Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door meino
Vandaag om 16:00:56
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijn193
Vandaag om 15:42:14
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 15:39:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 15:34:50
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 15:17:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 41784 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Piko NS 1000
« Reactie #15 Gepost op: 08 August 2024, 12:09:19 »
Nummerplaat met "Nederlandse Spoorwegen".

Feitelijk niet correct (pas vanaf 1964 zonder ch), maar wel conform de werkelijkheid.
Net als de naoorlogse Sikken.

Als het conform de werkelijkheid is, is het feitelijk wel correct  ;)

Alleen de serie 1000 en de naoorlogse sikken kenden deze spelling, de overige series die nog werden voorzien van nummerplaten kenden weer de oude spelling met 'sch'. Zelfs de in 1962 gebouwde NS 2801, maar dat was omdat daar twee nummerplaten van een NS 401 werden gebruikt.

Eelco

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5393
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 1000
« Reactie #16 Gepost op: 08 August 2024, 13:37:40 »
Of heeft Piko geluisterd naar onze opmerkingen op de 1100 en doen ze het nu veel fraaier.  (y) (y)

Deze foto’s zien er in ieder geval veelbelovend uit. Ik ben alleen wel heel benieuwd naar de koppeling in combinatie met een geheel gesloten schortplaat.

Jeroen

Ik wil er wel een lekker biertje op zetten dat Piko de 1100'en in h0 voortaan zal gaan uitrusten met geëtste ruitenwissers in plaats van die dikke plastic dingen. De foto's ter vergelijking logen er niet om (ik kan ze alleen niet meer vinden... :-\)

De foto van die groene 1002 vind ik er overigens wel veelbelovend uitzien (y) (y) (y). Ook aan de pantografen met twee verschillende sleepstukken is gedacht. Nu graag de rest van de plaatjes (voor-aanzicht), want ik ben toch wel heel benieuwd wat ze met de frontseinen gedaan hebben...
« Laatst bewerkt op: 08 August 2024, 15:06:18 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Piko NS 1000
« Reactie #17 Gepost op: 08 August 2024, 14:46:37 »
Wouw, een echte oer-versie zonder de later aangebrachte inspectieluiken en met verschillende stroomafnemers (y)

Roco en Philotrain hebben zover ik weet in H0 voor de groene de latere uitvoering met inspectieluiken uitgebracht.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5393
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 1000
« Reactie #18 Gepost op: 08 August 2024, 15:27:51 »
Even de PIKO site geplunderd... ;):



Foto: PIKO


Foto: PIKO


Foto: PIKO


Foto: PIKO


Foto: PIKO

De rijkelijk dikke handgrepen naast de cabinedeuren vind ik zo op het eerste gezicht wat fors. Eens zien wat het contact met een schuifmaat hiervan zal zeggen als het model verkrijgbaar is.

Wat het kortkoppelingsmechaniek betreft ben ik bang dat men zijn toevlucht heeft genomen tot de oplossing die men destijds ook bij de V200/V200.1 heeft toegepast, namelijk de meedraaiende schortplaat met daarin een vast te prikken koppeling naar keuze met NEM zwaluwstaartje. Ik meen dit op te maken uit de exploded view-pdf die ook op de PIKO site is te bekijken, maar een omvang heeft van 8.3 MB, dus dat is net ff wat teveel van het goede om hier te uploaden. Het gat voor die koppeling kan ook gedicht worden door een insteekdingetje met een imitatiekoppeling. Voor vitrinedoeleinden lijkt een aanschroefbare schortplaat (platen) meegeleverd te worden.

Maar kijk gerust even hier: https://www.piko-shop.de/en/artikel/ger-e-lok-rh-1000-ns-iii-41650.html en dan even naar beneden scrollen naar 'dowloads'. Kijk en trek uw eigen conclusie.

Gezien dat er inmiddels dus (minimaal één- maar ik vermoed meerdere) exemplaren van de pers gerold zijn, ga ik er van uit dat de firma PIKO al de nodige testexemplaren heeft ingevlogen voor de (Nederlandse) modelspoorbladen en daar zullen ongetwijfeld ‘ergens in september’ (en misschien wel eerder ;)) test/- en vergelijkingsresultaten te zien - en te lezen zijn.

Rob
« Laatst bewerkt op: 08 August 2024, 18:35:50 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
Re: Piko NS 1000
« Reactie #19 Gepost op: 08 August 2024, 16:37:22 »
Als het conform de werkelijkheid is, is het feitelijk wel correct  ;)

Alleen de serie 1000 en de naoorlogse sikken kenden deze spelling, de overige series die nog werden voorzien van nummerplaten kenden weer de oude spelling met 'sch'. Zelfs de in 1962 gebouwde NS 2801, maar dat was omdat daar twee nummerplaten van een NS 401 werden gebruikt.

Eelco
De N.V. Nederlandsche Spoorwegen verloor officieel per 1-1-1964 de ch in de spelling.
En dat is een feit :)

De 2801 is van 1962, dus met de oude spelling.

Overigens is de ch in de 'rest van Nederland' (incl. overzeese gebiedsdelen) al in 1947 geschrapt.
Nederlandsche Spoorwegen was een eigennaam dus dat moest officieel geregeld worden, alwaar men bijna 17 jaar over gedaan heeft...



Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Piko NS 1000
« Reactie #20 Gepost op: 08 August 2024, 17:10:48 »
Ah. Semantiek en off topic gaan. Twee zaken waar je me 's nacht wakker voor kunt maken  ;D

Dat het model nummerplaten heeft met Nederlandse Spoorwegen ipv Nederlandsche Spoorwegen is feitelijk correct. Het is een feit dat ze in 1:1 dat ook hadden. Taaltechnisch was het na 1947 niet correct, maar een eigennaam hoeft zich niet aan spellingsregels te houden. Dus zowel conform de werkelijkheid als feitelijk correct  (y)

Er zal wel een overactief ambtenaartje zijn geweest die dat heeft laten aanpassen. Een beetje zoals met de KPEV. Bestond feitelijk niet, maar door een overijverig ambtenaartje heeft nu iedereen het idee dat de KPEV wel bestaan heeft. Ambtenaren. Kleine radertjes, met een grotere invloed dan men denkt  ;D

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22529
Re: Piko NS 1000
« Reactie #21 Gepost op: 08 August 2024, 17:47:45 »
In 1947 werd de spellingsvereenvoudiging van Marchant uit 1934 bekrachtigd. In 1934 was de nieuwe spelling in het onderwijs ingevoerd en de meeste uitgeverijen gingen ook snel over. Officiële documenten dan weer niet. Zoals te doen gebruikelijk leidde de hervorming tot veel gedoe. Mogelijk hebben we met een geharnaste voorstander te maken.  ;D

Het was echt wel een vereenvoudiging.
https://historiek.net/een-nieuwe-spelling-invoering-van-de-spelling-marchant-1934/150793/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
Re: Piko NS 1000
« Reactie #22 Gepost op: 08 August 2024, 18:11:48 »
Interessant artikel.

En de Vereniging tot Vereenvoudiging van onze Spelling was dan waarschijnlijk de eerste die de nieuwe spelling in de praktijk bracht (ipv Vereeniging) :)


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Piko NS 1000
« Reactie #23 Gepost op: 08 August 2024, 21:03:20 »
Goede avond,

De spelling Marchant. Zomaar totaal onverwacht(s) in een onverdachte Piko-conversatie.  Geestig.

Vind deze Piko-loc geweldig ouderwets, trouwens. Maar overschreed die de landsgrens? In Roosendaal ?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2594
Re: Piko NS 1000
« Reactie #24 Gepost op: 08 August 2024, 21:38:52 »
@Hervé,

Deze locs reden alleen op 1500V gelijkspanning en reden daarom niet buiten Nederland.

Grtz, Ton

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Piko NS 1000
« Reactie #25 Gepost op: 08 August 2024, 22:24:55 »
Het lijkt mij of de isolatoren van de pantografen in zilver zijn mee gespoten.
Of zie ik het verkeerd?

Cor Lageweg

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Piko NS 1000
« Reactie #26 Gepost op: 08 August 2024, 22:38:10 »
Ja zo lijkt het wel op dit model

Wellicht niet eens per se verkeerd als je deze foto's uit het archief zo ziet, alleen de onderste schijf lijkt wel consequent wat donkerder:

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/1C353545BDCA5F428131450953F78EDC

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/20ADAA0B20435BD497B744957DB22029

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/8FBB64FBB9D2512592D00482E622921A

Vind deze Piko-loc geweldig ouderwets, trouwens. Maar overschreed die de landsgrens? In Roosendaal ?

Roosendaal-Essen is sowieso vanaf de grens 3000V dus daar kwam geen Nederlandse eloc, en dat traject is pas in 1957 als eerste grenstraject voorzien van bovenleiding, toen waren alle 1000'en al blauw.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2024, 22:43:27 door Quinzeedied »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5393
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 1000
« Reactie #27 Gepost op: 08 August 2024, 22:47:34 »
Het lijkt mij of de isolatoren van de pantografen in zilver zijn mee gespoten.
Of zie ik het verkeerd?

Cor Lageweg

Zo valt er gelukkig straks nog wat te pimpen ;D
Tbinnebarretije…

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Piko NS 1000
« Reactie #28 Gepost op: 08 August 2024, 23:07:19 »
Dank voor de info in verband met het (niet) grensverkeer door deze loc.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
Re: Piko NS 1000
« Reactie #29 Gepost op: 09 August 2024, 00:10:08 »
De 1002 is in Zwitserland gebouwd, dus iig één keer is de loc toch in het buitenland geweest.
Echter niet op eigen kracht.