Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: M rail - kortsluiting  (gelezen 8430 keer)

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
M rail - kortsluiting
« Gepost op: 08 June 2024, 13:26:03 »
Van de een op andere dag heb ik kortsluiting in de baan.

De situatie:

Er gaat een bruine draad naar een verdeelblok waarop allemaal bruine draden zijn aangesloten. De rode draad gaat naar een stroomrail. Zodra ik het aansluit begint het te tikken. Het maakt niet uit welke rode draad ik pak van welke stroomrail, er is altijd getik.



De trein reed net een rondje. Toen niet meer. Er is niks veranderd aan wat dan ook.

Dus... hoe nu verder?
« Laatst bewerkt op: 08 June 2024, 13:34:03 door RNRS001 »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2024, 14:01:43 »
Is de bewuste trein al van de baan gehaald? Het nadeel van M-rail is dat alles van metaal is. Dus als de middenrail bijvoorbeeld ook maar ergens contact met de bedding maakt, heb je al kortsluiting.

Hopelijk kun je de rails op bepaalde plekken loshalen, zowel de rails fysiek uit elkaar halen, maar ook de bedrading loshalen. Dan heb je een bepaald gedeelte dus stroomloos gemaakt. Test daarna of de kortsluiting weg is of niet. Heb je nog steeds kortsluiting, dan is het losgehaalde baangedeelte niet de oorzaak. Zo moet je steeds een deel van je spoorbaan loshalen om te controleren waar de kortsluiting zit. Als je een stuk spoor losgehaald hebt en de kortsluiting is daarna ook weg, dan weet je dat de kortsluiting in het losgehaalde gedeelte zit. Nu kun je rail voor rail van dat losgehaalde deel terugplaatsen in de baan en checken of de kortsluiting terugkomt of niet. Daarmee vind je uiteindelijk de boosdoener.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2024, 14:37:23 »
Jazeker, alles wat op de baan staat is gecontroleerd.

Ik dacht dat je de kortsluiting kon traceren door waar het getik vandaan kwam. Als ik namelijk de stroom op een andere plek erop zet, dan zit het getik daar. Het getik, en dus ook de kortsluiting, verplaatst zich naar de stroomrail toe.

Maar... nu haal ik het 1 voor 1 los en begint het steeds harder te tikken bij de wissels. Haal ik die los en verbind ik het dan weer verder, dan blijkt het weer een stuk verder te zitten. De hele boel zit vastgeschroefd omdat het storingsvrij was.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2024, 14:40:49 door RNRS001 »

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 308
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2024, 15:27:30 »
Hallo onbekende,

Misschien eens met een stofzuiger over de rails gaan.

Jos

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2024, 16:43:21 »
Doet de MS het wel als die los gekoppeld is van de rails?
Mvg Mark

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2024, 18:30:50 »
Doet de MS het wel als die los gekoppeld is van de rails?

Ik snap de vraag niet. Bedoel je of deze aan staat? Dan is het antwoord ja.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2024, 20:29:26 »
Ja, aan maar niet aangesloten aan de rails... dus als stand-alone zeg maar. Geeft hij dan ook kortsluiting?

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2024, 09:14:08 »
Ja, aan maar niet aangesloten aan de rails... dus als stand-alone zeg maar. Geeft hij dan ook kortsluiting?

Nee, als de mobile station nergens op aangesloten zit dan is er niets aan de hand.

De situatie is:
Een grote baan. (zo'n 40 meter aan rails, denk ik). Stuk voor stuk opgebouwd de afgelopen weken. Telkens kortsluiting vrij. Om de 3 meter zit ongeveer een stroomrail. Ook altijd storingsvrij.

Sinds gisteren ineens storing in de baan. Dus ik ben op het getik afgegaan en dacht dat het in een kruising zat. Losgekoppeld, beetje schoongemaakt en teruggedaan. Storing weg, hoera. Dacht ik. 2 uur later weer storing in de baan. Toen stuk voor stuk delen losgekoppeld. Toen werd het getik harder bij de wissels, losgekoppeld, vastgedaan en geen storing. Hoera. Dacht ik.

Ik sluit nu een extra stroomrail aan bij het gedeelte waar geen storing zat. Jawel, storing. Dus de stroomrail geeft storing? Nee, want als ik deze direct op het mobile station én de baan aansluit heb ik geen storing. Stop ik deze in de baan en sluit ik het mobile station elders aan (20 meter verderop) dan heb ik storing op het moment dat ik diezelfde stroomrail aansluit.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd? :-)

Nu ik nogmaals iets bedenk;

Moet een mobile station altijd direct op een stroomrail worden aangesloten? Of mag deze ook op een verdeelblok worden aangesloten?
« Laatst bewerkt op: 09 June 2024, 09:17:15 door RNRS001 »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6686
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2024, 09:21:36 »
Misschien heb je aansluitrails met een condensator er in? Die moet je bij digitaal bedrijf eruit knippen.


Frank103

  • Online Online
  • Berichten: 640
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2024, 09:39:06 »
Ik heb incidenteel een storing (kortsluiting) in een wissel, even nakijken of er niets verbogen is.
Meestal heb ik kortsluiting in mijn m rails doordat er iets op de rails gevallen is, maar oudere wagens met laaghangende koppelhaken kunnen soms ook kortsluiting veroorzaken.

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #10 Gepost op: 09 June 2024, 11:32:11 »
Ik ben net weggelopen toen er geen storing in zat. Vervolgens kom ik terug, zet ik het aan en zit er weer storing in.

Ik koppel het los.

Mobile Station aangesloten op rangeerterrein los van de rest? Geen storing. Ik ga vooruit in de baan.
Bocht met wissels erbij? Geen storing. Stroomrail 2 verderop aansluiten op het verdeelblok? Storing.

Dus; stroomrail verderop vervangen en storing is weg. Conclusie? Stroomrail 2 s de boosdoener. Toch?

Stroomrail 2 vervangen voor een andere. Nog steeds storing. Dus, storing zit in het verdeelblok. Alles los op het verdeelblok behalve stroomrail 2. Geen storing.

Storing komt dus ergens anders vandaan. Dus ik koppel alles 1 voor 1 aan op het verdeelblok. Conclusie; kortsluiting komt vanaf stroomrail 5 ergens anders. Mooi, ik koppel het los. Storing weg. Maar... ook geen stroom meer op de rails. Baan is nu storingsvrij.

Ik besluit om achteraan ook weer alles vast te doen. Ik koppel nu deel voor deel dingen erbij. Gelijk storing.

Echt alles moet los om hier achter te komen want er zit ineens storing op meerdere plekken.

 :-\
« Laatst bewerkt op: 09 June 2024, 11:34:49 door RNRS001 »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4384
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #11 Gepost op: 09 June 2024, 11:44:16 »
Niet gewoon teveel spanningsverlies?
Het is natuurlijk niet zo’n hele zware trafo wat er bij een ms zit.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6686
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #12 Gepost op: 09 June 2024, 12:08:19 »
Dunne draadjes: 0,14mm2 zo te zien.....

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #13 Gepost op: 09 June 2024, 12:10:45 »
Ik zou zoals Dave al zegt eens kijken naar die trafo. Als ik zoek op google is wat jij gebruikt qua trafo, is dit niet de originele. Dat er overal afplaktape op zit, geeft mij nou ook niet het idee van kwaliteit. Dat de originele Marklin trafo maar bedoeld is voor max 1A, en jij gebruikt deze  voor 50 meter rails (en dus ook meerdere locs?) lijkt me ook niet helemaal ok, zeker als het gaat om ouder of minder goed onderhouden materiaal.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #14 Gepost op: 09 June 2024, 12:13:57 »
Dunne draadjes: 0,14mm2 zo te zien.....
En vastgeklemd tussen de behuizing.
Getuigd nou niet allemaal van juist aangelegd spul.
Gr.
Eric