Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 08:40:10
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:31:10
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
Lima IRM pimpen door Jelmer
Vandaag om 08:19:40
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 07:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
  

Auteur Topic: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70  (gelezen 6899 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Gepost op: 09 June 2024, 14:48:50 »
Helaas alleen speciale trein en internationaal :P
760410 38-03a Norddeich (DE) by Gerard van Vliet, on Flickr
WRD 40 112 tijdens NVBS/SSN excursie over de Emslandlijn,
Norddeich,
10 april 1976.

740408 01-18a Hoek van Holland by Gerard van Vliet, on Flickr
WRD 51 84 87-40105-2 in trein naar Berlijn met koerswagen naar Moskou in aansluiting op de boot uit Harwich
Hoek van Holland
08 april 1974.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8980
  • Hengelooo 1:160
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2024, 22:34:34 »
Op beide foto's staat hetzelfde rijtuig: de 51 84 87-40 105-2 werd nog in 1974 vernummerd in 51 84 87-38 112-8 om aansluitend genummerd te zijn met de 111. De Beneluxen bezetten vanaf 1974 de volgnummers 101-108.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2024, 09:31:17 door Mispoes. Reden: correctie nummer »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1179
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2024, 23:03:09 »
Het rijtuig werd omgenummerd naar 51 84 87-40 112-8, zoals ook op de eerste foto is te lezen.

De nummers 61 84 87-38 *** hadden alleen de stuurstandrijtuigen.


marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2024, 08:06:09 »
Laatste inzet was in de D284/D285 volgens martijnhaman.nl - Mooie foto daar met nog net zichtbaar een platte 1100  ...
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #4 Gepost op: 10 June 2024, 08:35:34 »
Roosendaal, 300380. De 112 op weg richting Brussel in D 284.


Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8980
  • Hengelooo 1:160
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #5 Gepost op: 10 June 2024, 09:32:06 »
Het rijtuig werd omgenummerd naar 51 84 87-40 112-8, zoals ook op de eerste foto is te lezen.

De nummers 61 84 87-38 *** hadden alleen de stuurstandrijtuigen.

Klopt, contaminatie van twee nummers... :-[ Aangepast :angel:
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1440
  • Take It Or Leave It
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #6 Gepost op: 10 June 2024, 10:41:45 »
En die oranje daarachter?
Welk type is dat?
SNCF/SNCB?

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2623
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #7 Gepost op: 10 June 2024, 10:49:03 »
Dank voor de toelichting. Dan zal ik het toch wat internationaler moeten zoeken. Of werd een Plan D RD ook wel eens als Plan E RD vervanger ingezet?

Groeten,
Rogier

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #8 Gepost op: 10 June 2024, 11:07:55 »
En die oranje daarachter?
Welk type is dat?
SNCF/SNCB?

SNCF VU (te herkennen aan de schuine trappetjes bij de deuren, Roco 64001)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Twentelijn 1968-1980
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #9 Gepost op: 10 June 2024, 11:10:29 »
Dank voor de toelichting. Dan zal ik het toch wat internationaler moeten zoeken. Of werd een Plan D RD ook wel eens als Plan E RD vervanger ingezet?

Vanaf de ombouw van het gros van de Plan D WRD's waren er nog twee onverbouwde over. Die werden beide internationaal ingezet. Hoewel vaak geroepen heb ik niet kunnen vinden dat ze na 1973 ook nog binnenlands werden ingezet. Dat is ook logisch als je bedenkt dat Plan E RD's de grens niet over mochten. Daardoor kun je ze niet 1:1 uitwisselen en waren de Plan D's hard nodig internationaal lijkt me.

Uit "Op de rails", 1973-7:
De WRD' s zullen zoals bekend
worden verbouwd tot stuurstandrijtuigen voor de
Beneluxdienst. Uit de buurlanddienst zijn ze geheel
verdwenen, slechts 2 zijn er nog nodig voor
D 1511/10 Hoek—Hannover v . v . e n D 217/6 Hoek—
Keulen.


Met dank aan een behulpzame forumgenoot.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11639
    • Mijn fotoarchief
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #10 Gepost op: 10 June 2024, 11:46:14 »
Misschien even afsplitsen naar een eigen topic, dit heeft niks meer met het tonen van nieuwe aanwinsten te maken...

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2623
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #11 Gepost op: 10 June 2024, 12:29:52 »
Sorry, ik was even zo vrij om de vraag hier te stellen. Allen dank voor de antwoorden en daarmee de inspiratie  (y)

Groeten,
Rogier

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2623
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #12 Gepost op: 10 June 2024, 15:26:45 »
Met dank aan de moderators toch een eigen topic  (y).

Ik heb e.e.a. zitten googlen en na 1974 waren er bijzonder weinig diensten met Plan D RD. Dat is niet gek omdat er ook nog maar 2 over waren  ;D. De 111 en de (vanuit de 105 hernummerde) 112. Dat deze beperkt zijn tot de D 284/285 (Amsterdam - Brussel - Parijs?) is dan niet vreemd.

Weet iemand hoe het zat tot 1974?

Ik vond op dit forum voorbeelden van de trein naar Hannover, die bestond uit Stalen D, maar verder bestond uit Plan D: B, A, B, B, B en RD. De RD reed alleen in NL mee en afhankelijk van de route vooraan (richting Dld) of achteraan (richting NL) in de trein. Volgens mij reed deze trein begin jaren 70 in de genoemde uitvoering (met NS logo, zonder de restauratie tekst)?

Edit: dat was dit topic:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44790.0

Groeten,
Rogier

« Laatst bewerkt op: 10 June 2024, 16:02:59 door spoorijzer »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Twentelijn 1968-1980
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #13 Gepost op: 10 June 2024, 20:30:42 »
Onder het mom "Wij van WC-eend" heb ik wat samenstellingen uit 1973 waarin die trein ook voorkomt: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111208.0
Je ziet in de genoemde omlopen ondermeer hoe telkens hetzelfde stammetje Plan D dag in dag uit wordt gebruikt in de verschillende (binnenlandse) treinnummers en af en toe een uitstapje maakt naar Duitsland. Zodra dat gebeurt gaat de RD eraf in Hengelo en er komt er weer eentje aan zodra de trein weer terug komt in Nederland. Ik noem voor RD telkens "Plan D of Plan E", maar dat zal in de praktijk vooral Plan E zijn geweest, want:

"
Acht WRD worden gesteld in: 297/6 naar Basel,
217/6 Hoek—Keulen, 1511/0 Hoek—Hannover; 2
voor buurlandtreinen serie 1700; 1 staat op
reserve.

"
(Op de rails 1972-7 - wederom dank forumgenoot)

Zoals in mijn overzicht te zien is kwam de Plan D-trein telkens uit Amsterdam en niet uit HvH. Voor die trein zullen dus niet of nauwelijks Plan D WRD's beschikbaar zijn geweest. Blijft over dat dat Plan E RD's moeten zijn geweest.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2623
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #14 Gepost op: 11 June 2024, 11:56:51 »
Hoi 1200blauw,

Dank voor de link, die heb ik even uit zitten pluizen.

De kans op een E-RD is flink groter dan een Plan D-RD. Er waren immers 26 plan E restauratie rijtuigen en slechts 10 van de Plan D. Toch zal er vast en zeker een plan D RD gebruikt zijn.

Wat leuk is uit jouw draadje, is inderdaad de standaard plan D stam. Ik had de trein dus wel met stalen D ontdekt (richting Hannover) maar nationaal (naar Enschede) reed de trein dus zonder stalen D. Dat scheelt mij weer geld, maar gezien de ruimte die ik heb (4 a 5 bakken max) komt dat zeker niet onhandig uit  ;D. Een B rijtuig minder zal vast wel eens voor zijn gekomen, dus ik moet tzt op zoek naar een stammetje plan D. Daarmee kan ik een mooie stam in 1973 met een Berlijns Blauwe 1100 of een geel grijze (de eerste neusloze geel/grijze kwamen in 1971 op de baan). Wat ik alleen kan zien zijn de geel/grijze locs zonder 3e frontsein allemaal nummers die pas na 1973 geel/grijs zijn geworden......

Groeten,
Rogier