Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 15:54:23
Piko 2025 door henk
Vandaag om 15:39:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
  

Auteur Topic: Gelijkspanning versus het amperage  (gelezen 4586 keer)

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #30 Gepost op: 06 August 2024, 20:55:59 »
Bert, het is maar hoe je het bekijkt. Met 12V - bedoelt hij de minkant van de 12V voeding.

Waterlelies, ik had al een keer gevraagd hoe ik je schema moet lezen. Kijk je daar tegen de onderkant van de transistor aan? Dan zit hij verkeerdom.


Klopt Klaas, vind alleen 12V– te verwarren met –12V ;)

En aan de ts: zet een volgend keer ipv de punt svp een pijl bij de emitter.
En eventueel een foto van de tor met indicatie welke pin je waar aangesloten hebt.

Verder een suggestie, ik had het eerder over mosfets. Met een tor gaat het maar mijn voorkeur is toch een mosfet. Tante Ali heeft van die kleine printjes voor weinig euro centen. Makkelijk aan te sluiten.
Nog een stap verder: wat moet dat relais doen? Wat zit erachter. Is het relais nodig of kan het ook direct met een tor ( of mosfet)
Ga ik te ver, snel vergeten.    ;D


Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #31 Gepost op: 06 August 2024, 21:15:24 »
Citaat
zet een volgend keer ipv de punt svp een pijl bij de emitter.
Of.. en dit is een suggestie.. maak een knap en volledig schema waarbij je gewoon het symbool van de transistor gebruikt  ::). Ik snap niet waar dat relais nu op aangesloten wordt en wat "uitgang bezetmelder" precies doet.

Ik zit mee te lezen, maar ik snap eigenlijk minder en minder naarmate dit draadje langer wordt  :(.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #32 Gepost op: 06 August 2024, 21:36:53 »
ja, dat heb je met die draadjes hier  ;D

waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #33 Gepost op: 06 August 2024, 21:46:33 »
Daarom heb ik  voorgesteld om ermee te stoppen - met alle respect voor degenen die meegedacht hebben.
Ik probeer het dan op te lossen met de maker, Etecmo, of zoek een andere bezetmelder.

Deze bezetmelders zijn voor mijn baan van groot belang, omdat ze de levendigheid eraan geven.
Ze “bedienen” diverse overwegen (de relais sturen via een servodecoder van Peter Stärz de servo van de door  mij gemaakte “Ahobs” aan, maar ook diverse lichtseinen).
Dus vastleggen middels relaiscontacten van het bezet zijn van een blok is cruciaal.
De meeste blokken zijn 6-10 meter lang, alleen de stationsblokken en enkele inhaalsporen, wat korter.
Groet,
Fre.d
.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #34 Gepost op: 06 August 2024, 21:51:29 »
Beste Fred, laat je je niet van de wijs maken.

„We“ zijn er toch bijna, het moet een simpel probleem zijn met de tor.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #35 Gepost op: 06 August 2024, 21:58:56 »
Ik heb er voor het overzicht even een normaal schema van gemaakt. Het is in wezen heel klassiek.
Wat mij betreft mag R1 best een slagje groter. 47k zou ook nog moeten werken.



En Fred, waarom we er niet uitkomen is dat je een belangrijke vraag nog steeds niet hebt beantwoord.
Ik vraag het nu voor de derde keer: weet je zeker wat de emitter en wat de collector is?
Als je daar nu nog geen antwoord op geeft, dan hou ik het voor gezien. We willen je best helpen, maar dan moet je zelf ook een beetje meebewegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #36 Gepost op: 07 August 2024, 00:10:37 »
Die 12V komt per toeval niet misschien van een PWM regelaar ofzo? Als een relais gaat brommen, is het meestal iets van AC of PWM wat over de spoelen gaat.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #37 Gepost op: 07 August 2024, 09:47:48 »
Ik heb er voor het overzicht even een normaal schema van gemaakt. Het is in wezen heel klassiek.
Wat mij betreft mag R1 best een slagje groter. 47k zou ook nog moeten werken.



En Fred, waarom we er niet uitkomen is dat je een belangrijke vraag nog steeds niet hebt beantwoord.
Ik vraag het nu voor de derde keer: weet je zeker wat de emitter en wat de collector is?
Als je daar nu nog geen antwoord op geeft, dan hou ik het voor gezien. We willen je best helpen, maar dan moet je zelf ook een beetje meebewegen.
Klaas, ik zal de schakeling weer een keer opnieuw in elkaar zetten en er een foto van sturen.
Volgens mij was de tor goed aangesloten; volgens mijn getekende schemaatje zit de collector aan de min-kant, ofwel de 0 zoals jullie dat noemen.
Jouw schema is precies andersom, de + zit aan de collector kant en het relais ook.
Weet niet of dat wat uitmaakt, maar ik zal het volgens jouw schema opbouwen.
Groet,
Fre.d

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #38 Gepost op: 07 August 2024, 09:53:27 »
Dan zit je transistor dus verkeerdom en dat maakt wel degelijk wat uit. Het is de verklaring waarom het niet werkt. De emitter (het pijltje) moet aan de min of 0 zitten, de collector aan de kant van het relais.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #39 Gepost op: 07 August 2024, 10:39:34 »
Sorry hoor, vind het een warrig verhaal.
Iemand strooit met electronica onderdelen in de rondte maar weet niet hoe een en ander aan te sluiten.
Zou me daar eerst eens in gaan verdiepen.
Heeft het over 12V+ en 12V- , heb je in mijn ogen toch over 24V verschil.
Of is je 12V- niet gewoon de 0. Of in electronica termen de aarde.
Je hebt het over een tuinbaan, heb je gaan last van vuile rail, vuile wielen?
Welke draad doorsneden gebruik je?
Al dat soort belangrijke zaken mis ik in het verhaal.

Buiten dat waarom niet 1 soort relais?
Of is het allemaal 2e hands bende, lekker goedkoop, ander mans ellende…
Er bestaan van die hele mooie kant en klaar printplaten van bijvoorbeeld YaMorc.
Kost wat maar dat scheelt zo veel ellende.
Maar daar heb je wel weer jaren plezier van.


Toch succes toegewenst.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #40 Gepost op: 07 August 2024, 10:49:39 »
Richard, als je mijn schema bekijkt is er toch niks verwarrends aan? Het kostte even tijd om het raadsel te ontwarren, maar voor mij is het nu volkomen duidelijk. Het is een simpele schakeling maar Fred heeft kennelijk de transistors verkeerdom zitten. Bij een relais met een hoge spoelweerstand kan het misschien werken, maar bij een lage weerstand trekt de tor het niet. Wat de +12V en -12V betreft, bedenk dat Fred een leek is. Ik lees het in dit geval als: de plus van de 12V en de min van de 12V.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #41 Gepost op: 07 August 2024, 11:00:39 »
Richard:Ben het met Klaas eens dat we ons behulpzaam kunnen opstellen, niet iedereen weet het nodige van electronica.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • Steel is king!
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #42 Gepost op: 07 August 2024, 11:13:25 »
 aanvullend op Bert en Klaas. Er zijn voldoende mensen die niet het rijden zelf als 'genot' hebben maar de weg er naar toe als interressant vinden en graag een oplossing aangerijkt zien voor een ,al dan niet door onvoldoende kennis, optredend probleem. Alleen dat al kan als zeer ontspannend worden ervaren.

Dus openminded proberen een probleem op te lossen ipv de zoveelste keer aangeven dat er een standaard oplossing voor te koop is. Dat wil de TS hier niet en heeft ook al aangegeven waarom niet.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #43 Gepost op: 07 August 2024, 13:15:08 »
Sorry jullie* uitleg is mij wel duidelijk maar de topic starter is dus de "leek" die met een BC547 begint te experimenteren.
Dan moet je echt wel wat voorkennis hebben, anders komt het gebruik van transistoren niet eens bij je op.
Of zie ik het nu helemaal fout??

* Montanbahn, Bert55 en Klaas Zondervan.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #44 Gepost op: 07 August 2024, 13:29:08 »
Hoi Richard.
Er zijn forumleden die helemaal niets met electronica hebben maar toch het “lef” eraan te beginnen. Zo komen ze erachter dat het best leuk is en ze een volgende stap kunnen maken.
Kan ik alleen maar aanmoedigen. Het is dan natuurlijk wel handig indien ze de hulpvragen zo goed mogelijk opvolgen.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing