Elektrotechnische mensen kijken meer theoretisch, installatiedeskundige praktisch.
Het zou toch wel interessant zijn als hier een van de aanwezigen met een digitaal bestuurde baan en in het bezit van een beetje goede oscilloscoop een aantal metingen zou willen doen. Wie ?
Maarr, ik vind dat Klaas met zijn metingen heeft aangetoond dat het minimaal niet plausibel is dat het skin effect er iets mee te maken heeft.
Denk dat het aan jou is Martin om het tegendeel aan te tonen, indien je wilt.
@Priegelman,De spanningen heb ik gemeten op het scoopscherm. Onderste horizontale lijn op ene rasterlijn zetten, en dan hokjes tellen tot de bovenste lijn. Vermenigvuldigen met V/div (5V) en delen door 2.Maakt verder ook niet zo veel uit, bij beide draadsoorten zag ik precies hetzelfdeFlanksteilheid ook bekeken, was in beide gevallen hetzelfde. Exacte waarde weet ik niet meer.Foto van de testopstelling kan niet meer, die heb ik afgebroken.Scoop is een Philips PM 3234. Een geheugenscherm met nalichteffect. Maar dat werkt niet meer.Ik snap niet goed wat de relevantie is van je vragen. Ik heb geconstateerd dat de beelden precies hetzelfde zijn. Geen significant verschil te ontdekken.
Klaas ,Ik begrijp wat Priegelman wil. Hij denkt dat de stijgtijd mss verandert bij belast/onbelast . soepel/massief, Aan de andere kant ,als de spanningsvorm nauwelijks of niet visueel verandert ,kan volgens mij de decoder er geen probleem door hebben.
Dat de spanningvorm niet/nauwelijks afwijkt komt ook omdat deze slechts kort in beeld komt.
De missing link zijn volgens mij oorzaak door de sterk fluctuerende factoren zoals:- het aantal datapakketjes- het stroomverbruik- temperatuur gevolg van het stroomverbruik- geleidingsweerstand gevolg van het stroomverbruik- overgangen in de rails zoals blok- en melderscheidingenDoordat deze factoren sterk wisselen, en niet over mate van minuten, maar per seconde sterk fluctueren zou je test wel eens beïnvloed kunnen worden.