Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
  

Auteur Topic: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld  (gelezen 3737 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Gepost op: 30 April 2024, 21:15:38 »
na veel zoeken dan toch maar de vraag hier gesteld. Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld worden. Bijvoorbeeld een Pec? Of zit de koppeling op een dusdanige hoogte dat alleen met Plan U gekoppeld kan worden.

gr
Brutus
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 21:51:13 door Duikeend. Reden: titel aangepast »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: plan U
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2024, 21:41:23 »
Plan U kon met al het stroomlijnmaterieel gekoppeld worden dat ouder is dan Mat’64.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: plan U
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2024, 21:41:37 »
 :)
Hondekoppen, etc..
In de jaren zeventig reed op vrijdag een plan U gekoppeld aan een hondekopIntercity naar Rotterdam.
In Op de Rails stond destijds foto.
Walter

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8488
  • Spoor N
Re: plan U
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2024, 21:42:42 »
Koppelen kon met al het materieel met de koppeling op dezelfde hoogte zoals Plan X, mat 36, '46 en '54 en de Pec maar dan alleen als overbrenging. In de rijdende dienst was alleen in tractie rijden met andere plan U mogelijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #4 Gepost op: 01 May 2024, 09:08:38 »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #5 Gepost op: 01 May 2024, 09:58:04 »
Dus eigenlijk kon vroeger alles met alles, behalve dus Plan V (en uiteraard kon het dieselmaterieel qua tractie niet met het electrische materieel). Mooi overzicht.

Weet iemand de reden waarom men bij Plan V de koppeling omhoog heeft gebracht? De eerste(n) plan T (TT) had(den) nog lage koppelingen dacht ik?

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #6 Gepost op: 01 May 2024, 10:03:37 »
De koppelingen van plan T en V zijn hoger geplaatst om te voorkomen dar het met ander materieel gekoppeld zou worden. Heeft volgens mij te maken met een afwijkende elektrische besturing.

In het overzicht zie je ook dat plan T/V met ander materieel alleen gekoppeld kan worden met een koppelboom. Dus zonder lucht, rem en elektrische verbinding.
« Laatst bewerkt op: 01 May 2024, 10:06:16 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #7 Gepost op: 01 May 2024, 10:20:26 »
Ik weet dat het aangepast was, maar de reden niet meer. Dank Klaas!

Het materieen na plan V heeft ook de hoge koppeling gekregen dacht ik?

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #8 Gepost op: 01 May 2024, 10:43:38 »
Plan T stel 501 is afgeleverd met de koppelling laag maar deze is later gelijk omhoog gebracht zoals bij de andere stellen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #9 Gepost op: 01 May 2024, 10:54:32 »
De koppelingen van plan T en V zijn hoger geplaatst om te voorkomen dar het met ander materieel gekoppeld zou worden. Heeft volgens mij te maken met een afwijkende elektrische besturing.
Volgens mij had het met een nieuwe Europese standaard te maken. Al het materieel heeft tegenwoordig dezelfde koppelingshoogte, in binnen- en buitenland.

Nog niet nagezocht, maar zo zit het wel in mijn hoifd.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #10 Gepost op: 01 May 2024, 11:18:31 »
In het boek Elektrische treinen in Nederland, deel 3, lees ik deze verklaring: doordat plan T/V een hogere aanzetversnelling heeft dan oudere treinstellen, zou bij onderling koppelen de plan T/V het hardst moeten werken, wat een overbelasting van de tractie-installatie zou betekenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8488
  • Spoor N
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #12 Gepost op: 01 May 2024, 11:48:27 »
Volgens mij had het met een nieuwe Europese standaard te maken. Al het materieel heeft tegenwoordig dezelfde koppelingshoogte, in binnen- en buitenland.

Klopt.

Echter, de NS DE-IV / SBB RAm stellen (1957) hadden hun koppeling ook al op de Europese standaardhoogte. Bij Plan U en het ontwerp van Mat’64 vond NS het niet nodig om aan de Europese standaard te voldoen, terwijl deze treinen jonger zijn dan de DE-IV / RAm. Nadat de TT 501 in dienst was gekomen, heeft men inderdaad de hoogte van de koppeling in het ontwerp van de serie Plan T 502-531 en van Plan V gewijzigd, om de reden die hier al eerder is beschreven. De 501 is hierop aangepast, zodat dit protostel met zijn soortgenoten gecombineerd kon rijden.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #13 Gepost op: 01 May 2024, 12:01:53 »
Staat die Europese standaard ergens beschreven? Het is niet dat ik het niet geloof, maar hier had ik nog nooit van gehoord. Een zoektocht op google leverde tot nu toe nog niks op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #14 Gepost op: 01 May 2024, 12:05:16 »
In het boek Elektrische treinen in Nederland, deel 3, lees ik deze verklaring: doordat plan T/V een hogere aanzetversnelling heeft dan oudere treinstellen, zou bij onderling koppelen de plan T/V het hardst moeten werken, wat een overbelasting van de tractie-installatie zou betekenen.
Buiten dat nog, Plan V heeft een compleet andere elektrische koppeldoos. Die heeft namelijk 5 rijen met contacten tegenover het oudere materieel met 3, dus niets zou overeen komen daarin ook.

De NS20 had de gebruikelijke koppelbomen aan boord om te combineren met een trekhaak van normaal stoot- en trekwerk, en had daarna nog een afwijkende unieke koppelboom aan boord om te combineren met ander materieel met een trekoog boven een lage AK.
« Laatst bewerkt op: 01 May 2024, 21:26:48 door Thom »