Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig  (gelezen 5899 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Hoi all,

Weet iemand hoe in de jaren eind zeventig/begin tachtig de treinstellen die toekwamen op station Geldermalsen omliepen naar de tuin (opstelsporen 506 en 507).
Deze bleven daar enkele uren over staan om dan weer aan de volgende rit te beginnen.
Ik vermoed dat deze het baanvak naar Tiel opreden, om vervolgens te keren.
Kan iemand dit bevestigen?

Dave
   
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #1 Gepost op: 27 May 2024, 17:05:22 »
Bedoel je echt treinstellen? Die hoeven toch niet te keren?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #2 Gepost op: 27 May 2024, 17:18:49 »
Klaas,

Treinstel komt toe op spoor 3, reizigers stappen uit.
Volgende dienst van treinstel is pas over drie uur.
Dus deze wordt weggezet in de "tuin". (opstelsporen)
De vraag is; hoe kwam deze daar? hoe liep deze om?
Ik vermoed niet op de lijn Utrecht - den Bosch vanwege de drukte op deze lijn.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #3 Gepost op: 27 May 2024, 18:39:06 »
Omlopen is het verplaatsen van een loc van de ene kant van een trein naar de andere kant, treinstellen lopen niet om. Het omrangeren zal via de sporen naar Tiel zijn gegaan lijkt me, daar is ruimte om even een passerende trein af te wachten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #4 Gepost op: 27 May 2024, 19:28:55 »
Klaas Nederbelg,

Waar baseer je die " drie uur " op?
Er reed tussen Utrecht en Geldermalsen elk kwartier een sprinter. Twee keer per uur tot Geldermalsen en twee keer per uur door richting Tiel.
De treinen rijden vanaf hun eindpunt terug naar Utrecht.

"Omloop" is natuurlijk ook de aanduiding voor het schema dat een treinstel op een dag ( of langer) volgt.

Walter

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #5 Gepost op: 27 May 2024, 20:17:55 »
een sprinter.
Dat heette destijds nog gewoon een stoptrein

Twee keer per uur tot Geldermalsen
Dat was de stoptrein Utrecht-Geldermalsen-Eindhoven.

en twee keer per uur door richting Tiel.
Eén keer per uur, en dat was de trein Utrecht-Geldermalsen-Tiel.

De stoptrein van/naar Dordrecht eindigde wel in Gdm, en dat was een DE3.

Situatie buiten de spits en dienstregeling '81-'82
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #6 Gepost op: 28 May 2024, 08:50:24 »
1x gezien, in de ochtend:
Spits-plan U, één stel, komt binnen op spoor 4a waar "Dordrecht" altijd binnen kwam. Gewone dienst-U (een stel) komt óók op spoor 4 en parkeert dus voor de spits-U. Gewone dienst vertrekt op de gewone tijd. Spits-U vertrekt leeg enige tijd later. Spits-U rijdt de lijn richting Beesd op. Stopt (machinist loopt naar andere cabine). Spits-U arriveert op emplacement.

Geen garantie dat het altijd zo gebeurde. Ik heb ook 1 maal gezien dat er 2 plan U's binnen kwamen op 4a, ontkoppelden. 1 stel vertrok op normale tijd naar Dordrecht. 2e stel ging even later net achter het inrijsein vanuit zowel Beesd als Utrecht (dus net over de brug over de Linge) en kwam na korte tijd (machinist moest weer naar de andere cabine), weer terug het emplacement op. Dit was op een zaterdag toen er geen spits-U's reden.

Groet, Raymond van den Hoven.
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #7 Gepost op: 28 May 2024, 10:10:45 »
Top,

Merci, dat zijn al interessante berichten.
En dan kan het ook nog zijn dat deze op tegenspoor richting Beesd vertrok?

Dat heette destijds nog gewoon een stoptrein
Dat was de stoptrein Utrecht-Geldermalsen-Eindhoven.
Eén keer per uur, en dat was de trein Utrecht-Geldermalsen-Tiel.

De stoptrein van/naar Dordrecht eindigde wel in Gdm, en dat was een DE3.

Situatie buiten de spits en dienstregeling '81-'82

Correct en begin jaren tachtig kwam (meestal gekoppelde) Plan V's ook voor.

Omhalen/overhalen>>
Treinstel(len) rangeren naar een ander (opstel)spoor. Weer wat geleerd (y)

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #8 Gepost op: 28 May 2024, 14:13:07 »
En dan kan het ook nog zijn dat deze op tegenspoor richting Beesd vertrok?
De treinen naar Beesd en verder heb ik altijd "op tegenspoor" zien vertrekken.
Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #9 Gepost op: 28 May 2024, 15:03:40 »
Dat heette destijds nog gewoon een stoptrein


Het kwam wel samen. Elke sprinter was toen ook een stoptrein, maar niet elke stoptrein was ook een sprinter.  :D Volgens mij was een 'echte' sprinter nogal een randstedelijk fenomeen. Ik heb er indertijd nooit eentje ten oosten van Utrecht kunnen ontdekken.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #10 Gepost op: 28 May 2024, 16:25:40 »
Dave, even na deze dia vertrok een Plan U vanaf spoor 3 richting Beesd. Over spoor 2 reed een doorgaande trein. Beide uitrijseinen staan op groen, evenals het rechter sein net over de Lingebrug en in de verte een links van het linker spoor staand sein voor de trein naar Beesd.


Groet, Frank

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #11 Gepost op: 29 May 2024, 07:47:31 »
Merci allemaal voor de info.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #12 Gepost op: 29 May 2024, 10:34:31 »
Het kwam wel samen. Elke sprinter was toen ook een stoptrein, maar niet elke stoptrein was ook een sprinter.  :D Volgens mij was een 'echte' sprinter nogal een randstedelijk fenomeen. Ik heb er indertijd nooit eentje ten oosten van Utrecht kunnen ontdekken.  :)
Sprinter was oorspronkelijk de bijnaam van het treinstel (SGM) dat o.a. op de Zoetermeerlijn reed. Later is gaandeweg de naam door de NS gebruikt voor stoptreinen in het algemeen. In de jaren 70/80 was de benaming van de trein nog steeds stoptrein volgens mij (je had toen sneltreinen en stoptreinen volgens de dienstregeling).

De Sprinter was ontworpen voor ritten met stations kort op elkaar (vandaar ook de naam sprinter: sprintjes trekken tussen de stations).
Grt, Wim

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #13 Gepost op: 29 May 2024, 10:46:33 »
Elke sprinter was toen ook een stoptrein, 

Zelfs dat niet altijd. Ik heb wel eens Sprinter (SGM) meegemaakt die als Intercity of Sneltrein werd ingezet...

Sprinter was ooit de naam van het SGM-materieel, stond er zelfs op, net als Koploper of Wadloper.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
« Reactie #14 Gepost op: 29 May 2024, 11:09:25 »
Sprinter was oorspronkelijk de bijnaam van het treinstel (SGM) dat o.a. op de Zoetermeerlijn reed. Later is gaandeweg de naam door de NS gebruikt voor stoptreinen in het algemeen. In de jaren 70/80 was de benaming van de trein nog steeds stoptrein volgens mij (je had toen sneltreinen en stoptreinen volgens de dienstregeling).

De Sprinter was ontworpen voor ritten met stations kort op elkaar (vandaar ook de naam sprinter: sprintjes trekken tussen de stations).
Met Spoorslag '70 werd de sneltrein al afgeschaft en vervangen door de Intercity (De-veertig-steden-tempo-trein).
Groet, Frank