Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
14 December 2025, 23:53:16
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
14 December 2025, 23:11:53
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
14 December 2025, 22:39:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
14 December 2025, 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit door grossraumwagen
14 December 2025, 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
14 December 2025, 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
14 December 2025, 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
14 December 2025, 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
14 December 2025, 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:45:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
14 December 2025, 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
14 December 2025, 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
14 December 2025, 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
14 December 2025, 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
14 December 2025, 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
14 December 2025, 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
14 December 2025, 10:37:34
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 53327 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: Piko NS 1000
« Reactie #15 Gepost op: 08 August 2024, 12:09:19 »
Nummerplaat met "Nederlandse Spoorwegen".

Feitelijk niet correct (pas vanaf 1964 zonder ch), maar wel conform de werkelijkheid.
Net als de naoorlogse Sikken.

Als het conform de werkelijkheid is, is het feitelijk wel correct  ;)

Alleen de serie 1000 en de naoorlogse sikken kenden deze spelling, de overige series die nog werden voorzien van nummerplaten kenden weer de oude spelling met 'sch'. Zelfs de in 1962 gebouwde NS 2801, maar dat was omdat daar twee nummerplaten van een NS 401 werden gebruikt.

Eelco

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 1000
« Reactie #16 Gepost op: 08 August 2024, 13:37:40 »
Of heeft Piko geluisterd naar onze opmerkingen op de 1100 en doen ze het nu veel fraaier.  (y) (y)

Deze foto’s zien er in ieder geval veelbelovend uit. Ik ben alleen wel heel benieuwd naar de koppeling in combinatie met een geheel gesloten schortplaat.

Jeroen

Ik wil er wel een lekker biertje op zetten dat Piko de 1100'en in h0 voortaan zal gaan uitrusten met geëtste ruitenwissers in plaats van die dikke plastic dingen. De foto's ter vergelijking logen er niet om (ik kan ze alleen niet meer vinden... :-\)

De foto van die groene 1002 vind ik er overigens wel veelbelovend uitzien (y) (y) (y). Ook aan de pantografen met twee verschillende sleepstukken is gedacht. Nu graag de rest van de plaatjes (voor-aanzicht), want ik ben toch wel heel benieuwd wat ze met de frontseinen gedaan hebben...
« Laatst bewerkt op: 08 August 2024, 15:06:18 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2525
Re: Piko NS 1000
« Reactie #17 Gepost op: 08 August 2024, 14:46:37 »
Wouw, een echte oer-versie zonder de later aangebrachte inspectieluiken en met verschillende stroomafnemers (y)

Roco en Philotrain hebben zover ik weet in H0 voor de groene de latere uitvoering met inspectieluiken uitgebracht.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 1000
« Reactie #18 Gepost op: 08 August 2024, 15:27:51 »
Even de PIKO site geplunderd... ;):



Foto: PIKO


Foto: PIKO


Foto: PIKO


Foto: PIKO


Foto: PIKO

De rijkelijk dikke handgrepen naast de cabinedeuren vind ik zo op het eerste gezicht wat fors. Eens zien wat het contact met een schuifmaat hiervan zal zeggen als het model verkrijgbaar is.

Wat het kortkoppelingsmechaniek betreft ben ik bang dat men zijn toevlucht heeft genomen tot de oplossing die men destijds ook bij de V200/V200.1 heeft toegepast, namelijk de meedraaiende schortplaat met daarin een vast te prikken koppeling naar keuze met NEM zwaluwstaartje. Ik meen dit op te maken uit de exploded view-pdf die ook op de PIKO site is te bekijken, maar een omvang heeft van 8.3 MB, dus dat is net ff wat teveel van het goede om hier te uploaden. Het gat voor die koppeling kan ook gedicht worden door een insteekdingetje met een imitatiekoppeling. Voor vitrinedoeleinden lijkt een aanschroefbare schortplaat (platen) meegeleverd te worden.

Maar kijk gerust even hier: https://www.piko-shop.de/en/artikel/ger-e-lok-rh-1000-ns-iii-41650.html en dan even naar beneden scrollen naar 'dowloads'. Kijk en trek uw eigen conclusie.

Gezien dat er inmiddels dus (minimaal één- maar ik vermoed meerdere) exemplaren van de pers gerold zijn, ga ik er van uit dat de firma PIKO al de nodige testexemplaren heeft ingevlogen voor de (Nederlandse) modelspoorbladen en daar zullen ongetwijfeld ‘ergens in september’ (en misschien wel eerder ;)) test/- en vergelijkingsresultaten te zien - en te lezen zijn.

Rob
« Laatst bewerkt op: 08 August 2024, 18:35:50 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: Piko NS 1000
« Reactie #19 Gepost op: 08 August 2024, 16:37:22 »
Als het conform de werkelijkheid is, is het feitelijk wel correct  ;)

Alleen de serie 1000 en de naoorlogse sikken kenden deze spelling, de overige series die nog werden voorzien van nummerplaten kenden weer de oude spelling met 'sch'. Zelfs de in 1962 gebouwde NS 2801, maar dat was omdat daar twee nummerplaten van een NS 401 werden gebruikt.

Eelco
De N.V. Nederlandsche Spoorwegen verloor officieel per 1-1-1964 de ch in de spelling.
En dat is een feit :)

De 2801 is van 1962, dus met de oude spelling.

Overigens is de ch in de 'rest van Nederland' (incl. overzeese gebiedsdelen) al in 1947 geschrapt.
Nederlandsche Spoorwegen was een eigennaam dus dat moest officieel geregeld worden, alwaar men bijna 17 jaar over gedaan heeft...



Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: Piko NS 1000
« Reactie #20 Gepost op: 08 August 2024, 17:10:48 »
Ah. Semantiek en off topic gaan. Twee zaken waar je me 's nacht wakker voor kunt maken  ;D

Dat het model nummerplaten heeft met Nederlandse Spoorwegen ipv Nederlandsche Spoorwegen is feitelijk correct. Het is een feit dat ze in 1:1 dat ook hadden. Taaltechnisch was het na 1947 niet correct, maar een eigennaam hoeft zich niet aan spellingsregels te houden. Dus zowel conform de werkelijkheid als feitelijk correct  (y)

Er zal wel een overactief ambtenaartje zijn geweest die dat heeft laten aanpassen. Een beetje zoals met de KPEV. Bestond feitelijk niet, maar door een overijverig ambtenaartje heeft nu iedereen het idee dat de KPEV wel bestaan heeft. Ambtenaren. Kleine radertjes, met een grotere invloed dan men denkt  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22753
Re: Piko NS 1000
« Reactie #21 Gepost op: 08 August 2024, 17:47:45 »
In 1947 werd de spellingsvereenvoudiging van Marchant uit 1934 bekrachtigd. In 1934 was de nieuwe spelling in het onderwijs ingevoerd en de meeste uitgeverijen gingen ook snel over. Officiële documenten dan weer niet. Zoals te doen gebruikelijk leidde de hervorming tot veel gedoe. Mogelijk hebben we met een geharnaste voorstander te maken.  ;D

Het was echt wel een vereenvoudiging.
https://historiek.net/een-nieuwe-spelling-invoering-van-de-spelling-marchant-1934/150793/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: Piko NS 1000
« Reactie #22 Gepost op: 08 August 2024, 18:11:48 »
Interessant artikel.

En de Vereniging tot Vereenvoudiging van onze Spelling was dan waarschijnlijk de eerste die de nieuwe spelling in de praktijk bracht (ipv Vereeniging) :)


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
Re: Piko NS 1000
« Reactie #23 Gepost op: 08 August 2024, 21:03:20 »
Goede avond,

De spelling Marchant. Zomaar totaal onverwacht(s) in een onverdachte Piko-conversatie.  Geestig.

Vind deze Piko-loc geweldig ouderwets, trouwens. Maar overschreed die de landsgrens? In Roosendaal ?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: Piko NS 1000
« Reactie #24 Gepost op: 08 August 2024, 21:38:52 »
@Hervé,

Deze locs reden alleen op 1500V gelijkspanning en reden daarom niet buiten Nederland.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
Re: Piko NS 1000
« Reactie #25 Gepost op: 08 August 2024, 22:24:55 »
Het lijkt mij of de isolatoren van de pantografen in zilver zijn mee gespoten.
Of zie ik het verkeerd?

Cor Lageweg

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1469
Re: Piko NS 1000
« Reactie #26 Gepost op: 08 August 2024, 22:38:10 »
Ja zo lijkt het wel op dit model

Wellicht niet eens per se verkeerd als je deze foto's uit het archief zo ziet, alleen de onderste schijf lijkt wel consequent wat donkerder:

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/1C353545BDCA5F428131450953F78EDC

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/20ADAA0B20435BD497B744957DB22029

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/8FBB64FBB9D2512592D00482E622921A

Vind deze Piko-loc geweldig ouderwets, trouwens. Maar overschreed die de landsgrens? In Roosendaal ?

Roosendaal-Essen is sowieso vanaf de grens 3000V dus daar kwam geen Nederlandse eloc, en dat traject is pas in 1957 als eerste grenstraject voorzien van bovenleiding, toen waren alle 1000'en al blauw.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2024, 22:43:27 door Quinzeedied »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 1000
« Reactie #27 Gepost op: 08 August 2024, 22:47:34 »
Het lijkt mij of de isolatoren van de pantografen in zilver zijn mee gespoten.
Of zie ik het verkeerd?

Cor Lageweg

Zo valt er gelukkig straks nog wat te pimpen ;D
Tbinnebarretije…

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
Re: Piko NS 1000
« Reactie #28 Gepost op: 08 August 2024, 23:07:19 »
Dank voor de info in verband met het (niet) grensverkeer door deze loc.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: Piko NS 1000
« Reactie #29 Gepost op: 09 August 2024, 00:10:08 »
De 1002 is in Zwitserland gebouwd, dus iig één keer is de loc toch in het buitenland geweest.
Echter niet op eigen kracht.