Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
Vandaag om 17:09:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 17:06:53
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 17:01:52
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 16:32:36
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 16:30:46
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R v/d Hoven
Vandaag om 16:22:09
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Noud
Vandaag om 16:12:33
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
Vandaag om 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
Vandaag om 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:54:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 14:37:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 14:01:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:32:28
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Verschil in grootte huizen...... door Peter Kleton
Vandaag om 11:27:36
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:30
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:38
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07
  

Auteur Topic: Overstap naar HTM?  (gelezen 18546 keer)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #30 Gepost op: 16 July 2024, 21:05:35 »
Wat is het om het sporenplan te spiegelen?
De lus ligt dan rechts. De uitstaphalte wordt instaphalte (in het schuine stuk van de lus), de instaphalte wordt uitstaphalte.
Bij variant 3 kun je dan volstaan met 1 uitstapperron net voor het wissel.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #31 Gepost op: 16 July 2024, 22:03:19 »
Je zou kunnen overwegen om rechts een uitstap- en instaphalte te maken en de trams "leeg" door de keerlus te sturen zodat de bestuurder daar zijn pauze kan houden. Situatie die nu ook bestaat, geen idee of dat vroegâh in Den Haag ook gebeurde.
Gebeurd nu nog, bijv. eindpunt lijn 11 bij het strand.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8291
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #32 Gepost op: 20 July 2024, 15:31:43 »
Als je rails zo strak gaat buigen, moet je het wel voorbuigen. Als je dat niet doet, dan blijft de spanning er op staan. Onder meer is dan een probleem dat het op de stukken waar de rail op elkaar aansluit mis gaat. De overgang krijg je dan nooit mooi en heb je een storingspunt. Ik had het niet gedaan op mijn eerste diorama en kleine locs blijven op het punt staan, omdat bij het aansluitpunt de rail daar te ver weg van de wielen staat.

Voorbuigen heb ik met zo'n zelfgemaakt apparaatje gedaan: https://www.youtube.com/watch?v=gw_xGtsHJtw
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8587
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #33 Gepost op: 20 July 2024, 16:14:34 »
En een eilandperron?
Jeroen

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 578
    • HTM Modeltrambaan
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #34 Gepost op: 21 July 2024, 07:37:40 »
Als je rails zo strak gaat buigen, moet je het wel voorbuigen. Als je dat niet doet, dan blijft de spanning er op staan.

Die spanning is ook mijn grootste zorg Sven. Ik heb op vorige modelbanen wel eens alleen het spoorstaafeinde voorgebogen. Maar dat betrof grotere boogstralen. Bij voorbuigen is het wel oppassen dat er geen knikken in de spoorstaaf komen, want die krijg je er nooit meer uit. Het zal nog wel een flexje extra gaan kosten ;). Ik ga in ieder geval de rail tussen stroken lijmen. Dat voorkomt spattingen tijdens het leggen. En maar eens kijken of aansluitingen in een rechtstand kunnen komen. Mijn ervaringen zal ik hier delen.

En een eilandperron?

In de hele keerlus? ;D Tussen de sporen wordt het dicht gestraat, moet voldoende zijn. Hoogte is afhankelijk van het voertuig. De spoorruimers van de PCC's zitten laag en de bak van een PCC steekt in scherpe bogen verschrikkelijk veel over. Een hoog perron maak ik hier niet, had men op eindpunt lijn 12 in 1975 ook niet.
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8291
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #35 Gepost op: 21 July 2024, 09:13:57 »
Jan, als je zo'n railbuiger maakt, dan komen die aansluitingen wel goed. Ik heb het succesvol toegepast op een H0e diorama met een cirkeltje van 22 cm in doorsnee.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 578
    • HTM Modeltrambaan
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #36 Gepost op: 23 July 2024, 16:39:37 »
De titel van dit draadje is al beantwoord, het vraagteken kan weg!

Ik ga het RhB diorama afbreken en op dezelfde tafel een modeltrambaan opbouwen. Naar voorbeeld van de HTM in 1975. De eerste bestelling is gedaan. Het afbreken begint pas in september. Het duurt dus nog wel weer even voordat ik iets kan laten zien. Ik wil hier nog wel even kwijt dat ik heel veel heb gehad aan de contacten met  Wes (Wekra) en Paul (Skiptram). Zonder hun had ik deze beslissing nooit kunnen nemen. Met dank aan hun en aan dit forum.
Afbeeldingen uit 1975 zijn op internet te vinden. O.a. Gerard van Vliet heeft in Flickr een grote collectie neergezet. Heel waardevol, ook voor een goed beeld van alles in de directe omgeving van de tram. Ook daarvoor dank! En nog nooit heb ik zo veel in een pas gekocht boek gekeken als in:

 

Het voorlopige plan voor de baan blijft in hoofdzaken zoals in de vorige berichten beschreven. De details komen later wel. Het voorlopige ontwerp:



De trammetjes zullen niet zo maar kunnen rijden. Er zal veel uitgeprobeerd moeten worden. Wellicht met grote aanpassingen tot gevolg, mogelijk ook in het materieel. Ik ga met een analoge PCC van Riess al tijdens de bouw het rijden testen. Ik verwacht nog heel wat uitdagingen aan te moeten gaan. Maar dat maakt het juist weer zo interessant. Ik neem jullie mee in dat proces!
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #37 Gepost op: 23 July 2024, 19:05:05 »
Leuk plan.

Ga je ook naar het Modeltramweekend in het HOVM 17 en 18 augustus?

Toch wel een must voor de (Haagse) tramliefhebber.

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #38 Gepost op: 23 July 2024, 22:50:02 »
Het PCCboek van Johan Blok is echt een must-have (y)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1673
    • Instagram
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #39 Gepost op: 24 July 2024, 11:11:09 »
Leuk om te zien en de volgen (y)

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 578
    • HTM Modeltrambaan
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #40 Gepost op: 27 July 2024, 10:26:14 »
Hallo allemaal,

De proefwagens zijn gearriveerd en nog "spoorzoekend"



De wagens van Riess, nu met metalen interieur en daardoor goed van gewicht. Ik vindt ze prachtig, maar ik moet wel afscheid nemen van het fotograferen van heel dichtbij! De afstand op deze foto blijkt ongeveer de grens. Van nog dichterbij zie je het ruwe materiaal. Heel anders als bij modellen van hoge druk spuitgietwerk. Met het oog valt het gelukkig niet op. De wagens rijden zacht en stil. Door de cardanoverbrenging heeft het draaistel geen weerstand, de scherpe 25 cm boog mag geen probleem zijn. Ik moet ze nog gaan testen op de beoogde Roco wissels.
Wat ik wel wil gaan wijzigen: Koppelingen (te groot), Plaatjes op de wielen (grof en niet zuiver in het midden), verlichting aanbrengen en digitalisering.

De pantograaf steekt hoger dan gedacht. De helling op mijn trambaan wordt toch 3%. Niveauverschil minimaal 7 cm en tunnelbovenleiding.

Dan heb ik besloten om met reed contacten te gaan werken. Geen isolatielasjes in de scherp gebogen flexrail. Ook niet bij standaard rail als die er al zou zijn.
Mijn digitale systeem wordt dan IB 2neo met LDT S88 terugmelders en op de laptop Koploper. Lenz Digital gaat na 23 jaar de deur uit  :-\



Nou, heel wat te doen. Te beginnen met de afbraak en de verkoop van wat er nu staat aan RhB in augustus-september. Daarna volgt de bouw van de baan.

Maar eerst het Modeltram-weekend in Den Haag.  (y) Ik ga er met Martijn naar toe op zaterdag 17 augustus.
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #41 Gepost op: 27 July 2024, 17:46:14 »
begin is er

ben benieuwd

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #42 Gepost op: 27 July 2024, 23:16:57 »
Ha, mooi de PCC besmetting neemt vorm aan.  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 578
    • HTM Modeltrambaan
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #43 Gepost op: 03 August 2024, 15:03:16 »
De laatste ontwikkelingen:

Ik kreeg van Menno bogen Roco R1. Daardoor twee halve cirkels minder flexrail buigen. Dat gaf mij aanleiding om bij een test ook maar eens te kijken wat isolatielasjes in scherpe bogen doen. Vanmorgen maar eens een testbaantje aangelegd:



De Riess tram rijdt absoluut vloeiend overal overheen. Alleen moet ik geen code 83 zonder overgangslasjes op code 100 gaan aansluiten. Met die overgangslasjes is het geen probleem. De verkregen R1 bogen zijn nog code 100. Ook een isolatielas in de scherpe boog heeft geen negatief effect. Ik blijf nu toch bij stroomdetectie.
Nog iets bijzonders: de tram reed de losliggende wissel(tongen) niet open maar liep op tegen de wisseltong. Niet erg, ik zet overal toch een wisselmotor onder vanwege de stroomschakeling van het hartstuk.

Verder heb ik nog gekeken of ik de eindlus kan maken zoals in werkelijkheid op het Markenseplein. Enkel spoor binnenkomen en dubbelspoor uitrijden. Maar dat gaat niet lukken. Als een tram stopt bij het "uitstapperron" zou hij al op het wissel staan. Het blijft helemaal dubbelspoor zoals in het voorlopige ontwerp. Nog iets bijgewerkt met twee meegebogen wissels:



In de komende weken eerst de ontmanteling van het RhB diorama. In september begint de bouw. Ik heb er nu al zin in! Trammetje in tegenlicht:

« Laatst bewerkt op: 03 August 2024, 15:09:41 door Jan Bennink »
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Hollandserhbfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #44 Gepost op: 19 August 2024, 09:06:58 »
Dag Jan,

Leuk weer iets van je te zien en te horen. "jammer" van Filisur, maar ik snap het. Wordt zeker weer leuk. Ik ga het volgen. Heel veel plezier en succes met je nieuwe project.

Groet Aad
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr