Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:09:02
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:02:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Huup
Vandaag
om 14:45:23
Raadplaatje
door
Luit
Vandaag
om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 13:34:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Pukkie
Vandaag
om 13:09:20
Frans loodsje et cetera
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:05:32
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale
door
sncf231e
Vandaag
om 11:32:01
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 11:17:53
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
martijnhaman
Vandaag
om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
schipcas
Vandaag
om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
jan47
Vandaag
om 09:50:55
Station Roodeschool
door
aad52
Vandaag
om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Jelmer
Vandaag
om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa
door
laurent
Vandaag
om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W?
door
KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia
door
gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70 (gelezen 6967 keer)
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5373
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #30 Gepost op:
14 June 2024, 06:44:36 »
Op de foto’s van de echte RD’s op pagina 1 van dit draadje, hebben de rijtuigen slechts 2 pictogrammen in plaats van 3.
Op de site van Martijn Haman is RD 111 te zien in 1978 die de pictogrammen exact zoals het Roco model van 1994 heeft.
Overigens ook een leuke variant: op diezelfde site staat ook een foto uit 1969 van een RD die nog de tekst RESTAURATIE heeft, maar sl wel voorzien is van een NS vignet.
@Rogier: je kunt je 1100 ook altijd nog van Kleinspoor NS vignetten voorzien.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
spoorijzer
Offline
Berichten: 2649
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #31 Gepost op:
14 June 2024, 10:30:09 »
Hoi Jeroen,
Leuk te weten van de RD 111. Die klopt dus in elk geval met de staat eind jaren 70. Op de site van Martijn Haman staat erboven staat nog een RD als Benelux stuurstandrijtuig. Het valt mij op dat bij dat rijtuig ook de logo's op dezelfde plek lijken te zitten als bij de Roco uitvoering, en dus 3 pictogrammen. Als ik verder google op de stuurstandrijtuigen dan zie ik ook overal 3 pictogrammen.
Ik dacht dat de pictogrammen ergens in 1970 geplaatst waren, ik vermoed dat de tekst Restauratie tegelijkertijd is verwijderd want de combi met beide heb ik nog niet gevonden. De meeste RD's zijn in 1974 verbouwd en (zo te zien) van 3 pictogrammen voorzien. Ik ben benieuwd of ergens nog een foto van de RD 111 opduikt in de periode 1970 - 1974 en of het rijtuig dan 2 of 3 pictogrammen heeft, dan hebben we deze circel rond
.
Ik heb gisteren marktplaats afgestruind voor de andere Plan D rijtuigen, met de specifiek opgegeven rijtuignummers. Ik vond alleen 1x het juiste B rijtuig (9 ramer) en 1x het gedeclasseerde B rijtuig uit dezelfde serie. Dus misschien wordt het toch een project van wat langere adem
.
@Jeroen: dank voor de tip!
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
spoorijzer
Offline
Berichten: 2649
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #32 Gepost op:
18 June 2024, 10:11:31 »
Allen,
Dank voor jullie meedenken. Ik zet dit project helaas even op een wat lager pitje. Ik heb nu een goed idee wat er (leuk) samen kan met de Plan D RD, maar ik kwam er achter dat ik naast deze RD eigenlijk nog niks heb..... geen bijpassende rijtuigen en geen bijpassende loc. Dan wordt het toch wel veel om 1-2-3 aan de slag te gaan en kan ik beter focussen op ander materieel......
Voor vaderdag heb ik een bijdrage gekregen waarmee ik mijn Plan E stam kon voorzien van het laatste (4e) rijtuig. Ik kan vast eens de RD als vervanger van de Plan E RD gebruiken, maar of dat in het echt ook zo is geweest
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5371
Modelspoor is emotie...
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #33 Gepost op:
18 June 2024, 11:49:38 »
Op je laatste vraag: zeker kun je dat doen. Er is één foto bekend bij de NVBS, maar die dateert wel van 1960.....
. En verder ben jij op je modelbaan je eigen baas
Rob
Gelogd
Tbinnebarretije…
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26631
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #34 Gepost op:
18 June 2024, 12:22:35 »
Precies, je bent zelf de baas. Ik maak me niet zo druk over of iets in het echt is voorgekomen. Plan D en Plan E hebben jarenlang naast elkaar bestaan. Technisch kon je ze combineren, dus op de modelbaan kan dat ook.
Op onze club hebben we zelfs combinaties gereden die technisch wel konden, maar qua tijdperk niet. Dat noemden we een epochekrach.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5373
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #35 Gepost op:
18 June 2024, 14:50:22 »
Er zijn ook mensen zijn voor wie het zo exact mogelijk nabootsen van treinsamenstellingen en / of van de werkelijkheid een (belangrijk) element van hun hobby is.
Dat is nu juist het mooie van deze hobby, je mag het allemaal zelf bepalen.
Ik had het zelf met de rode Plan U. Ik heb deze uitvoering buiten museummaterieel om, nooit gekend, maar ik vind dat rood onwijs mooi staan op een Plan U. Nu had ik altijd als themajaar 1974 en daarin zou een rode Plan U net niet meer kunnen, want de laatsten werden in 1973 vergeeld. En toch rijdt die rode Plan U bij mij op de baan. Het is maar net waar je voor jezelf de grens trekt. Ben je blij met je Plan D RD, zet hem dan lekker in, in een trein waarin je hem in wilt zetten. Baal je ervan dat je een miskoop heb gedaan, omdat je deze RD eigenlijk niet in kunt zetten, omdat ze bijna allemaal verbouwd waren tot Benelux WRDk, verkoop hem dan weer.
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 18 June 2024, 14:55:00 door Jeroen Water
»
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
spoorijzer
Offline
Berichten: 2649
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #36 Gepost op:
18 June 2024, 14:57:40 »
Ik hink een beetje op 2 benen
. Ik heb inmiddels de keuze gemaakt om het wel wat "echter" te doen. Dus de 1:100 rijtuigen zijn de deur uit en doel is om deze rustig aan voor 1:87 rijtuigen te gaan vervangen. Ik had een stuk of 15 plan E rijtuigen, die zijn nu omgewisseld voor 4 ATT's. Dat doet even zeer aan de portemonee en ik mis nu heel wat reizigerstreinen, maar qua uiterlijk en loopeigenschappen ben ik 100% tevreden.
Daarnaast ontdek ik dat ik het standaard stammetje wat saai vind. Ik vind het juist leuk om exotische stammen (die wel gereden hebben!) na te bootsen. Niet op nummer niveau, wel op klasse niveau. Zo wil ik graag een stam ICR (tzt PB) met een A, B en BKD. En liefst nog 1 a 2 Plan W (waarvan 1 in Benelux) als versterking. Zo kan ik mooi verschillende samenstellingen combineren uit mijn huidige materieel. BV ICR met plan W, of Plan E met plan W etc. Dat kan ik relatief makkelijk afwisselen.
Voor mijzelf heb ik eens een Excel overzicht gemaakt van wanneer tot wanneer bepaalde uitvoeringen reden, zodat ik kan kijken of bepaalde combi's ook in het echt hadden gekund. Zeker met alle 1100 varianten erg handig
.
Kortom, de Plan D RD gaat op reserve voor de Plan E RD. Net zoals ik een blauwe 1e klas Bolkop heb die kan invallen in de plan E stam (destijds gespot op Seinarm). Zo kan ik met relatief weinig materieel toch meer afwisseling op de baan brengen.
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Valéry
Offline
Berichten: 15
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #37 Gepost op:
28 September 2024, 12:54:24 »
Beste forumgenoten,
Er is veel mogelijk met de onverbouwde RD’s plan D. Kort na invoering van Spoorslag’70, toen de intercity’s naar Heerlen en Maastricht in beginsel alle uit plan E bestonden, zag ik in Haarlem nog een plan D-RD. Begin jaren ’70 – ik woonde toen in Tilburg aan de Spoordijk bij de kanaalbruggen – kwamen daar in een dienstregelingjaar steevast getrokken treinen op de toenmalige intercitylijn F, Zwolle-Nijmegen-Roosendaal voorbij. Achter de gebruikelijke E-loc 1100 bestond de trein uit een A en RD plan E en 2× B plan W2. Maar op een goede dag zag ik dat het buffet-bagagerijtuig één van de twee niet verbeneluxte plan-D-rijtuigen was. Die waren toen al uit de internationale dienst teruggetrokken. Lang heeft de buffetservice niet geduurd en ook als IC kon lijn F niet echt ernstig worden genomen. Dat kwam pas na de spoorverdubbeling tussen Wijchen en Oss in 1981.
Nog een jeugdherinnering, speciaal voor Rogier: Toen ik in 1970 voor mijn staatsexamen VWO naar Amersfoort moest, reed daar de bolkop-A 6005 mee in een trein Amsterdam-Enschede.
«
Laatst bewerkt op: 28 September 2024, 13:02:31 door Valéry
»
Gelogd
Valéry
(N-schaal-verzamelaar Europees normaalspoor 1958-1967)
spoorijzer
Offline
Berichten: 2649
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #38 Gepost op:
30 September 2024, 11:13:00 »
Beste Valery,
Dank voor je toevoegingen! Leuk te weten dat begin jaren 70 de plan D RD's inderdaad ingezet werden als vervanger van een Plan E RD. Ook de bolkop is een leuke toevoeging, die had ik ook via de Seinarm website (
https://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlan-E
) gevonden, maar dan meer in de jaren 60. Dus je waarnemingen zijn erg interessant
In mijn eigen draadje (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112608.0.html
heb ik ook onderstaande combinatie staan:
De 4 plan E rijtuigen zijn de stam, waarbij de bolkop, de Plan D RD en de plan W Benelux als versterkingsrijtuig (uitbreiding of vervanging) kunnen rijden. Leuk te horen dat je de eerste 2 varianten dus ook in de jaren 70 (in de periode met vishaken) hebt zien rijden. Het enige wat ik nog mis is een loc die eigenlijk begin jaren 70 kan rijden
, want alle 4 genoemde locs zijn eigenlijk van eind jaren 70/begin 80.
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Offline
Berichten: 2821
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #39 Gepost op:
30 September 2024, 11:26:15 »
Je kunt de bijde 1100en wel gebruiken en vooral de blauwe
Cor
Gelogd
Valéry
Offline
Berichten: 15
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #40 Gepost op:
30 September 2024, 12:40:13 »
Zeer juist, Cor!
De vishaak, zinnebeeld van “gesloten omloop in twee richtingen”, verscheen al ras na invoering van de huisstijl-1968 op al het NS-reizigersmaterieel en de E- en DE-locs, ook al hielden ze nog jarenlang hun oude kleuren. Uitgezonderd waren de oudste rijtuigen, de nog in reserve gehouden bolkoppen en een enkele ex-blokkendoos-achtramer (wc precies in het midden). Deze bleven nog enkele jaren zonder UIC-nummers rijden, zoals de door mij nog in 1970 te Amersfoort waargenomen A6005. De 1100’en kregen pas in de tweede helft van de jaren ’70 voorzetneuzen. Met zijn twee bovenste locs zit Rogier in de eerste helft van de jaren ’70 dus wel goed.
Veel plezier en
«
Laatst bewerkt op: 30 September 2024, 12:41:54 door Valéry
»
Gelogd
Valéry
(N-schaal-verzamelaar Europees normaalspoor 1958-1967)
spoorijzer
Offline
Berichten: 2649
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #41 Gepost op:
30 September 2024, 13:08:39 »
Dank voor de aanvullingen, alleen beide bovenste 1100en hebben al wel hun 3e frontsein en ik dacht dat die pas eind jaren 70 kwam?
Ik heb het even opgezocht, volgens onderstaande bron kreeg de 1113 al in 1971 zijn gele jasje en daarbij een 3e frontsein (bron:
https://martijnvanvulpen.nl/materieel/elektrische-locomotieven/serie-1100/
)
Volgens deze bron kregen alle 1100en vanaf 1977 (bron:
https://www.railwiki.nl/index.php/1100_-_Elektrische_locomotieven_serie_1100
) hun 3e frontsein.
Weet iemand hoe het precies zat? De 1142 ging in 1974 van blauw naar geel/grijs. Heeft de loc toen al zijn 3e frontsein gekregen? De bolkoppen zijn in 1973 uit dienst gegaan. Dan klopt het niet precies bij het nummertje, maar zou wel een geel/grijze 1100 met 3e frontsein nog met de bolkoppen hebben gereden.
Groeten,
Rogier
edit: Hier (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.17820
) zie je de 1142 zonder 3e frontsein in 1975, dus de 1142 kreeg helaas pas later zijn 3e frontsein.
«
Laatst bewerkt op: 30 September 2024, 13:12:33 door spoorijzer
»
Gelogd
www.spoorijzer.nl
1200blauw
Offline
Berichten: 2869
Twentelijn 1968-1980
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #42 Gepost op:
30 September 2024, 13:40:05 »
Directe aanleiding voor het invoeren van het A-sein was de volledige elektrificatie van het traject Hengelo - Bentheim. Daardoor konden Nederlandse E-locs op Duits grondgebied rijden. Harde eis van DB was het derde frontsein. Met omgekeerd L werd niet langer genoegen genomen. De betreffende CW voor de locs 1200 en 1300 is uitgegeven op 11 november 1975 en goedgekeurd 26 juli 1976. De uitvoering diende zo spoedig mogelijk te geschieden. Ik neem aan dat een soortgelijke datering voor de E-locs serie 1100 ook geldt. De serie 1000 werd nooit van A-sein voorzien. Elektrificatie was voltooid eerste helft 1976 en vanaf zomerdienstregeling 1976 was het A-sein verplicht voor locs die de grens over gingen. Omdat niet direct alle locs van dat derde sein konden worden voorzien werd in eerste instantie een provisorische voorziening, een beugel waarin een lamp kon worden geplaatst, aangebracht. Die CW dateert van 24 augustus 1976, goedgekeurd 27 september 1976. Deze CW moest zijn uitgevoerd vòòr de winterdienstregeling 1976/'77. Dat de 1113 al in 1971 A-sein voerde is in het licht van bovenstaande onwaarschijnlijk en aantoonbaar onjuist. Martijn van Vulpen formuleert ook niet eenduidig wat hij nu precies bedoelt vind ik. Ik heb een foto (die ik hier vanwege rechten niet mag plaatsen) waarop op 17 oktober 1977 nog omgekeerd L werd gevoerd door de 1113.
«
Laatst bewerkt op: 30 September 2024, 13:55:10 door 1200blauw
»
Gelogd
spoorijzer
Offline
Berichten: 2649
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #43 Gepost op:
30 September 2024, 13:51:42 »
Hoi 1200blauw,
Dank voor je toelichting. Ik had 1978 in mijn gedachten gegrift. De link die rept over 1977 klinkt dan logischer, dat tot die tijd de locs voorzien werden van een losse lamp. 1971 is dus helaas onjuist.
Dus, dan mis ik dus eigenlijk een loc om samen met de bolkop samen te rijden
. Wel is duidelijk dat zowel de Bolkop als de Plan D RD icm met plan E hebben gereden. Via het forum heb ik ook een foto van plan E met een Plan W Benelux gekregen. Door slim wat te combineren kan ik toch afwisselende stammen op de baan brengen, met vrij weinig rijtuigen
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
1200blauw
Offline
Berichten: 2869
Twentelijn 1968-1980
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
«
Reactie #44 Gepost op:
30 September 2024, 13:56:14 »
Graag gedaan. Ik heb nog even wat details toegevoegd aan mijn vorige bericht.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70