Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 22:25:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:21:45
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:20:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:36
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 22:05:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:38:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:30:51
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:28:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
Vandaag om 21:07:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
  

Auteur Topic: valse bezetmeldingen  (gelezen 6414 keer)

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
valse bezetmeldingen
« Gepost op: 15 May 2008, 15:55:59 »
hallo allen,


Mijn baan is opgedeeld in 2 stukken. Eén deel voor de IB en één deel voor de litfinsky booster.


Voortdurend krijg ik foutmeldingen bij de overgang van IB rail naar booster (littfinsky)rail. Komt voor bij 3 van de 6 overgangen en is reproduceerbaar. (te zien in de logfile van koploper)

Er zitten verschillende s88 ers in maar wel deelbaar door 16. De laatste is een viessmann (als enige zonder detectie)

Ik had vernomen dat bij de laatste een afsluitweerstand zou moeten. Maar tussen welke aansluitpennen zou dat dan zijn?

Misschien nog meer suggesties bij dit specifieke probleem?

mvg
Henk




Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #1 Gepost op: 15 May 2008, 16:15:54 »
Zomaar even een losse gooi.
Worden er geen bezetmelders gevoed zowel vanuit het IB gedeelte als uit het booster gedeelte die via 1 S88 lopen. Misschien dat dat een probleem geeft?

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #2 Gepost op: 15 May 2008, 16:23:19 »
De laatste is een viessmann (als enige zonder detectie)

Wat bedoel je daar mee, "zonder detectie"?
Wat voor railsysteem heb je, en hoe detecteer je treinen, via massadetectie of met stroomdetectie?
Kortom, vertel eens wat meer over de configuratie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #3 Gepost op: 15 May 2008, 16:24:48 »
dag Eric,

Op dubbele aansluitingen/instellingen heb ik gecontroleerd maar niets kunnen vinden.

henk

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #4 Gepost op: 15 May 2008, 16:36:43 »
hallo Klaas,

Die laatste Viessman is een 5217. Hier hangen wat losse stroomdetecties en wat reedcontactjes aan.
Railsysteem==> 2rail n schaal. Stroomdetectie. De overige S88ers met stroomdetectie zijn van Wim Ros. Diverse 8 en 16 voudige. Totaal 7 x 16.

Voorheen wel eens meer van die klachten gehad (toen de booster nog niet was aangesloten). Toen kwamen er willekeurige foutmeldingen. de oorzaak toen was dat door uitzetten een railstaaf (die was aangesloten op een melder) net wel/ net geen contact maakte met een andere rail (zeg maar de rode draad)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #5 Gepost op: 15 May 2008, 16:39:34 »
Henk,

Nu ik mijn berichtje nalees ben ik niet helemaal duidelijk geweest.
Ik bedoel eigenlijk dat er een aantal bezetmelders in het IB gedeelte van de baan liggen (bv 13 stuks) en de overige (3) in het booster gedeelte.
Dus niet dubbel aangesloten.

Eric
Gr.
Eric

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #6 Gepost op: 15 May 2008, 16:43:27 »
hoi Eric,

Dat ga ik zeker controleren. Het is n.l. weer een heel tijdje geleden dat ik die aansluitingen gemaakt heb. Zal wel morgen worden. Ik moet vanavond nog werken.
Henk

ReesCees

  • Gast
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #7 Gepost op: 15 May 2008, 17:01:10 »
Ja de eindweerstand is 100k en zit tussen de + en de massa (zo'n weerstand kom je ook aan het "begin" tegen van bijv een Wim S88 unit!).

Je kunt ook een losse S88 aan het systeem als laatste hangen om de spookmeldingen te voorkomen ( dan is dat namelijk de eindweerstand).

Succes gegarandeerd

Kees-Jan

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #8 Gepost op: 15 May 2008, 17:04:41 »
Kees Jan,
Citaat
Ja de eindweerstand is 100k en zit tussen de + en de massa

Deze wijsheid kwam inderdaad bij jullie vandaan. Maar wat is de + en de massa bij die 5217?  :-|

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #9 Gepost op: 15 May 2008, 17:21:42 »
Een weerstand tussen plus en min, dus een ordinaire belasting van de voeding, zal niets oplossen, ook een lege S88 heeft geen nut, Wat hier het probleem denkelijk is, is gewoon het klassieke probleem met de common-ground.

Henk heb je de boosterrailspanning en de IB railspanning met enkelzijdig met elkaar verbonden?? (bruin).

Of heb je bij de trafo eenzijdig de wisselspanning die naar de IB gaat en naar de booster gaat ook de bruine aansluiting dus met elkaar verbonden?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #10 Gepost op: 15 May 2008, 17:34:44 »
Hallo Wim,
k moet nu aan het werk. Vanavond  of morgen ga ik die kabels eens nakijken.

henk

ReesCees

  • Gast
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #11 Gepost op: 15 May 2008, 17:35:29 »
De massa en de plus van de band kabel (van de S88)

Het werkt dus wel Wim.

Als ik er een losse Viessmann achter hang dan ben ik ook alle spookmeldingen kwijt.

Hoe het komt weet ik niet maar het werkt.

Kees-Jan

tot vanavond Henk dan laten Koos en ik het je zien.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #12 Gepost op: 15 May 2008, 18:42:18 »
Ja de eindweerstand is 100k en zit tussen de + en de massa (zo'n weerstand kom je ook aan het "begin" tegen van bijv een Wim S88 unit!).
Kees-Jan

Kees-Jan, in mijn standaard S88 unit zit zeker geen weerstand over de voedingsspanning, dus waar je deze wijsheid vandaan hebt is mij een raadsel.

De enigste 100k weerstand welke eventueel in aanmerking komt is die de datalijn met de massa verbind.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Eschburg
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #13 Gepost op: 16 May 2008, 08:51:11 »
Kees-Jan bedoeld ook de weerstand tussen de datalijn en massa.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #14 Gepost op: 16 May 2008, 10:15:07 »
goei morrige,

Op het moment ben ik de genoemde mogelijkheden aan het controleren.
Tja, er was wel eens de stelling: digitaal - 2 draadjes ???.   Enfin, bij mijn gezoek loop ik tegen het volgende aan:

Van de booster de railspanning en de s88kabel afgekoppeld. Theoretisch moet dan toch het booster deel van de baan "geheel los" zijn van het IB deel?

Als ik nu één spoorstaaf (rode IBdraad) van het IB deel verbind met één spoorstaaf van het booster deel (domweg een schroevedraaier er tussen)gaan de treinen op het booster deel toch rijden.

Eric: Nog niets gevonden maar gezien het bovenstaande zoek ik nog verder.

Wim: zie ook bovenstaande. De IB krijgt zijn voeding uit een titan 16V AC 60VA. De rail voeding hieruit is (mi) los van de booster railvoeding. De booster krijgt de voeding uit een 16V AC / 70VA conrad trafo. Beide railvoedingen lopen naar het desbetreffende baandeel en zouden dus (nogmaals mi) geheel gescheiden moeten zijn.