Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 17:01:52
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Wim Vink
Vandaag om 16:50:59
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 16:32:36
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 16:30:46
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R v/d Hoven
Vandaag om 16:22:09
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Noud
Vandaag om 16:12:33
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
Vandaag om 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
Vandaag om 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:54:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 14:37:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 14:01:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:32:28
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Verschil in grootte huizen...... door Peter Kleton
Vandaag om 11:27:36
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:30
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:38
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door M. Ardon
12 June 2025, 20:25:34

Auteur Topic: Overstap naar HTM?  (gelezen 18544 keer)

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
Overstap naar HTM?
« Gepost op: 14 July 2024, 14:18:25 »
Goedendag allemaal.

Na lange tijd een nieuw bericht. Er is aanleiding toe. Ik zoek iets om in ons nieuwe appartement mee bezig te zijn. Ik zal jullie niet vermoeien met het waarom, maar ik denk aan een kleine trambaan waarop de HTM PCC ingezet kan worden. Op dit moment staat er nog een RhB diorama in de woonkamer met de afmetingen 70 x 300 cm.

Een nieuw project mag niet groter zijn. Ik ga het alleen starten als het idee uitgevoerd kan worden.

Het idee is een eenvoudig dubbelsporig traject door een groene laan. Daarbij lijkt het me weer aardig als een tram terugkomt uit de richting waarheen hij ook gereden is. Dus geen rondrijdend trammetje dat telkens hetzelfde kleine rondje maakt in dezelfde richting.

Een basisontwerp is eenvoudig, maar dan blijft het rond rijden in dezelfde richting, min. radius 25 cm:

Door het toevoegen van een tweetal lussen achter een huizenfront is veel ruimte nodig. De tafel zal 90 x 310 cm worden en de lussen achter een woningwand wegwerken wordt lastig:

Een andere mogelijkheid is om de sporen achter het huizenfront naar beneden te laten lopen zodat de lussen onder het zichtbare niveau worden aangebracht. 

Maar kan dit wel? 3% helling levert slechts ca. 6 cm ruimte op.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Er komen meer vragen bij me op zoals welke rails, welke voeding, noem maar op. Bovenleiding wil ik weer zelf gaan maken. Maar dat komt alles later wel een keer. Nu eerst maar eens kijken of het idee wel kan.
De modeltramwereld is volledig nieuw voor mij. Ik hoop wat hulp te krijgen, alle info is dan welkom.
SKIPtram en WeKra zijn mij bekend.

Met groet, Jan Bennink

« Laatst bewerkt op: 14 July 2024, 18:45:51 door Jan Bennink »
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #1 Gepost op: 14 July 2024, 14:32:18 »
Jan! lang niet gezien! Mooi project, laatste plan is zeker aantrekkelijk. Of 3% voor trams teveel is weet ik niet, heb daar te weinig kennis van. Iets meer diepte zou je wat winst kunnen brengen, echter weet ik niet of je die ruimte hebt. Je zou dan het geheel rolbaar kunnen houden zodat je goed bij de achterkant kunt.

Goedendag allemaal.

Na lange tijd een nieuw bericht. Er is aanleiding toe. Ik zoek iets om in ons nieuwe appartement mee bezig te zijn. Ik zal jullie niet vermoeien met het waarom,

Mag best hoor, we kennen je al langer hier dus geen vreemdeling ;) We worden allemaal ouder en soms moet je dan "downsizen" ofwel kleiner.
Leuk project, ga je volgen!! (y)

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 July 2024, 17:48:17 »
Je kunt een keerlus creëren via een aantal zijstraten, zoals vroeger het eindpunt van lijn 8/9 op de Stationsweg, lijn 1/16 op de Turfmarkt of lijn 10 in het Statenkwartier, Voorburg of Stuwstraat.
Of een keerlus op een "echt" plein, zoals ooit lijn 6 op het Stuyvesantplein. Of om een gebouw, zoals vroeger lijn 16 in Moerwijk of lijn 3 bij station Laan van NOI.
Een keerdriehoek is nog een extra uitdaging, zeker als je dit gaat automatiseren. Handmatig moet je er altijd bij blijven, maar mss is dat juist de bedoeling.

Ik neem aan dat in de hiervoor getoonde sporenplannen niet alle sporen in het zicht blijven.
Er is in dat geval wrs een groot deel onzichtbaar. Wellicht kun je hier nog wat besparen.

Bij variant 2 zijn twee keerlussen aanwezig, hiervoor heb je keerlusschakelingen nodig.
Kruisingen zijn in de praktijk vaak storingsgevoelig, dus extra risico in de bedrijfszekerheid, zeker als deze verborgen liggen (Wet van Murphy...)

Bij variant 1 zie ik een soort schaduwstation. Gaan er meerdere trams rijden, die ook nog in rijvolgorde variëren?
Anders volstaat wellicht een enkel wachtspoor (FIFO) achter de coulissen. De trams (PCC) zijn niet erg lang, dus er passen wel een paar trams achter elkaar.

Tramrails zijn als straatspoor met asfalt- en kinderkoppenbestrating verkrijgbaar van Tillig (Luna), zowel in h0 als in h0m/TT.

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden...

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
« Reactie #3 Gepost op: 14 July 2024, 18:41:28 »
Even al reageren op Grossraumwagen:
- Keerlus via zijstraat ga ik nog naar kijken. Maar dat heeft wel invloed op het beeld wat ik wil hebben. Die groene laan. Een eindlus met halte, zoals in die
  tijd mijn favoriete stek in Duindorp, van lijn 12, lijkt mij leuk. En dan met zo'n oud hok erbij! Wordt ook een variant. Ik wil bijna zeker
  automatiseren.
- De bedoeling is dat alleen het spoor op de voorgrond in het zicht blijft. De rest zou moeten verdwijnen achter een huizenrij of groenbeplanting (duinheuvel?)
- Keerlusschakeling is niet nodig bij deze kruisingen, het zijn geen engelse wissels, maar wel dank voor dat punt van aandacht. Ben dan ook erg benieuwd naar 
  ervaringen van gebruikers van kruisingen. Eigenlijk vervalt daarmee de 2e tekening al.
- Verdekte opstelsporen komen er zeker.
- Groefspoor zou wel mooi zijn. Zelfs in gazon is dat toegepast. Straatsteentjes in een eventuele zijweg wordt natuurlijk zelf leggen :)
Met dank voor deze aandachtspunten!

Mag best hoor, we kennen je al langer hier dus geen vreemdeling ;) We worden allemaal ouder en soms moet je dan "downsizen" ofwel kleiner.

Ach Ronald, het diorama leeft niet meer, ik wil een andere uitdaging. Ik ben Achterhoeker, maar mijn grootouders woonden in Duindorp en opa stond (letterlijk) op de tram! Daar zijn nog foto's van in de familie, ga ik achteraan.
« Laatst bewerkt op: 14 July 2024, 19:15:27 door Jan Bennink »
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com

Keska

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 July 2024, 18:50:25 »
 :)
Als de bovenleiding functioneel is, heb je geen keerlusschakeling nodig.

Keerdriehoek bespaart geen ruimte. Okay, je hebt geen plein nodig zoals bij een lus, maar drie wissels en twee kopsporen kosten ook ruimte,  zeker als je langere trams wil laten keren.

Winst van 6cm bij 3% helling. Snap ik niet, leg eens uit!
Je bedoelt dat de kelder 6 cm hoog is?
« Laatst bewerkt op: 14 July 2024, 18:52:56 door Keska »
Walter

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
« Reactie #5 Gepost op: 14 July 2024, 19:11:39 »
Winst van 6cm bij 3% helling. Snap ik niet, leg eens uit! Je bedoelt dat de kelder 6 cm hoog is?

;) Ja! Ik meet 2 m voor de stijging, met 3% dus 6 cm ruimte plaatselijk onder het bovenliggende spoor. Maar met maar 1 keerlus in de kelder kan dat nog iets meer worden. Moet kunnen, ontwerp volgt deze week. Met dank, Jan

Keska

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 July 2024, 19:17:26 »
Maar 6 cm is toch vrij krap voor H0-rail plus tram inclusief panthograaf plus bovenleidingsijsteem?
« Laatst bewerkt op: 14 July 2024, 19:21:13 door Keska »
Walter

Keska

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 July 2024, 19:54:40 »
Zie bouw beschrijving in topic TRAMBAANTJE door Marc tramt.
Tunneltrambaan.
Walter

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 July 2024, 19:54:54 »
De keerdriehoek was niet zozeer als ruimtebesparing bedoeld, maar meer als extra (speel)element.
« Laatst bewerkt op: 14 July 2024, 23:44:09 door grossraumwagen »

Keska

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 July 2024, 20:27:52 »
Keerdriehoeken worden soms om die reden wel aangelegd. Of bij gebrek aan ruimte, bv lijn 11 Hollands Spoor.

Walter

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 July 2024, 00:01:10 »
Het ruimtegebrek ontstaat vaak omdat men ander materiaal gaat inzetten en de rest van de omgeving al 'in gebruik' is.
Zoals bij lijn 11, maar ook elders, van tweerichtings- naar eenrichtingswagens.
Bij 2R-wagens volstaat een omloopspoor (in geval er met bijwagens wordt gereden), of slechts een extra kopspoor (bij enkele voertuigen), bij 1R-wagens is een keerpunt nodig.
Dat kan een keerlus zijn of een keerdriehoek. Afhankelijk van de situatie wordt dan bekeken wat het beste uitkomt.

De instroom van het nieuwe 2R-trammaterieel heden ten dage maakt keerlussen en -driehoeken weer overbodig en de keerpunten worden/zijn inmiddels (weer) verwijderd.

In model spelen andere argumenten, zoals het speelelement van een keerdriehoek ;).
In tegenstelling tot het grote voorbeeld wordt in model echter de omgeving aangepast aan het sporenplan...

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #11 Gepost op: 15 July 2024, 08:34:24 »
Zie bouw beschrijving in topic TRAMBAANTJE door Marc tramt.
Tunneltrambaan.

Dan maar even een linkje: Mark Tramt: Trambaantje. De hellingen zijn bij hem inderdaad wel wat aan de steile kant.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
« Reactie #12 Gepost op: 15 July 2024, 17:28:36 »
Hallo allemaal, een nieuwe variant, door de reacties van gisteren:

Alles nog zeer globaal opgezet, keerlus krijgt twee sporen, achter de huizen een opstel mogelijkheid.
De keerlus is er dus in getekend. Eindpunt lijn 12 Duindorp, maar niet de werkelijk situatie, want die vind ik wat triest. Ik wil aan de groene laan vasthouden en die blijft op de voorgrond. Kijken of MBR mooie iepen levert. Aan de rechterzijde buigt de lijn om het huizenblok heen. Ik denk dat ik daar iets neer moet zetten waardoor het laatste deel van de boog afgeschermd wordt. Bijvoorbeeld een viaduct naar idee van het nu verdwenen ZHESM viaduct (over de N44). Daar daalt de lijn al naar beneden en dat geeft wat meer lengte dan in het eerste ontwerp en daardoor meer beschikbare hoogte "in de kelder". Schiet er maar op  :)

De eerder genoemde 6 cm "in de kelder" kan best, maar met tunnelbovenleiding. Profiel van vrije ruimte HTM omgerekend: 4,5 cm boven spoorstaaf bij laagste stand pantograaf, 6,3 cm bij normale stand pantograaf. Daar kan ik wel wat mee. Volgende week ga ik kijken wat de PCC modellen kunnen wat betreft de helling.
Een ook genoemde keerdriehoek kan niet. Daarvoor is de tafel te smal.

Modeljaar hou ik op ca. 1975. Een eerste 1300 in het OV-geel, de rest nog beige met groene bies. Geen lange trams, hoogstens een koppelstel.

Ik zag op foto's nog enkele details waaronder de typische "Berlage" lantaarnpaal.  https://www.urbanplan.nl/map/berlagemasten.htm Die moeten er komen!

Wordt vervolgd, Jan.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 July 2024, 18:02:56 »
Zomaar paar suggesties:

De keerlus die uit het zicht ligt verplaatsen naar andere kant van de baan, hellingbaan nog wat verder doortrekken door de bocht (rood ingetekend). Kun je op de schadduwlaag ook nog paar opstelsporen uit het zicht maken (blauw aangegeven). Kom je wel richting de 3 meter helling en 9 cm hoogte verschil.

Eventueel in zichtbare bocht al gaan dalen zoals je zelf al aangaf. heb je er weer een centimeter of 2 bij.

Leuk plan  (y)

Keska

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 July 2024, 18:41:56 »
 :)
Zou het met het rijden niet snel vervelen?
Sorry.
Walter