Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
Rangeren met een pec door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:20:05
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Remco vM
Vandaag om 00:10:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
  

Auteur Topic: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig  (gelezen 6254 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7691
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #15 Gepost op: 29 May 2024, 11:43:11 »
Dat is dan niet altijd breed gecommuniceerd. Ik heb diverse HC's in de jaren '80 horen omroepen dat ik in een sneltrein zat. Ik dacht dat er stoptreinen, sneltreinen en IC's naast elkaar bestonden.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #16 Gepost op: 29 May 2024, 11:52:41 »
volgens mij is het alleen maar een verandering van benaming. De vroegere sneltrein heet nu intercity, de vroegere stoptrein heet nu sprinter. Ingewikkelder is het niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4659
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #17 Gepost op: 29 May 2024, 12:01:44 »
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneltrein:

Citaat
Sneltrein was in Nederland sinds de laatste decennia van de 19e eeuw de algemeen gebruikte benaming voor treinen die, in tegenstelling tot de stoptrein, in principe alleen stopten op de hoofdstations in de grotere steden. Bij de invoering van Spoorslag '70 verving de NS de naam in 1970 door intercity.

Twintig jaar later, in 1990, werd de treinsoort sneltrein opnieuw ingevoerd voor verbindingen die niet aan de normen voor intercitytreinen voldeden voor wat betreft gemiddelde snelheid en reizigerscomfort. Met ingang van de dienstregeling 2007 op 10 december 2006 is dit onderscheid tussen sneltrein en intercity weer losgelaten en is de term sneltrein op de meeste NS-trajecten verdwenen.

Alle sneltreinen van NS zijn vervangen door een intercity. Tot december 2011 reden er nog sneltreinen tussen Amsterdam Centraal en Dordrecht/Breda, Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal en tussen Hoorn en Haarlem/Den Haag Centraal. Sinds de ingang van de dienstregeling 2012 zijn deze sneltreinen vervangen door intercity's. Hetzelfde geldt ook voor de laatst nog bij NS rijdende sneltreinen Zwolle - Emmen, die sinds de ingang van de dienstregeling 2013 door Arriva zijn overgenomen. Sindsdien is de term sneltrein bij NS compleet verdwenen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7691
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #18 Gepost op: 29 May 2024, 12:43:54 »
volgens mij is het alleen maar een verandering van benaming. De vroegere sneltrein heet nu intercity, de vroegere stoptrein heet nu sprinter. Ingewikkelder is het niet.

Dat is helder Klaas. Ik meende mij alleen te herinneren dat drie termen naast elkaar werden gebruikt. Vam65 heeft de verklaring: de term sneltrein is geherintroduceerd (geweest). :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #19 Gepost op: 30 May 2024, 10:39:35 »

Kleine aanvulling op Wikipedia.

Helaas is de 19de eeuw van 1800 tot 1900.
Dus bijv 1975 ligt dus in 20-ste eeuw.

Immers de eerste eeuw duurde van het jaar 0 tot het jaar 100.

Niek

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #20 Gepost op: 30 May 2024, 11:12:32 »
0 tot 100, dat zijn 101 jaren. Dus 1 jaar langer dan een eeuw. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #21 Gepost op: 30 May 2024, 11:22:24 »
Er zijn (rijden) nog sneltreinen. Namelijk tussen Groningen en Leeuwarden bijvoorbeeld.
Prorail:
"Op dit moment rijden er tussen Groningen en Leeuwarden twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Een extra sneltrein is nodig, omdat steeds meer mensen met de trein reizen. Vooral in de spits. Twee sneltreinen en twee stoptreinen per richting, per uur verhoogt de kwaliteit en het comfort voor de reizigers."

Hoewel ik niet weet of deze anno 2024 nog steeds zo heten, in 2023 in elk geval wel.
Maar het "systeem" is inderdaad van sneltreinen en stoptreinen (hoe duidelijk wil je het hebben) naar IC, sneltrein en stoptrein gegaan. Omdat stoptrein wel erg langzaam lijkt (wat helemaal niet zo hoeft te zijn) hebben ze dat in sprinter gewijzigd.
Precies zoals hier al is verteld de sprinter was een treinstel en had geen relatie met een dienst. Toen in 1994 bij de viering van 100 jaar Sauwerd - Roodeschool de burgemeester het had over een sprinter moest ik erg lachen als treinhobbyist. Je kunt veel zeggen van de DH-tjes maar niet dat ze sprinten.
Station Baarn HIJSM

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8574
  • Spoor N
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #22 Gepost op: 30 May 2024, 11:44:28 »
Kleine aanvulling op Wikipedia.

Helaas is de 19de eeuw van 1800 tot 1900.
Dus bijv 1975 ligt dus in 20-ste eeuw.

Immers de eerste eeuw duurde van het jaar 0 tot het jaar 100.
Ik zie niet wat er helaas is aan dat de 19e eeuw van 1800 tot 1900 duurde, en wat het er toe doet dat 1975 in de 20e eeuw ligt.

0 tot 100, dat zijn 101 jaren. Dus 1 jaar langer dan een eeuw. 8)
Dat zijn honderd jaren, 0 tot en met 100 zijn 101 jaren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #23 Gepost op: 30 May 2024, 12:14:21 »
Het jaar 0 bestaat niet. De telling begint bij 1
19e eeuw is niet van 1800 tot 1900 maar van 1801 tot 1900  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1211
  • Spoor N
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #24 Gepost op: 30 May 2024, 12:18:05 »
Dat is dan niet altijd breed gecommuniceerd. Ik heb diverse HC's in de jaren '80 horen omroepen dat ik in een sneltrein zat. Ik dacht dat er stoptreinen, sneltreinen en IC's naast elkaar bestonden.
Klopt. Ik ging in de jaren 80 vanuit Dieren naar Zutphen naar school. Op een gegeven moment stopten de sneltreinen in Dieren en kon ik met de sneltrein. Daarvoor met de stoptrein. Die sneltrein werd geen intercity genoemd.
Grt, Wim

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #25 Gepost op: 03 June 2024, 22:27:51 »
Er was verschil tussen IC's en sneltreinen.

Tussen Dordrecht en Rotterdam reden sneltreinen die stopte alleen in Rotterdam Lombardijen, terwijl de IC's daar door reden.

In die tijd reisde ik vaak naar Rotterdam CS, maar ook naar Lombardijen. Ik had twee verscillende werkgevers.

Uiteraard ging dat wel eens mis! Een paar keer heb ik meegemaakt dat de IC stopte in Lombardijen. Heel veel verbaasde gezichten op het perron en geen reizigers die wilden uitstappen.

Anders om, ik heb het ook een paar keer meegemaakt dat de trein te laat, voorbij het station of alleen met de laatste bakken langs het perron stopte. Ook zweker twee keer dat er omgeroepen werd dat de reizigers voor Lombardijen in Rotterdam CS moesten overstappen op stoptrein of sneltrein richting Dordrecht, met de een of andere smoes van technische problemen en een keer met problemen in de dienstregeling. De trein kwam toen minuten te vroeg in CS aan.

Groet,
Niek

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #26 Gepost op: 04 June 2024, 09:44:29 »
Volgens mij werd het begrip sneltrein gebruikt voor stoptreinen die enkele stations oversloegen. Het gat tussen Intercity's (die alleen tussen grote IC stations reden) en stoptreinen was toch wat groot. Denk bv aan de stoptreinen tussen Zwolle en Amersfoort, die vanaf Amersfoort als sneltrein in 1x doorreden naar Utrecht. Dit was tot begin jaren '00 in elk geval zo. Ik ben in 2007 in Utrecht gaan werken en toen was de trein al geheel stoptrein geworden.

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #27 Gepost op: 04 June 2024, 11:32:03 »
19e eeuw is niet van 1800 tot 1900 maar van 1801 tot 1900  :P

1801 tot en met 1900 zou het dan moeten zijn. Waarom hebben we destijds eigenlijk de millenniumovergang gevierd van 1999 op 2000? ;D

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #28 Gepost op: 04 June 2024, 11:47:22 »
Je hebt helemaal gelijk  ;D en idd raar, we hadden voor 2001 moeten gaan
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #29 Gepost op: 04 June 2024, 11:51:24 »
Maar eventjes off topic.  ;D

De treinen uit Tiel en Eindhoven stopte allemaal op spoor 3a?
Werd 3b überhaupt wel gebruikt?

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV