Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06
  

Auteur Topic: valse bezetmeldingen  (gelezen 6358 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #15 Gepost op: 16 May 2008, 10:21:37 »
Van de booster de railspanning en de s88kabel afgekoppeld.

Dit is een interessante opmerking. Waarom heb je een s88 kabel aan de booster zitten? Dat lijkt mij onlogisch.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #16 Gepost op: 16 May 2008, 10:24:41 »
Tjsa, 2 draadjes. Het klinkt zo mooi. Dat je vervolgens elke sectie van een eigen draadje verbindt voor detectie dat vertellen ze er niet bij. :( Wordt het toch weer een spaghetti brei.

Verder lijkt het toch ergens op een ongewenste verbinding te lijken. Zijn je IB en booster gedeelte volledig gescheiden (beide railstaven onderbroken) of is er maar een railstaaf onderbroken? In het tweede geval is het dan wel logisch dat de trein gaat rijden. Je maakt dan weer een stroomkring.
Anders lijkt het op een ongewenste verbinding ergens.

Succes met verder zoeken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #17 Gepost op: 16 May 2008, 10:40:55 »
Klaas: Oef, ik vreesde al voor een verkeerde benaming. In ieder geval is het de kabel vauit de IB boosteruitgang naar de booster.

Kees-Jan en Koos: Kunnen jullie ook nog aangeven welke pootjes van die Viessmann die data en massa zijn?

Eric: Op 5 van de 6 fronten weet ik zeker dat de beide railstaven gescheiden zijn. Eén rail vraagt nog wat extra aandacht. Maar daarvoor moet ik me als slangenmens gaan gedragen en mijn buikje doet dan niet leuk mee. Ben ik daar eenmaal aanbeland wordt het turen of het nu echt een zilverkleurige plastiek railschoen is of toch een ...  >:(

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #18 Gepost op: 16 May 2008, 11:08:19 »
Henk,

In dit vak zijn correcte benamingen belangrijk. Anders blijven we heen en weer kaatsen om er achter te komen wat iemand nou precies bedoelt.

Volgens mij is het niet eens zo belangrijk of de massa-railstaaf wel of niet geïsoleerd is.
De meest voor de hand liggende oorzaak van valse meldingen in een s88 systeem is een overtollige verbinding tussen de railmassa en de s88 massa. En voor de duidelijkheid: met de s88 massa bedoel ik de massa in de 6-aderige bandkabel die de s88 modules met elkaar en met de IB verbindt. Die mag dus nergens verbonden zijn met de massa-aansluiting aan de rails.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #19 Gepost op: 16 May 2008, 16:25:58 »
Klaas:
Citaat
In dit vak zijn correcte benamingen belangrijk.

Dat klopt natuurlijk. Daarnaast blijft staan, dat de meeste treinenfans niet in het "vak" zitten.

Eric: 6de punt ook goed. En geen bezetmelders in het verkeerde baandeel.

Allen: Het blijkt de externe voeding van de wisseldecoders te zijn die voor de IB spanning op een railstaaf van het boosterdeel zorgde.
Voor beide baandelen gebruikte ik de zelfde externe voeding

Ik weet niet of dit de oorzaak is van de foutmeldingen maar ik wil het wel verhelpen. Hoe weet ik nog niet.  Twee voedingen? Hoe doen jullie dat?

Het gaat over de wisseldecoders van Viessmann (5211) en die van Raf Brauns (WD8301 voor de peco's)

in ieder geval allen bedankt voor het meedenken tot nog toe.
Henk


Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #20 Gepost op: 16 May 2008, 17:42:44 »
Henk,

Citaat
Het blijkt de externe voeding van de wisseldecoders te zijn die voor de IB spanning op een railstaaf van het boosterdeel zorgde
.

Heb je het dan wel goed aangesloten?

De wisseldecoders zitten aangesloten op een externe trafo. De wisseldecoders zelf zitten weer aan een eventuele ringleiding (centrale) om de commando's (adressen) voor het schakelen van de wissels op te pakken.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #21 Gepost op: 16 May 2008, 18:35:44 »
hallo Sander,

Of het goed aangesloten is? Ik ga uit van niet. Anders was dit probleem er  (waarschijnlijk) niet  geweest.
Zonder booster heeft het toch wel een jaartje of 6 gedraaid. Met booster nu ook een jaartje.
Dankzij de draaischijven ben ik niet zoveel met mijn baan bezig geweest maar het draaide wel (met 20 loks op de baan).
Ik zou er niet raar van staan te kijken als de warmte er voor zorgde dat er zeer regelmatig "bezetmeldingen" in Koploper te zien waren.  (voorheen sporadisch). Na controle in de logfile viel mij die reeks foute meldingen op als een lok van IB deel naar booster deel reed.

Bij dit zoeken liep ik tegen die "verbinding" van IB-deel met booster-deel op. Als ik de externe bekabeling van het booster deel los koppel is die "verbinding" over.

Zodra ik weer tijd heb zal ik nog verder zoeken, maar adviezen zijn natuurlijk nog steeds welkom.

Henk


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #22 Gepost op: 16 May 2008, 20:03:41 »
Daarnaast blijft staan, dat de meeste treinenfans niet in het "vak" zitten.

Henk, met "het vak" bedoel ik niet perse de elektronica, maar meer in het algemeen de treinenhobby. Dus als je de stuurverbinding van de IB bedoelt, en je schrijft s88 kabel, dan ben je niet zorgvuldig genoeg. Het is dus gewoon een kwestie van als je iets opschrijft, dat je het nog even terugleest om je af te vragen: staat hier precies wat ik bedoel? Dat kan misverstanden voorkomen.

Verder constateer ik, maar dat is een verschijnsel wat niet alleen bij jou voorkomt, dat je wel het een en ander aan elkaar hebt verbonden, maar niet goed hebt gedocumenteerd wat en hoe. Daarom moet je nu in die dradenboel gaan zitten graaien om er achter te komen hoe het ook alweer zat. Het is altijd handig om op te tekenen hoe je dingen aan elkaar hebt verbonden. Zelf doe ik het nog anders, ik teken eerst uit hoe ik het aan elkaar ga verbinden, en daarna maak ik het vanaf mijn eigen tekening.

Maar goed, ik denk nog steeds dat je ergens een of meer foute verbindingen hebt, maar om dat te kunnen beoordelen moet je eigenlijk eerst met het aansluitschema op de proppen komen. En dat liefst zo concreet en compleet mogelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #23 Gepost op: 16 May 2008, 20:55:33 »
Hallo Klaas,

Het is een goed advies, ongetwijfeld, maar of ik dat ook ga doen? Misschien als ik 3 dagen met een verstuikte voet moet zitten.  :-|
En of het afdoende is? Een keer een storing gehad waarbij minstens 20x een wissel aandrijving affikte. Reden: een M*achtige wisseldecoder. (merk weet ik niet meer maar wel met het goede IC) Deze had het jaren goed gedaan. Bij uitbreiding met viessmannen en WD's kwam de klat erin. Het ding er uit gehaald en het was over.

Maar nogmaals, het is een goed advies en daar had ik om gevraagd.

Zodra ik weer tijd heb ga ik verder zoeken naar een foute verbinding. Persoonlijk sluit ik een "kapotte" S88 ook niet uit. 

Henk

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #24 Gepost op: 16 May 2008, 22:29:41 »
Henk, alles wijst in de richring van een verkeerde of anders gezegd een onjuiste aansluiting van het geheel. Valse meldingen worden niet veroorzaakt door een defecte S88 module.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

ReesCees

  • Gast
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #25 Gepost op: 16 May 2008, 22:39:50 »
Dank u Koos!

Ja die weerstand stond op een schema van rosoft?!?!?! waar we samen met henk naar gekenken hebben toch.

met vriendelijke groet,

Kees-Jan de treinen fan!



Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #26 Gepost op: 16 May 2008, 22:46:36 »
Reel Cees,

Die weerstand is een onderdeel van het standaard schema van de S88 terugmeld module. Het spijt me zeer maar die weerstand is ook bij Henk reeds aanwezig op zijn standaard S88 gedeelte van zijn printen. Dus die weerstand is niet relevant in dit geheel.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #27 Gepost op: 17 May 2008, 00:13:46 »
Wim:
Alles is mi volgens de regels der kunst aangesloten maar om dat die meldingen er nog zijn ben ik driftig op zoek naar de door jullie geopperde mogelijke "missers".

Mijn gedachte gang van een beschadigde S88 wordt die kant op gedreven omdat het overal goed gaat behalve bij de 3 (van de 6) overgangen van IBdeel naar boosterdeel. Zodra een lok deze scheiding overbrugd komen er een stuk of 3 valse meldingen. Veelal dezelfde (nummers). 

Stel er komt een lok van het boosterdeel op de laatste bezetmelder voor het IBdeel. Deze wordt nog keurig gemeld. Zodra de rails van het IBdeel (vrije rail) aangeraakt wordt komen die meldingen. En juist na die 3 railsen in het IB deel zitten de bezetmelders op dezelfde kaart.
Bovendien begint er op dat vrije stuk een nummer (die ook op die bewuste kaart zit)  als een razende te denderen.

Ik denk dus: misschien zit die verkeerde massa verbinding en/of wat er al meer geopperd is in de kaart zelf.

Maar voor alle duidelijkheid, deze stelling is niet onderbouwd. Het zijn wat gegevens die mij die kant doen uitdenken.

Kees-Jan:
Blijft mijn vraag, weet je welke van die 6 pootjes de data en de massa zijn bij die Viessmann? (dit is inderdaad de laatste)

mvg
Henk

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #28 Gepost op: 17 May 2008, 00:18:56 »
Henk, kijk dan gewoon in het schema van de S88-bus, staat op mijn site, dan weet je welke de pinnen wat zijn. Maar van de S88  zal ik verder maar afblijven, dat is niet de oorzaak van je probleem.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: valse bezetmeldingen
« Reactie #29 Gepost op: 17 May 2008, 00:41:54 »
oke,

eerst maar een nachtje slapen. morgen bijtijds eruit. Kan ik nog een tijdje naar het stoom gebeuren alhier.

Henk