Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
  

Auteur Topic: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.  (gelezen 21022 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #45 Gepost op: 28 July 2024, 13:36:39 »
Bij een frequentie van 50 Hz is de (effectieve) indringdiepte in koper ongeveer 1 cm

Dus mijns inziens niet zo relevant voor modelspoor.
Voor een huisinstallatie en voor een analoge spoorbaan is het inderdaad niet relevant.
Maar het gaat hier om digitale signalen en daar gaat het om kilohertzen. Dus wel degelijk relevant. Alleen wil het er bij mij nog steeds niet in dat vervangen van een massieve draad door een samengestelde draad van dezelfde doorsnede veel verschil maakt.

interessant om eens uitgebreid aan te gaan meten. Maar nu even niet, ik ga zo inpakken voor een fietsvakantie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 918
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #46 Gepost op: 28 July 2024, 13:41:04 »
Leg eens uit waarom wel relevant Klaas.
Indien de kabels ruim bemeten zijn vangt dat het eventuele verlies wel op, maar dat is mijn bescheiden mening.
Dit is trouwens niet de mening van een leek.

Ben benieuwd naar de metingen die je gaat doen, fiets ze ;)
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #47 Gepost op: 28 July 2024, 13:56:45 »
Waarom het wel relevant is: het skin-effect wordt sterker bij toenemende frequentie.
Eerder had ik al aangegeven dat de simpele oplossing is om dikkere draden te gebruiken, dus daarin ga ik met je mee.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #48 Gepost op: 28 July 2024, 14:32:53 »
Mag ik de conclusie trekken dat cca (copperclad aluminium) voor bv luidspreker draad net zo goed is als vol-koper, vanwege dit effect ?

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1750
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #49 Gepost op: 28 July 2024, 14:33:17 »
Waarom het wel relevant is:


Nee, het is niet relevant. Te lage frequentie, relatief te dikke kabels en veel te korte afstanden.
Maar het is wel leuk voor de techneuten om over te neuzelen (y)

Iemand met een fatsoenlijke Hi-Fi installatie zal het eerder merken dan een modelspoorder.

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #50 Gepost op: 28 July 2024, 14:39:07 »
Volgens mij is het wel relevant omdat het skin-effect bij deze frequentie merkbaar is, zeker als je alle harmonischen meetelt die nodig zijn om een behoorlijke blokgolf te krijgen. Dan kom je toch aardig in de richting van die hi-fi installatie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1750
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #51 Gepost op: 28 July 2024, 14:59:29 »
Skin gaat puur over de weerstand in een draad. Aan de frequentie of wat dan ook veranderd niks.

Bart

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7121
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #52 Gepost op: 28 July 2024, 15:02:25 »
Oh leuk fietsvakantie.
Ooit ook vele jaren gedaan.
Succes Klaas.

 (y)
Pas op voor het dry skin effect: veel smeren (frequent dus)...... :angel:

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 28 July 2024, 15:04:03 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #53 Gepost op: 28 July 2024, 15:11:27 »
Skin gaat puur over de weerstand in een draad. Aan de frequentie of wat dan ook veranderd niks.
De frequentie verandert ook niet. Het skin-effect wordt groter bij hogere frequentie. Dus hoe hoger de frequentie, hoe groter de weerstand, omdat er een kleiner deel van de doorsnede aan de stroomgeleiding mee doet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1750
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #54 Gepost op: 28 July 2024, 15:22:50 »
Ja maar wat is nou het probleem? 3 mOhm op 10 meter? Slaap ik niet slechter door en mijn treinen maakt het ook niks uit.

Bart
« Laatst bewerkt op: 28 July 2024, 15:37:07 door Bahn-AG »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #55 Gepost op: 28 July 2024, 16:37:17 »
Ik denk dat het iets meer is dan 3 mohm.
10 meter 2,5 mm2 heeft een gelijkstroomweerstand van ongeveer 70 mohm. Door het skin-effect zal het bij de digitale frequenties toch wel het dubbele zijn. Maar inderdaad, wat dan nog?

Ik denk dat het een probleem in de marge is. Als het structureel zou zijn, dan zouden veel digitaalrijders er last van hebben. Als ik het verhaal van Martin goed begrijp ervaart hij het bij lengtes boven de 10 meter. Zou kunnen dat het dan een rol speelt, maar ik ben nog niet overtuigd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #56 Gepost op: 28 July 2024, 16:41:36 »
Door het skin effect is de weerstand  van een draad  hoger bij hogere frequenties. zelfs al vanaf 50 Hz (Wist ik ook niet),
Een DCC signaal  is een blokspanning ,die bestaat uit harmonischen ,dat zijn signalen van een veelvoud van de grondfrequentie en in een zeker
fase verschil.
Als die hogere frequenties  meer verzwakt worden dan de gronfrequentie ,zal de spanningsvorm van het DCC signaal veranderen en zal dus een wissel- of lokdecoder niet goeg reageren op een commando.
Daar gaat het hier in dit draadje om !
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 918
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #57 Gepost op: 28 July 2024, 16:52:18 »
Nog steeds, hoe relevant is die verandering van het DCC signaal.
We zijn er inmiddels toch wel achter dat de verzwakking bij lagere frequenties maximaal in enkele procenten zit, 1 awb-tje eraf en je zit al goed.

Impact op een steile flank zal wellicht iets hoger zijn maar naar mijn gevoel is het een interessant maar gezocht probleem.

Ik wil wel eens oscilloscoop beelden zien, indien ik zin en tijd heb pak ik mijn oude vertrouwde scoop.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #58 Gepost op: 28 July 2024, 16:56:25 »
Ik ben heel benieuwd ,Bert , :D
Ik heb nog steeds mijn scope  ,en ook nog een functie generator, staan  maar hoe ik een stuk lijn kan simuleren ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Het Skin effect op bedrading onder de modelbaan.
« Reactie #59 Gepost op: 28 July 2024, 17:41:53 »
Ik weet niet of je functiegenerator het kan (betwijfel het), maar verander voor de gein de flanksteilheid maar eens.
Dan zul je zien dat de overshoots van de puls-flanken zullen toenemen zodra je ze steiler maakt.

Ik lees het draadje nu ook, maar heb de indruk dat er andere problemen spelen
dan het skin-effect. Wel eens aan EMC gedacht?
Toevallig had ik het laatst met iemand over signaal integriteit. Via een zijweg kwamen we op de
modeltreinen uit. De grap was een beetje dat men voor signaal overdracht de draden twist.
Denk bijvoorbeeld aan UTP kabel. Op een modelbaan zul je de railstaven niet zo snel twisten...

Feit is dat de hele boel staat te stralen onder je baan.
Kans is groot dat dientengevolge overspraak kan ontstaan , wat weer kan leiden tot vreemde fouten.
Denk ook aan geschakelde voedingen die soms ongelooflijk staan te stralen, en die ellende kan zomaar
in je systeem doordringen.

In mijn optiek zal het skin-effect hooguit gevolgen hebben voor de pulsvorm. En misschien een klein
beetje extra weerstand.
Ik mag toch aannemen dat menig decoder zodanig is ontworpen dat ie daar toch tegen moet kunnen.

Groet,
Collin