Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Layne, Somewhere South. door Wim Vink
Vandaag om 11:48:00
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
3 januari NVBS oliebollenrit door Rick
Vandaag om 11:41:31
Eindstation Daarhuizen door Leolin
Vandaag om 11:41:19
Extra functie in Zimo MS450P22 door Rick
Vandaag om 11:38:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelmer
Vandaag om 11:22:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door bask185
Vandaag om 11:07:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:53:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:51:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 10:30:12
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:29:50
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Met een sik
Vandaag om 10:25:12
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 10:05:24
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 07:05:23
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
  

Auteur Topic: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?  (gelezen 3914 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #15 Gepost op: 09 May 2024, 22:31:56 »
De voeding moet natuurlijk wel de stroom kunnen leveren die de motor vraagt.
Waarom denk je dat de spanning begint bij 18V en daalt bij bredere pulsen? De regelaar kan nooit meer spanning leveren dan uit de voeding komt en die spanning blijft gelijk, ongeacht de pulsbreedte.

Deze regelaar heeft kennelijk een vaste pulsfrequentie van 80Hz.
Het voordeel van de Weistra regelaar is dat die begint bij 30Hz, waardoor je bij dezelfde gemiddelde spanning bredere pulsen krijgt. Naarmate je de regelaar opdraait gaat de frequentie ook omhoog tot ongeveer 100Hz.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #16 Gepost op: 09 May 2024, 22:45:51 »
Dat van die dalende spanning is in eerste instantie een aanname: ik kan me niet voorstellen dat analoge treinen tussen ca. dertig jaar geleden en nu opeens van 12V naar 18V voedingsspanning zijn gegaan. Heb ik het mis?

Praktisch zou ik dan gemerkt moeten hebben dat mijn Fleischmann-locomotieven als TGV’s over het emplacement vliegen (los van het feit dat ze al nooit een nette schaalsnelheid hadden). En op de vrije baan rijden ze op het gelijkspanningsdeel van de Fleischmann-trafo; 4V lager. Bij de overgang zou ik dat verschil moeten zien, toch? Een multimeter heb ik overigens wel, ik zal het eens nameten.

Weistra-regelaars heb ik ook nog liggen. Zelfde verhaal als met die voedingen: losse printjes waar dan een net kastje omheen gebouwd moet worden, en een voeding aan gehangen. Revisie van het materieel is belangrijker. Daarom heb ik voorlopig gekozen voor het gemak van dat ding van Roco.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5177
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #17 Gepost op: 09 May 2024, 22:58:35 »
Ik heb het probleem van de verschillende snelheden en te snel rijdende analoge treinen opgelost door een minimale snelheid en maximale snelheid in te kunnen stellen. Je moet per lok dan ongeveer onthouden wat dan goede settings zijn (net als dat je adressen moet onthouden bij DCC maar dan anders), maar het werkt wel goed. Je kan je rijregelaar knop van 0 tot 100 draaien voor alle treinen waar ze allemaal een mooie schaalsnelheid voor hebben.

Eerste test

Ik heb er zowel een DIY project van gemaakt als dit doosje. Als je wilt, mag je hem lenen en uitproberen. Ik ga er komende tijd nog geen doel voor hebben. Weet wel dat die 12V max is, ik heb er ook een voeding voor.


Wat ik er ook nog op wil knutselen is een tegen EMK meting. Dat kan je maken van 3 weerstandjes. Dan kan je de spanning meten van een draaiende motor en daarmee een regellus implementeren. Zo kan je analoge loks laten kruipen als nooit tevoren.

Een kerel heeft ooit precies dit gemaakt met discrete componenten.
https://researchcommons.waikato.ac.nz/bitstream/handle/10289/14616/ModelRailwayControllersComparison_Scott2021_v4.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=59vfOeY0MmI&t=1s

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #18 Gepost op: 09 May 2024, 23:48:22 »
Bas, het probleem van verschillende snelheden en te snel rijdende analoge treinen is niet het onderwerp vanavond. (Ik geef toe, ik lok zelf afdwalen uit door er steeds dingen bij te halen ;D.) Het is wel een interessant apparaat; je filmpje erover heb ik al eens bekeken. Maar ik ga je aanbod voorlopig afslaan.

Volgens mij is het volgende wat ik moet doen:
  • De spanning meten die uit de Roco-regelaar komt bij maximale snelheid. Dat zal ik hier in ieder geval even doorgeven;
  • Kijken welke voedingen het Wohnzimmer AW in het magazijn heeft liggen;
  • Als daar niets bij zit, volgende week in Houten kijken naar een Roco-voeding;
  • Alvast nadenken over de inzet van mijn Weistra-printjes, op de lange termijn.
Maar nu eerst slapen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #19 Gepost op: 10 May 2024, 10:39:51 »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1815
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #20 Gepost op: 10 May 2024, 10:40:07 »
Waarom hang je er niet gewoon een marklin trafo voor? Aan de railaansluiting wel te verstaan.
Dan kun je de ingang van 5 (zal niet werken) tot pakweg 16V instellen.

Bart

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #21 Gepost op: 10 May 2024, 19:47:18 »
Tsja, voor een Fleisch-mann is Märklin zo’n beetje een ander universum, dus daar zou ik niet snel op komen. Die heb ik dus ook niet liggen en ik doe het graag met de spullen die ik heb. Heb ik niets, dan is zo’n trafo ook iets om naar te kijken op de beurs.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #22 Gepost op: 18 June 2024, 15:49:41 »
Je kunt de PBM ook voeden met een gewone gelijkspanningsregelaar (trafo), zodat je de maximale voedingsspanning - en daarmee de topsnelheid van de locs - kunt begrenzen.
Ik doe dat ook bij m'n Gaugemaster PBM; werkt goed.
Groet, Herb73

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #23 Gepost op: 18 June 2024, 21:33:25 »
Merk je daarbij nog verschil bij het langzaam rijden?

Ik had nog niet van me laten horen. Intussen heb ik wel een paar alternatieve voedingen in huis, maar ben nog niet in de gelegenheid ze uit te proberen. Zodra dat lukt, laat ik het hier weten.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #24 Gepost op: 21 June 2024, 11:11:42 »
Bij sommige Roco locs gaat het langzaam rijden dan nog iets beter - en dan bedoel ik echt kruipen.

Ik ben echter gelijkspanning voor de voeding van de PBM gaan gebruiken, omdat de nieuwere analoge Roco locs een brugstekker hebben die in conflict komt met de PBM als je een wisselspanning als voeding gebruikt; de gelijkrichter in de PBM en die in de brugstekker werken elkaar dan tegen. Maar dat even terzijde...
Groet, Herb73

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2198
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 10:39:56 »
Ik kom 'toevallig' langs dit draadje omdat ik Googelde op PBM voor modelspoor. Ik ben erg nieuwsgierig naar de PBM van Jim Reed welke door Bas (bask185) wordt genoemd. Ik heb een goedkoop Chinees pbm in gebruik van Ali maar het rijgedrag is ronduit slecht op De Hasseberg. Het lijkt er op dat een aloude Fleischmann regeltrafo beter werkt dan de PBM. Er is een micromotor ingebouwd in het locje maar veel heeft dat niet geholpen. Jim Reed vind dat iedereen makkelijk zo'n pbm volgens zijn ontwerp kan maken.......  Nou, dat 'iedereen' en 'makkelijk' is relatief in mijn geval. Dus mijn vraag is: is er een bouwpakket van, of een printplaat met stuklijst, of een schema wat door mij ook te begrijpen is. Solderen kan ik wel. Een goed bouwplan volgen kan ik ook wel. Of is er in de handel een betaalbaar alternatief met tegen-emk meting te vinden?

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5177
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 11:07:15 »
Je kan concreet 2 dingen doen met PWM. Of je doet een lage frequentie onder de 100Hz gebruiken. Of je doet een hoge frequentie gebruiken  >20kHz + je gebruikt tegen EMK.

De redenen: frequenties onder de 100Hz hebben imo goed rijgedrag, het bromt een beetje maar dat is niet super hinderlijk. Daar boven wordt het rijgedrag minder en minder, + boven de 100Hz wordt het lawaai ook heel vervelend.
Dat lawaai probleem gaat weg bij die 20kHz omdat we boven ons gehoorgebied komen. Dan worden je treinen stiller van, maar op 20kHz rijden met PWM is verschrikkelijk slecht, maar dat wordt probleem wordt door tegen EMK meting opgelost.

Wat betreft de lage frequenties: Je kan een weistra regelaar in elkaar solderen. Dat schema staat online op meer dan 1 plek. Maar ik weet niet of daar DIY printplaten voor zijn.
Wat betreft de hoge freqnties.   Dat schema van die tegen EMK regelijk staat in dat artikel. Ook die kan je dus in elkaar solderen, maar vzik bestaan daar ook geen DIY printplaten van.

Dus:
Hoge frequenties met tegen EMK is het beste.
Lage frequenties zonder tegen EMK is het makkelijkste en vaak goed genoeg.

Weistra regeling (50Hz - 100Hz) daar heb ik arduino code voor. Dat zit ook in dat rode ding.
Tegen EMK heb ik me nog nooit mee bezig gehouden.

Die Gaugemaster dingen gebruiken vzik tegen EMK. Ofwel die kan je nu kopen en over een week mee spelen.
Mijn rode PWM regelaar mag je lenen wat mij betreft.

Voor beiden heb je vzik geen DIY printplaten.

Dat schema uit dat document ziet er ook niet ingewikkeld uit. Die kan ik kan namaken, dat is geen probleem. Maar ik heb geen idee hoe en of die werkt  ::)

Mvg,

Bas



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)