Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 19:47:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
mDDM, waarom 3 draaistellen? door hmmglaser
Vandaag om 19:36:28
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Hulp gezocht omgeving Drachten door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:18:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:01:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
  

Auteur Topic: M rail - kortsluiting  (gelezen 9397 keer)

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
M rail - kortsluiting
« Gepost op: 08 June 2024, 13:26:03 »
Van de een op andere dag heb ik kortsluiting in de baan.

De situatie:

Er gaat een bruine draad naar een verdeelblok waarop allemaal bruine draden zijn aangesloten. De rode draad gaat naar een stroomrail. Zodra ik het aansluit begint het te tikken. Het maakt niet uit welke rode draad ik pak van welke stroomrail, er is altijd getik.



De trein reed net een rondje. Toen niet meer. Er is niks veranderd aan wat dan ook.

Dus... hoe nu verder?
« Laatst bewerkt op: 08 June 2024, 13:34:03 door RNRS001 »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5406
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2024, 14:01:43 »
Is de bewuste trein al van de baan gehaald? Het nadeel van M-rail is dat alles van metaal is. Dus als de middenrail bijvoorbeeld ook maar ergens contact met de bedding maakt, heb je al kortsluiting.

Hopelijk kun je de rails op bepaalde plekken loshalen, zowel de rails fysiek uit elkaar halen, maar ook de bedrading loshalen. Dan heb je een bepaald gedeelte dus stroomloos gemaakt. Test daarna of de kortsluiting weg is of niet. Heb je nog steeds kortsluiting, dan is het losgehaalde baangedeelte niet de oorzaak. Zo moet je steeds een deel van je spoorbaan loshalen om te controleren waar de kortsluiting zit. Als je een stuk spoor losgehaald hebt en de kortsluiting is daarna ook weg, dan weet je dat de kortsluiting in het losgehaalde gedeelte zit. Nu kun je rail voor rail van dat losgehaalde deel terugplaatsen in de baan en checken of de kortsluiting terugkomt of niet. Daarmee vind je uiteindelijk de boosdoener.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2024, 14:37:23 »
Jazeker, alles wat op de baan staat is gecontroleerd.

Ik dacht dat je de kortsluiting kon traceren door waar het getik vandaan kwam. Als ik namelijk de stroom op een andere plek erop zet, dan zit het getik daar. Het getik, en dus ook de kortsluiting, verplaatst zich naar de stroomrail toe.

Maar... nu haal ik het 1 voor 1 los en begint het steeds harder te tikken bij de wissels. Haal ik die los en verbind ik het dan weer verder, dan blijkt het weer een stuk verder te zitten. De hele boel zit vastgeschroefd omdat het storingsvrij was.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2024, 14:40:49 door RNRS001 »

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2024, 15:27:30 »
Hallo onbekende,

Misschien eens met een stofzuiger over de rails gaan.

Jos

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2024, 16:43:21 »
Doet de MS het wel als die los gekoppeld is van de rails?
Mvg Mark

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2024, 18:30:50 »
Doet de MS het wel als die los gekoppeld is van de rails?

Ik snap de vraag niet. Bedoel je of deze aan staat? Dan is het antwoord ja.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18288
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2024, 20:29:26 »
Ja, aan maar niet aangesloten aan de rails... dus als stand-alone zeg maar. Geeft hij dan ook kortsluiting?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2024, 09:14:08 »
Ja, aan maar niet aangesloten aan de rails... dus als stand-alone zeg maar. Geeft hij dan ook kortsluiting?

Nee, als de mobile station nergens op aangesloten zit dan is er niets aan de hand.

De situatie is:
Een grote baan. (zo'n 40 meter aan rails, denk ik). Stuk voor stuk opgebouwd de afgelopen weken. Telkens kortsluiting vrij. Om de 3 meter zit ongeveer een stroomrail. Ook altijd storingsvrij.

Sinds gisteren ineens storing in de baan. Dus ik ben op het getik afgegaan en dacht dat het in een kruising zat. Losgekoppeld, beetje schoongemaakt en teruggedaan. Storing weg, hoera. Dacht ik. 2 uur later weer storing in de baan. Toen stuk voor stuk delen losgekoppeld. Toen werd het getik harder bij de wissels, losgekoppeld, vastgedaan en geen storing. Hoera. Dacht ik.

Ik sluit nu een extra stroomrail aan bij het gedeelte waar geen storing zat. Jawel, storing. Dus de stroomrail geeft storing? Nee, want als ik deze direct op het mobile station én de baan aansluit heb ik geen storing. Stop ik deze in de baan en sluit ik het mobile station elders aan (20 meter verderop) dan heb ik storing op het moment dat ik diezelfde stroomrail aansluit.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd? :-)

Nu ik nogmaals iets bedenk;

Moet een mobile station altijd direct op een stroomrail worden aangesloten? Of mag deze ook op een verdeelblok worden aangesloten?
« Laatst bewerkt op: 09 June 2024, 09:17:15 door RNRS001 »

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6864
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2024, 09:21:36 »
Misschien heb je aansluitrails met een condensator er in? Die moet je bij digitaal bedrijf eruit knippen.


Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2024, 09:39:06 »
Ik heb incidenteel een storing (kortsluiting) in een wissel, even nakijken of er niets verbogen is.
Meestal heb ik kortsluiting in mijn m rails doordat er iets op de rails gevallen is, maar oudere wagens met laaghangende koppelhaken kunnen soms ook kortsluiting veroorzaken.

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #10 Gepost op: 09 June 2024, 11:32:11 »
Ik ben net weggelopen toen er geen storing in zat. Vervolgens kom ik terug, zet ik het aan en zit er weer storing in.

Ik koppel het los.

Mobile Station aangesloten op rangeerterrein los van de rest? Geen storing. Ik ga vooruit in de baan.
Bocht met wissels erbij? Geen storing. Stroomrail 2 verderop aansluiten op het verdeelblok? Storing.

Dus; stroomrail verderop vervangen en storing is weg. Conclusie? Stroomrail 2 s de boosdoener. Toch?

Stroomrail 2 vervangen voor een andere. Nog steeds storing. Dus, storing zit in het verdeelblok. Alles los op het verdeelblok behalve stroomrail 2. Geen storing.

Storing komt dus ergens anders vandaan. Dus ik koppel alles 1 voor 1 aan op het verdeelblok. Conclusie; kortsluiting komt vanaf stroomrail 5 ergens anders. Mooi, ik koppel het los. Storing weg. Maar... ook geen stroom meer op de rails. Baan is nu storingsvrij.

Ik besluit om achteraan ook weer alles vast te doen. Ik koppel nu deel voor deel dingen erbij. Gelijk storing.

Echt alles moet los om hier achter te komen want er zit ineens storing op meerdere plekken.

 :-\
« Laatst bewerkt op: 09 June 2024, 11:34:49 door RNRS001 »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #11 Gepost op: 09 June 2024, 11:44:16 »
Niet gewoon teveel spanningsverlies?
Het is natuurlijk niet zo’n hele zware trafo wat er bij een ms zit.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6864
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #12 Gepost op: 09 June 2024, 12:08:19 »
Dunne draadjes: 0,14mm2 zo te zien.....

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #13 Gepost op: 09 June 2024, 12:10:45 »
Ik zou zoals Dave al zegt eens kijken naar die trafo. Als ik zoek op google is wat jij gebruikt qua trafo, is dit niet de originele. Dat er overal afplaktape op zit, geeft mij nou ook niet het idee van kwaliteit. Dat de originele Marklin trafo maar bedoeld is voor max 1A, en jij gebruikt deze  voor 50 meter rails (en dus ook meerdere locs?) lijkt me ook niet helemaal ok, zeker als het gaat om ouder of minder goed onderhouden materiaal.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #14 Gepost op: 09 June 2024, 12:13:57 »
Dunne draadjes: 0,14mm2 zo te zien.....
En vastgeklemd tussen de behuizing.
Getuigd nou niet allemaal van juist aangelegd spul.
Gr.
Eric