Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 09:36:21
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:26:46
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:21:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:30:42
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 08:19:51
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:18:53
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
09 September 2025, 20:58:25
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
09 September 2025, 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
09 September 2025, 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
09 September 2025, 16:14:18
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
09 September 2025, 11:30:48
  

Auteur Topic: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig  (gelezen 6075 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Hoi all,

Weet iemand hoe in de jaren eind zeventig/begin tachtig de treinstellen die toekwamen op station Geldermalsen omliepen naar de tuin (opstelsporen 506 en 507).
Deze bleven daar enkele uren over staan om dan weer aan de volgende rit te beginnen.
Ik vermoed dat deze het baanvak naar Tiel opreden, om vervolgens te keren.
Kan iemand dit bevestigen?

Dave
   
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #1 Gepost op: 27 May 2024, 17:05:22 »
Bedoel je echt treinstellen? Die hoeven toch niet te keren?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #2 Gepost op: 27 May 2024, 17:18:49 »
Klaas,

Treinstel komt toe op spoor 3, reizigers stappen uit.
Volgende dienst van treinstel is pas over drie uur.
Dus deze wordt weggezet in de "tuin". (opstelsporen)
De vraag is; hoe kwam deze daar? hoe liep deze om?
Ik vermoed niet op de lijn Utrecht - den Bosch vanwege de drukte op deze lijn.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • Spoor N
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #3 Gepost op: 27 May 2024, 18:39:06 »
Omlopen is het verplaatsen van een loc van de ene kant van een trein naar de andere kant, treinstellen lopen niet om. Het omrangeren zal via de sporen naar Tiel zijn gegaan lijkt me, daar is ruimte om even een passerende trein af te wachten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #4 Gepost op: 27 May 2024, 19:28:55 »
Klaas Nederbelg,

Waar baseer je die " drie uur " op?
Er reed tussen Utrecht en Geldermalsen elk kwartier een sprinter. Twee keer per uur tot Geldermalsen en twee keer per uur door richting Tiel.
De treinen rijden vanaf hun eindpunt terug naar Utrecht.

"Omloop" is natuurlijk ook de aanduiding voor het schema dat een treinstel op een dag ( of langer) volgt.

Ronald

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #5 Gepost op: 27 May 2024, 20:17:55 »
een sprinter.
Dat heette destijds nog gewoon een stoptrein

Twee keer per uur tot Geldermalsen
Dat was de stoptrein Utrecht-Geldermalsen-Eindhoven.

en twee keer per uur door richting Tiel.
Eén keer per uur, en dat was de trein Utrecht-Geldermalsen-Tiel.

De stoptrein van/naar Dordrecht eindigde wel in Gdm, en dat was een DE3.

Situatie buiten de spits en dienstregeling '81-'82
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #6 Gepost op: 28 May 2024, 08:50:24 »
1x gezien, in de ochtend:
Spits-plan U, één stel, komt binnen op spoor 4a waar "Dordrecht" altijd binnen kwam. Gewone dienst-U (een stel) komt óók op spoor 4 en parkeert dus voor de spits-U. Gewone dienst vertrekt op de gewone tijd. Spits-U vertrekt leeg enige tijd later. Spits-U rijdt de lijn richting Beesd op. Stopt (machinist loopt naar andere cabine). Spits-U arriveert op emplacement.

Geen garantie dat het altijd zo gebeurde. Ik heb ook 1 maal gezien dat er 2 plan U's binnen kwamen op 4a, ontkoppelden. 1 stel vertrok op normale tijd naar Dordrecht. 2e stel ging even later net achter het inrijsein vanuit zowel Beesd als Utrecht (dus net over de brug over de Linge) en kwam na korte tijd (machinist moest weer naar de andere cabine), weer terug het emplacement op. Dit was op een zaterdag toen er geen spits-U's reden.

Groet, Raymond van den Hoven.
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #7 Gepost op: 28 May 2024, 10:10:45 »
Top,

Merci, dat zijn al interessante berichten.
En dan kan het ook nog zijn dat deze op tegenspoor richting Beesd vertrok?

Dat heette destijds nog gewoon een stoptrein
Dat was de stoptrein Utrecht-Geldermalsen-Eindhoven.
Eén keer per uur, en dat was de trein Utrecht-Geldermalsen-Tiel.

De stoptrein van/naar Dordrecht eindigde wel in Gdm, en dat was een DE3.

Situatie buiten de spits en dienstregeling '81-'82

Correct en begin jaren tachtig kwam (meestal gekoppelde) Plan V's ook voor.

Omhalen/overhalen>>
Treinstel(len) rangeren naar een ander (opstel)spoor. Weer wat geleerd (y)

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #8 Gepost op: 28 May 2024, 14:13:07 »
En dan kan het ook nog zijn dat deze op tegenspoor richting Beesd vertrok?
De treinen naar Beesd en verder heb ik altijd "op tegenspoor" zien vertrekken.
Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7498
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #9 Gepost op: 28 May 2024, 15:03:40 »
Dat heette destijds nog gewoon een stoptrein


Het kwam wel samen. Elke sprinter was toen ook een stoptrein, maar niet elke stoptrein was ook een sprinter.  :D Volgens mij was een 'echte' sprinter nogal een randstedelijk fenomeen. Ik heb er indertijd nooit eentje ten oosten van Utrecht kunnen ontdekken.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #10 Gepost op: 28 May 2024, 16:25:40 »
Dave, even na deze dia vertrok een Plan U vanaf spoor 3 richting Beesd. Over spoor 2 reed een doorgaande trein. Beide uitrijseinen staan op groen, evenals het rechter sein net over de Lingebrug en in de verte een links van het linker spoor staand sein voor de trein naar Beesd.


Groet, Frank

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #11 Gepost op: 29 May 2024, 07:47:31 »
Merci allemaal voor de info.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #12 Gepost op: 29 May 2024, 10:34:31 »
Het kwam wel samen. Elke sprinter was toen ook een stoptrein, maar niet elke stoptrein was ook een sprinter.  :D Volgens mij was een 'echte' sprinter nogal een randstedelijk fenomeen. Ik heb er indertijd nooit eentje ten oosten van Utrecht kunnen ontdekken.  :)
Sprinter was oorspronkelijk de bijnaam van het treinstel (SGM) dat o.a. op de Zoetermeerlijn reed. Later is gaandeweg de naam door de NS gebruikt voor stoptreinen in het algemeen. In de jaren 70/80 was de benaming van de trein nog steeds stoptrein volgens mij (je had toen sneltreinen en stoptreinen volgens de dienstregeling).

De Sprinter was ontworpen voor ritten met stations kort op elkaar (vandaar ook de naam sprinter: sprintjes trekken tussen de stations).
Grt, Wim

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1357
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #13 Gepost op: 29 May 2024, 10:46:33 »
Elke sprinter was toen ook een stoptrein, 

Zelfs dat niet altijd. Ik heb wel eens Sprinter (SGM) meegemaakt die als Intercity of Sneltrein werd ingezet...

Sprinter was ooit de naam van het SGM-materieel, stond er zelfs op, net als Koploper of Wadloper.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #14 Gepost op: 29 May 2024, 11:09:25 »
Sprinter was oorspronkelijk de bijnaam van het treinstel (SGM) dat o.a. op de Zoetermeerlijn reed. Later is gaandeweg de naam door de NS gebruikt voor stoptreinen in het algemeen. In de jaren 70/80 was de benaming van de trein nog steeds stoptrein volgens mij (je had toen sneltreinen en stoptreinen volgens de dienstregeling).

De Sprinter was ontworpen voor ritten met stations kort op elkaar (vandaar ook de naam sprinter: sprintjes trekken tussen de stations).
Met Spoorslag '70 werd de sneltrein al afgeschaft en vervangen door de Intercity (De-veertig-steden-tempo-trein).
Groet, Frank