Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door NS264
Vandaag om 13:31:10
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 13:26:52
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
Hulp gezocht omgeving Drachten door Gabriël Bergsma
Vandaag om 13:18:04
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door thijs
Vandaag om 13:18:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 13:11:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 13:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:04:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:51:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:15:58
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:12:48
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 11:51:24
TRAX3D - kan geen account aanmaken door Pauldg
Vandaag om 11:42:27
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 11:39:38
Märklin 2025 door Railpassie
Vandaag om 11:36:35
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 11:23:12
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
  

Auteur Topic: Gelijkspanning versus het amperage  (gelezen 5089 keer)

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #30 Gepost op: 06 August 2024, 20:55:59 »
Bert, het is maar hoe je het bekijkt. Met 12V - bedoelt hij de minkant van de 12V voeding.

Waterlelies, ik had al een keer gevraagd hoe ik je schema moet lezen. Kijk je daar tegen de onderkant van de transistor aan? Dan zit hij verkeerdom.


Klopt Klaas, vind alleen 12V– te verwarren met –12V ;)

En aan de ts: zet een volgend keer ipv de punt svp een pijl bij de emitter.
En eventueel een foto van de tor met indicatie welke pin je waar aangesloten hebt.

Verder een suggestie, ik had het eerder over mosfets. Met een tor gaat het maar mijn voorkeur is toch een mosfet. Tante Ali heeft van die kleine printjes voor weinig euro centen. Makkelijk aan te sluiten.
Nog een stap verder: wat moet dat relais doen? Wat zit erachter. Is het relais nodig of kan het ook direct met een tor ( of mosfet)
Ga ik te ver, snel vergeten.    ;D


Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #31 Gepost op: 06 August 2024, 21:15:24 »
Citaat
zet een volgend keer ipv de punt svp een pijl bij de emitter.
Of.. en dit is een suggestie.. maak een knap en volledig schema waarbij je gewoon het symbool van de transistor gebruikt  ::). Ik snap niet waar dat relais nu op aangesloten wordt en wat "uitgang bezetmelder" precies doet.

Ik zit mee te lezen, maar ik snap eigenlijk minder en minder naarmate dit draadje langer wordt  :(.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 810
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #32 Gepost op: 06 August 2024, 21:36:53 »
ja, dat heb je met die draadjes hier  ;D

waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #33 Gepost op: 06 August 2024, 21:46:33 »
Daarom heb ik  voorgesteld om ermee te stoppen - met alle respect voor degenen die meegedacht hebben.
Ik probeer het dan op te lossen met de maker, Etecmo, of zoek een andere bezetmelder.

Deze bezetmelders zijn voor mijn baan van groot belang, omdat ze de levendigheid eraan geven.
Ze “bedienen” diverse overwegen (de relais sturen via een servodecoder van Peter Stärz de servo van de door  mij gemaakte “Ahobs” aan, maar ook diverse lichtseinen).
Dus vastleggen middels relaiscontacten van het bezet zijn van een blok is cruciaal.
De meeste blokken zijn 6-10 meter lang, alleen de stationsblokken en enkele inhaalsporen, wat korter.
Groet,
Fre.d
.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #34 Gepost op: 06 August 2024, 21:51:29 »
Beste Fred, laat je je niet van de wijs maken.

„We“ zijn er toch bijna, het moet een simpel probleem zijn met de tor.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #35 Gepost op: 06 August 2024, 21:58:56 »
Ik heb er voor het overzicht even een normaal schema van gemaakt. Het is in wezen heel klassiek.
Wat mij betreft mag R1 best een slagje groter. 47k zou ook nog moeten werken.



En Fred, waarom we er niet uitkomen is dat je een belangrijke vraag nog steeds niet hebt beantwoord.
Ik vraag het nu voor de derde keer: weet je zeker wat de emitter en wat de collector is?
Als je daar nu nog geen antwoord op geeft, dan hou ik het voor gezien. We willen je best helpen, maar dan moet je zelf ook een beetje meebewegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #36 Gepost op: 07 August 2024, 00:10:37 »
Die 12V komt per toeval niet misschien van een PWM regelaar ofzo? Als een relais gaat brommen, is het meestal iets van AC of PWM wat over de spoelen gaat.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #37 Gepost op: 07 August 2024, 09:47:48 »
Ik heb er voor het overzicht even een normaal schema van gemaakt. Het is in wezen heel klassiek.
Wat mij betreft mag R1 best een slagje groter. 47k zou ook nog moeten werken.



En Fred, waarom we er niet uitkomen is dat je een belangrijke vraag nog steeds niet hebt beantwoord.
Ik vraag het nu voor de derde keer: weet je zeker wat de emitter en wat de collector is?
Als je daar nu nog geen antwoord op geeft, dan hou ik het voor gezien. We willen je best helpen, maar dan moet je zelf ook een beetje meebewegen.
Klaas, ik zal de schakeling weer een keer opnieuw in elkaar zetten en er een foto van sturen.
Volgens mij was de tor goed aangesloten; volgens mijn getekende schemaatje zit de collector aan de min-kant, ofwel de 0 zoals jullie dat noemen.
Jouw schema is precies andersom, de + zit aan de collector kant en het relais ook.
Weet niet of dat wat uitmaakt, maar ik zal het volgens jouw schema opbouwen.
Groet,
Fre.d

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #38 Gepost op: 07 August 2024, 09:53:27 »
Dan zit je transistor dus verkeerdom en dat maakt wel degelijk wat uit. Het is de verklaring waarom het niet werkt. De emitter (het pijltje) moet aan de min of 0 zitten, de collector aan de kant van het relais.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5834
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #39 Gepost op: 07 August 2024, 10:39:34 »
Sorry hoor, vind het een warrig verhaal.
Iemand strooit met electronica onderdelen in de rondte maar weet niet hoe een en ander aan te sluiten.
Zou me daar eerst eens in gaan verdiepen.
Heeft het over 12V+ en 12V- , heb je in mijn ogen toch over 24V verschil.
Of is je 12V- niet gewoon de 0. Of in electronica termen de aarde.
Je hebt het over een tuinbaan, heb je gaan last van vuile rail, vuile wielen?
Welke draad doorsneden gebruik je?
Al dat soort belangrijke zaken mis ik in het verhaal.

Buiten dat waarom niet 1 soort relais?
Of is het allemaal 2e hands bende, lekker goedkoop, ander mans ellende…
Er bestaan van die hele mooie kant en klaar printplaten van bijvoorbeeld YaMorc.
Kost wat maar dat scheelt zo veel ellende.
Maar daar heb je wel weer jaren plezier van.


Toch succes toegewenst.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #40 Gepost op: 07 August 2024, 10:49:39 »
Richard, als je mijn schema bekijkt is er toch niks verwarrends aan? Het kostte even tijd om het raadsel te ontwarren, maar voor mij is het nu volkomen duidelijk. Het is een simpele schakeling maar Fred heeft kennelijk de transistors verkeerdom zitten. Bij een relais met een hoge spoelweerstand kan het misschien werken, maar bij een lage weerstand trekt de tor het niet. Wat de +12V en -12V betreft, bedenk dat Fred een leek is. Ik lees het in dit geval als: de plus van de 12V en de min van de 12V.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #41 Gepost op: 07 August 2024, 11:00:39 »
Richard:Ben het met Klaas eens dat we ons behulpzaam kunnen opstellen, niet iedereen weet het nodige van electronica.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 907
  • Steel is king!
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #42 Gepost op: 07 August 2024, 11:13:25 »
 aanvullend op Bert en Klaas. Er zijn voldoende mensen die niet het rijden zelf als 'genot' hebben maar de weg er naar toe als interressant vinden en graag een oplossing aangerijkt zien voor een ,al dan niet door onvoldoende kennis, optredend probleem. Alleen dat al kan als zeer ontspannend worden ervaren.

Dus openminded proberen een probleem op te lossen ipv de zoveelste keer aangeven dat er een standaard oplossing voor te koop is. Dat wil de TS hier niet en heeft ook al aangegeven waarom niet.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5834
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #43 Gepost op: 07 August 2024, 13:15:08 »
Sorry jullie* uitleg is mij wel duidelijk maar de topic starter is dus de "leek" die met een BC547 begint te experimenteren.
Dan moet je echt wel wat voorkennis hebben, anders komt het gebruik van transistoren niet eens bij je op.
Of zie ik het nu helemaal fout??

* Montanbahn, Bert55 en Klaas Zondervan.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: Gelijkspanning versus het amperage
« Reactie #44 Gepost op: 07 August 2024, 13:29:08 »
Hoi Richard.
Er zijn forumleden die helemaal niets met electronica hebben maar toch het “lef” eraan te beginnen. Zo komen ze erachter dat het best leuk is en ze een volgende stap kunnen maken.
Kan ik alleen maar aanmoedigen. Het is dan natuurlijk wel handig indien ze de hulpvragen zo goed mogelijk opvolgen.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing