Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 16:42:31
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 16:33:57
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:47:25
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Remunj
Vandaag om 15:36:06
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
upload deleten door Pauldg
Vandaag om 15:12:47
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 14:55:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Lima IRM pimpen door janw
Vandaag om 14:25:46
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:00:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 12:45:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 10:36:04
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
  

Auteur Topic: M rail - kortsluiting  (gelezen 9799 keer)

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
M rail - kortsluiting
« Gepost op: 08 June 2024, 13:26:03 »
Van de een op andere dag heb ik kortsluiting in de baan.

De situatie:

Er gaat een bruine draad naar een verdeelblok waarop allemaal bruine draden zijn aangesloten. De rode draad gaat naar een stroomrail. Zodra ik het aansluit begint het te tikken. Het maakt niet uit welke rode draad ik pak van welke stroomrail, er is altijd getik.



De trein reed net een rondje. Toen niet meer. Er is niks veranderd aan wat dan ook.

Dus... hoe nu verder?
« Laatst bewerkt op: 08 June 2024, 13:34:03 door RNRS001 »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2024, 14:01:43 »
Is de bewuste trein al van de baan gehaald? Het nadeel van M-rail is dat alles van metaal is. Dus als de middenrail bijvoorbeeld ook maar ergens contact met de bedding maakt, heb je al kortsluiting.

Hopelijk kun je de rails op bepaalde plekken loshalen, zowel de rails fysiek uit elkaar halen, maar ook de bedrading loshalen. Dan heb je een bepaald gedeelte dus stroomloos gemaakt. Test daarna of de kortsluiting weg is of niet. Heb je nog steeds kortsluiting, dan is het losgehaalde baangedeelte niet de oorzaak. Zo moet je steeds een deel van je spoorbaan loshalen om te controleren waar de kortsluiting zit. Als je een stuk spoor losgehaald hebt en de kortsluiting is daarna ook weg, dan weet je dat de kortsluiting in het losgehaalde gedeelte zit. Nu kun je rail voor rail van dat losgehaalde deel terugplaatsen in de baan en checken of de kortsluiting terugkomt of niet. Daarmee vind je uiteindelijk de boosdoener.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2024, 14:37:23 »
Jazeker, alles wat op de baan staat is gecontroleerd.

Ik dacht dat je de kortsluiting kon traceren door waar het getik vandaan kwam. Als ik namelijk de stroom op een andere plek erop zet, dan zit het getik daar. Het getik, en dus ook de kortsluiting, verplaatst zich naar de stroomrail toe.

Maar... nu haal ik het 1 voor 1 los en begint het steeds harder te tikken bij de wissels. Haal ik die los en verbind ik het dan weer verder, dan blijkt het weer een stuk verder te zitten. De hele boel zit vastgeschroefd omdat het storingsvrij was.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2024, 14:40:49 door RNRS001 »

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2024, 15:27:30 »
Hallo onbekende,

Misschien eens met een stofzuiger over de rails gaan.

Jos

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2024, 16:43:21 »
Doet de MS het wel als die los gekoppeld is van de rails?
Mvg Mark

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2024, 18:30:50 »
Doet de MS het wel als die los gekoppeld is van de rails?

Ik snap de vraag niet. Bedoel je of deze aan staat? Dan is het antwoord ja.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18577
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2024, 20:29:26 »
Ja, aan maar niet aangesloten aan de rails... dus als stand-alone zeg maar. Geeft hij dan ook kortsluiting?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2024, 09:14:08 »
Ja, aan maar niet aangesloten aan de rails... dus als stand-alone zeg maar. Geeft hij dan ook kortsluiting?

Nee, als de mobile station nergens op aangesloten zit dan is er niets aan de hand.

De situatie is:
Een grote baan. (zo'n 40 meter aan rails, denk ik). Stuk voor stuk opgebouwd de afgelopen weken. Telkens kortsluiting vrij. Om de 3 meter zit ongeveer een stroomrail. Ook altijd storingsvrij.

Sinds gisteren ineens storing in de baan. Dus ik ben op het getik afgegaan en dacht dat het in een kruising zat. Losgekoppeld, beetje schoongemaakt en teruggedaan. Storing weg, hoera. Dacht ik. 2 uur later weer storing in de baan. Toen stuk voor stuk delen losgekoppeld. Toen werd het getik harder bij de wissels, losgekoppeld, vastgedaan en geen storing. Hoera. Dacht ik.

Ik sluit nu een extra stroomrail aan bij het gedeelte waar geen storing zat. Jawel, storing. Dus de stroomrail geeft storing? Nee, want als ik deze direct op het mobile station én de baan aansluit heb ik geen storing. Stop ik deze in de baan en sluit ik het mobile station elders aan (20 meter verderop) dan heb ik storing op het moment dat ik diezelfde stroomrail aansluit.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd? :-)

Nu ik nogmaals iets bedenk;

Moet een mobile station altijd direct op een stroomrail worden aangesloten? Of mag deze ook op een verdeelblok worden aangesloten?
« Laatst bewerkt op: 09 June 2024, 09:17:15 door RNRS001 »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6983
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2024, 09:21:36 »
Misschien heb je aansluitrails met een condensator er in? Die moet je bij digitaal bedrijf eruit knippen.


Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 690
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2024, 09:39:06 »
Ik heb incidenteel een storing (kortsluiting) in een wissel, even nakijken of er niets verbogen is.
Meestal heb ik kortsluiting in mijn m rails doordat er iets op de rails gevallen is, maar oudere wagens met laaghangende koppelhaken kunnen soms ook kortsluiting veroorzaken.

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #10 Gepost op: 09 June 2024, 11:32:11 »
Ik ben net weggelopen toen er geen storing in zat. Vervolgens kom ik terug, zet ik het aan en zit er weer storing in.

Ik koppel het los.

Mobile Station aangesloten op rangeerterrein los van de rest? Geen storing. Ik ga vooruit in de baan.
Bocht met wissels erbij? Geen storing. Stroomrail 2 verderop aansluiten op het verdeelblok? Storing.

Dus; stroomrail verderop vervangen en storing is weg. Conclusie? Stroomrail 2 s de boosdoener. Toch?

Stroomrail 2 vervangen voor een andere. Nog steeds storing. Dus, storing zit in het verdeelblok. Alles los op het verdeelblok behalve stroomrail 2. Geen storing.

Storing komt dus ergens anders vandaan. Dus ik koppel alles 1 voor 1 aan op het verdeelblok. Conclusie; kortsluiting komt vanaf stroomrail 5 ergens anders. Mooi, ik koppel het los. Storing weg. Maar... ook geen stroom meer op de rails. Baan is nu storingsvrij.

Ik besluit om achteraan ook weer alles vast te doen. Ik koppel nu deel voor deel dingen erbij. Gelijk storing.

Echt alles moet los om hier achter te komen want er zit ineens storing op meerdere plekken.

 :-\
« Laatst bewerkt op: 09 June 2024, 11:34:49 door RNRS001 »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4487
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #11 Gepost op: 09 June 2024, 11:44:16 »
Niet gewoon teveel spanningsverlies?
Het is natuurlijk niet zo’n hele zware trafo wat er bij een ms zit.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6983
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #12 Gepost op: 09 June 2024, 12:08:19 »
Dunne draadjes: 0,14mm2 zo te zien.....

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #13 Gepost op: 09 June 2024, 12:10:45 »
Ik zou zoals Dave al zegt eens kijken naar die trafo. Als ik zoek op google is wat jij gebruikt qua trafo, is dit niet de originele. Dat er overal afplaktape op zit, geeft mij nou ook niet het idee van kwaliteit. Dat de originele Marklin trafo maar bedoeld is voor max 1A, en jij gebruikt deze  voor 50 meter rails (en dus ook meerdere locs?) lijkt me ook niet helemaal ok, zeker als het gaat om ouder of minder goed onderhouden materiaal.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8090
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #14 Gepost op: 09 June 2024, 12:13:57 »
Dunne draadjes: 0,14mm2 zo te zien.....
En vastgeklemd tussen de behuizing.
Getuigd nou niet allemaal van juist aangelegd spul.
Gr.
Eric