerder:

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/1C353545BDCA5F428131450953F78EDC

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/20ADAA0B20435BD497B744957DB22029

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/8FBB64FBB9D2512592D00482E622921A

Vind deze Piko-loc geweldig ouderwets, trouwens. Maar overschreed die de landsgrens? In Roosendaal ?

Roosendaal-Essen is sowieso vanaf de grens 3000V dus daar kwam geen Nederlandse eloc, en dat traject is pas in 1957 als eerste grenstraject voorzien van bovenleiding, toen waren alle 1000'en al blauw.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2024, 22:43:27 door Quinzeedied »

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 5393
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 1000
« Reactie #27 Gepost op: 08 August 2024, 22:47:34 »
Het lijkt mij of de isolatoren van de pantografen in zilver zijn mee gespoten.
Of zie ik het verkeerd?

Cor Lageweg

Zo valt er gelukkig straks nog wat te pimpen ;D
Tbinnebarretije…

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Piko NS 1000
« Reactie #28 Gepost op: 08 August 2024, 23:07:19 »
Dank voor de info in verband met het (niet) grensverkeer door deze loc.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: Piko NS 1000
« Reactie #29 Gepost op: 09 August 2024, 00:10:08 »
De 1002 is in Zwitserland gebouwd, dus iig één keer is de loc toch in het buitenland geweest.
Echter niet op eigen kracht.