Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:27:55
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:24:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wisselwachter
Vandaag om 15:22:35
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Arjan6511
Vandaag om 15:02:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
  

Auteur Topic: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?  (gelezen 3322 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #15 Gepost op: 09 May 2024, 22:31:56 »
De voeding moet natuurlijk wel de stroom kunnen leveren die de motor vraagt.
Waarom denk je dat de spanning begint bij 18V en daalt bij bredere pulsen? De regelaar kan nooit meer spanning leveren dan uit de voeding komt en die spanning blijft gelijk, ongeacht de pulsbreedte.

Deze regelaar heeft kennelijk een vaste pulsfrequentie van 80Hz.
Het voordeel van de Weistra regelaar is dat die begint bij 30Hz, waardoor je bij dezelfde gemiddelde spanning bredere pulsen krijgt. Naarmate je de regelaar opdraait gaat de frequentie ook omhoog tot ongeveer 100Hz.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1230
  • Klaar voor vertrek
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #16 Gepost op: 09 May 2024, 22:45:51 »
Dat van die dalende spanning is in eerste instantie een aanname: ik kan me niet voorstellen dat analoge treinen tussen ca. dertig jaar geleden en nu opeens van 12V naar 18V voedingsspanning zijn gegaan. Heb ik het mis?

Praktisch zou ik dan gemerkt moeten hebben dat mijn Fleischmann-locomotieven als TGV’s over het emplacement vliegen (los van het feit dat ze al nooit een nette schaalsnelheid hadden). En op de vrije baan rijden ze op het gelijkspanningsdeel van de Fleischmann-trafo; 4V lager. Bij de overgang zou ik dat verschil moeten zien, toch? Een multimeter heb ik overigens wel, ik zal het eens nameten.

Weistra-regelaars heb ik ook nog liggen. Zelfde verhaal als met die voedingen: losse printjes waar dan een net kastje omheen gebouwd moet worden, en een voeding aan gehangen. Revisie van het materieel is belangrijker. Daarom heb ik voorlopig gekozen voor het gemak van dat ding van Roco.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #17 Gepost op: 09 May 2024, 22:58:35 »
Ik heb het probleem van de verschillende snelheden en te snel rijdende analoge treinen opgelost door een minimale snelheid en maximale snelheid in te kunnen stellen. Je moet per lok dan ongeveer onthouden wat dan goede settings zijn (net als dat je adressen moet onthouden bij DCC maar dan anders), maar het werkt wel goed. Je kan je rijregelaar knop van 0 tot 100 draaien voor alle treinen waar ze allemaal een mooie schaalsnelheid voor hebben.

Eerste test

Ik heb er zowel een DIY project van gemaakt als dit doosje. Als je wilt, mag je hem lenen en uitproberen. Ik ga er komende tijd nog geen doel voor hebben. Weet wel dat die 12V max is, ik heb er ook een voeding voor.


Wat ik er ook nog op wil knutselen is een tegen EMK meting. Dat kan je maken van 3 weerstandjes. Dan kan je de spanning meten van een draaiende motor en daarmee een regellus implementeren. Zo kan je analoge loks laten kruipen als nooit tevoren.

Een kerel heeft ooit precies dit gemaakt met discrete componenten.
https://researchcommons.waikato.ac.nz/bitstream/handle/10289/14616/ModelRailwayControllersComparison_Scott2021_v4.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=59vfOeY0MmI&t=1s

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1230
  • Klaar voor vertrek
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #18 Gepost op: 09 May 2024, 23:48:22 »
Bas, het probleem van verschillende snelheden en te snel rijdende analoge treinen is niet het onderwerp vanavond. (Ik geef toe, ik lok zelf afdwalen uit door er steeds dingen bij te halen ;D.) Het is wel een interessant apparaat; je filmpje erover heb ik al eens bekeken. Maar ik ga je aanbod voorlopig afslaan.

Volgens mij is het volgende wat ik moet doen:
  • De spanning meten die uit de Roco-regelaar komt bij maximale snelheid. Dat zal ik hier in ieder geval even doorgeven;
  • Kijken welke voedingen het Wohnzimmer AW in het magazijn heeft liggen;
  • Als daar niets bij zit, volgende week in Houten kijken naar een Roco-voeding;
  • Alvast nadenken over de inzet van mijn Weistra-printjes, op de lange termijn.
Maar nu eerst slapen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #19 Gepost op: 10 May 2024, 10:39:51 »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1738
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #20 Gepost op: 10 May 2024, 10:40:07 »
Waarom hang je er niet gewoon een marklin trafo voor? Aan de railaansluiting wel te verstaan.
Dan kun je de ingang van 5 (zal niet werken) tot pakweg 16V instellen.

Bart

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1230
  • Klaar voor vertrek
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #21 Gepost op: 10 May 2024, 19:47:18 »
Tsja, voor een Fleisch-mann is Märklin zo’n beetje een ander universum, dus daar zou ik niet snel op komen. Die heb ik dus ook niet liggen en ik doe het graag met de spullen die ik heb. Heb ik niets, dan is zo’n trafo ook iets om naar te kijken op de beurs.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #22 Gepost op: 18 June 2024, 15:49:41 »
Je kunt de PBM ook voeden met een gewone gelijkspanningsregelaar (trafo), zodat je de maximale voedingsspanning - en daarmee de topsnelheid van de locs - kunt begrenzen.
Ik doe dat ook bij m'n Gaugemaster PBM; werkt goed.
Groet, Herb73

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1230
  • Klaar voor vertrek
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #23 Gepost op: 18 June 2024, 21:33:25 »
Merk je daarbij nog verschil bij het langzaam rijden?

Ik had nog niet van me laten horen. Intussen heb ik wel een paar alternatieve voedingen in huis, maar ben nog niet in de gelegenheid ze uit te proberen. Zodra dat lukt, laat ik het hier weten.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #24 Gepost op: 21 June 2024, 11:11:42 »
Bij sommige Roco locs gaat het langzaam rijden dan nog iets beter - en dan bedoel ik echt kruipen.

Ik ben echter gelijkspanning voor de voeding van de PBM gaan gebruiken, omdat de nieuwere analoge Roco locs een brugstekker hebben die in conflict komt met de PBM als je een wisselspanning als voeding gebruikt; de gelijkrichter in de PBM en die in de brugstekker werken elkaar dan tegen. Maar dat even terzijde...
Groet, Herb73